orolig b20.

Moderatorer
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

orolig b20.

Post by Duett Kim »

motorn går inte på tomgång under 2000varv. släpper man gasen rusar den en stund och sen dör den. vad kan problemet vara? går bra när man gasar den. gick problem fritt innan jag gick igenom den med nya packningar slipade ventiler putsade kanaler m.m. den drar ingen tjuvluft. tändning ca 21grader /1500varv.
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

motorn har weber 36/36a k-kam och planad topp, ca 11kg komp. ska pröva att byta soppapump och tändspole nu, får se om det fungerar bättre då.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

helt säker på att den inte drar tjuvluft? skruvat på förgasarn nått?
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

har provat med en annan bränslepump nyss och det funkade inte bra. jag tror att det är något med tändningen för den misständer ofta och smäller som fanken. den dör så fort man släpper gasen även att tomgången är uppställd på max. ska köpa nya brytare och kondensator så man kan utesluta det iallafall. har prövat med en annan spole men den går dåligt iallafall. det är nya packningar överallt så tjuvluft ska inte vara något problem. alla packningytor är nogrant rengjorda och fina.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

byt stift,lock och rotor på samma gång :wink: ett hett tips är transistortänding http://www.svebry.se/product.php?product_id=2639
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Post by Lindqvist Racing »

Rengör lågfartsmunstycket, sitter på sidan av förgasaren, vid förstaporten. Det är den med spårskruv, den nedre med sexkant är huvudmunstycke.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Lågfarsmunstycket sitter på höger sida. Lossa båda dessa. Den nedre med sexkantsskallesitter ett litet munstycke som går att skruna lös och blåsa rent. säkert skit i det.

Använd ett bränslefilter så minskar problemen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

nu har jag rengjort dessa munstycken men den vill ändå inte gå på tomgång. har alltid kört med bränslefilter. om man chokar den lite så kan man få den att gå ner till ca 1500varv utan att dö. den verkar gå helt okej på höga varv. (har inte prövkört än pga all snö). har prövat att ställa förgasaren med den lilla ställskruven i botten och skruvat på tändningen utan resultat. motorn gick klockrent innan jag plockade ner den ,riktigt bestyckad efter kam osv., när den var nerplockad passade jag på att slipa lite i kanalerna, ta bort alla ojämnheter och jämnade till knölarna vid avgas ventiler, tror ni att det lilla kan ha påverkat motorn så pass mycket att man måste ha större lågfartsmunstycken? det lustiga är att vi fick den att gå hyffsat på tomgång kanske 11-1200varv för ett par dagar sen men nu vill den inte i överhuvud taget gå under 15-2000.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Oservice
Posts: 7
Joined: Fri Dec 16, 2005 11:54 am
Location: halmstad
Contact:

Post by Oservice »

Hej, tycker att det låter som att ventilerna är för hårt ställda.....
Altt som går bra kan gå bättre.
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

\"Hej, tycker att det låter som att ventilerna är för hårt ställda\"

Antar att du menar för litet ventilspel Oservice?

Duett Kim:
Har du kört med webern innan du gjorde modifikationerna? Hade du K-kammen i då också?
Hur mycket har du planat?Fö så ska dom modifieringarna du har gjort inte påverka tomgången så mycket.
Kan du kolla tändningen med stroboskopslampa? Ändrar sig förtändningen när du gasar? (gradantalet på remskivan)
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

motorn gick som en klocka innan. toppen var planad innan. ventilspelet är kollat men kan kolla igen. jag har bara småslipat lite i kanalerna ingen direkt portning. Det känns så lustigt att motorn går bra på höga varv och varvar utan problem 7500varv. motorn verkar inte få bränsle på låga varv för pumpar man på pedalen så får man upp den i varv igen släpper man sedan gasen rusar den några sekunder på ca 2000varv sen dör den. spelar ingen roll hur man ställer tändningen eller skruvar på förgasaren. men när den håller på att dö måste man pumpa för att få upp den i varv igen, alltså ge den några duschar med bränsle.har inte grejat med den på ett par dagar men ska ta och försöka igen i helgen. tror ni man måste riva hela förgasaren och göra rent. har ju gjort rent alla mustycken man kommer åt från utsidan och inget var direkt igentäppt, lite granna skit i lågfarts munstycket bara. kör som sagt med filter och har gjort det hela tiden. tacksam för all hjälp
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

glömde svara, motorn är helt som den var innan, har kört med k-kam planad topp extractor rör och webern hela tiden. endast toppen som är lite tillputsad.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

hur beter sig motorn om kondensatorn inte funkar?. var ute och grejade lite med bilen nu, när vi startade den så gick den bara på ettans cylinder. kan inte fatta vad det är för fel på den, provade med 2olika tändspolar har kollat brytar avstånd m.m. ska köpa nya spetsar och så när jag får tid. men hur kan den bara tända en cylinder om alla cylindrarna har bra komp m.m matas av samma förgasare, har bra stift m.m. blir så trött på att.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

är kondenstarn dålig/kass, så sätter brytspetsarna igen, och då misständer skiten för att sedan gå ännu sämre och till sist dö, har hänt mej i rusningstrafik i halmstad, så om du ens misstänker att den är dålig så byt! byt brytspetsar och rotor o alla tänddelar samtidigt.. så vet du att allt är friskt...
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Med risk för att låta tjatig, men det verkar som den drar tjuvluft nånstans. Du har inget vacuumrör som står öppet i insuget? Är insugningsröret plant mot toppen?
AVG
Post Reply