Gummilist till bakluckan

Moderatorer
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Det finns ett silikonlim som inte innehåller ättika.. det används bl.a. till fönsterkitt o är övermålningsbart.. jag har använt det till en ny bagagelist med bra resultat sen går det ju att ta bort ganska lätt om man nu ska lacka om bilen..Det heter silpruf o finns i svart, vitt, grått, brunt vad jag vet...Jag har tätat flera framrutor också med det..kalas..

PS! Jag bannar också silikon annars pga, silikonkrypningar..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Det finns många silikoner utan ättika. Fråga efter oxim eller alkoholspjälkande. Moderna motorsilikoner och elektroniksilikoner är icke korrosiva. Mercedes tätar sina motorer med Loctite 5900 alt 5910 som är oximspjälkande. MEN, det är ändå så att under härdningen så är silikonoljan \"fri\" och kan krypa och påverka en framtida lackering. Efter det att silikonet härdat klart är det en \"död\" produkt och avger ingen silikonolja (detta gäller inte lågkvalitativa skitsilikoner/byggsilikoner som läcker olja hela sitt liv). Det är därför som exempelvis Mercedes kan täta med silikon i deras motorer/växlar i en fabrik och sedan lägga i dessa delar i en bil i en annan fabriksdel utan problem. DÅ är det lugnt! Dock, regel 1 är att vi pulare inte skall använda silikon på våra bilar. Att ett silikonlim skulle vara övermålningsbart ser jag som ganska tveksamt, då ytspänningen på silikon ligger långt under ytspänningen för lack. Kanske är det ett MS-polymer (Modifierad Silan) som man avser?? MS är precis som Polyuretanlim övermålningsbart.
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Jag kan tillägga att silikonet jag berättade om ska övermålas inom 30 min eller efter full härdning (cirka 1 dygn vid 20 grader) om man nu ska måla på det.. Har inte varit med om att några problem uppkommit där detta silikonet har tagits bort senare.. men vem vet?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
andre
Posts: 4
Joined: Sat Dec 24, 2005 12:48 pm
Location: Rottevalle (NL)

Post by andre »

Re. Gummilista backluckan

You can also use the gummi from a volvo 340 (two doors) it fits without sealingcompound.

mvh Andre
Post Reply