Page 1 of 1

sänkning ( igen )

Posted: Mon Feb 06, 2006 9:06 pm
by black_widow
hejsan.

Vet att ämnet har varit uppe tidigare men har inte hittat svaret på min fråga.
Har hört att det inte ska vara det lättaste att byta fjädrar fram själv utan att man behöver vara två ( tänkte säkna bilen lite )
Hur pass mer komplicerat är det att byta fram än bak? :roll:

Posted: Mon Feb 06, 2006 10:00 pm
by Rogge
tjaa, på 140, (som har samma uppbyggnad av framvagnen) lyckades jag att få ur fjädrarna ganska lätt.. (lite jävulskap med att lossa styrarmar o så bara :)

hissa upp bilen, lossa däcken o allt annat som kan böjas, vridas, knäckas osv osv (jag klarade mej utan att lossa bromsarskivor o sånt).. ställ sedan domkraften under den undre länkarmen (för du har ju självklart bilen på pallbockar :wink: )

ALT 1. och hissa upp en bra bit så att fjädern kläms ihop, sen tar du och lirkar in ståltråd mellan fjädervarven och spänner så hårt du kan, linda många varv, det är starka fjädrar.. lossa sedan den övre länkarmen från spindeln, och sänkner försiktigt med domkraften, om nu ståltråden håller så ska fjädern fortsätta vara i ihoppressat läge..
GÖR EJ ALT. 1


ALT 2. sätt domkraften under den undre länkarmen och hissa bara en liten bit, lossa den övre länkarmen från spindeln och sänk ner försiktigt, nu kommer fjädern att expandera, och trycka ner den undre länkarmen mot golvet/marken, när sedan domkraften är i bott så lirkar du loss den och låter länkarmen åke ner så långt den behöver och sen pillar du ut fjädern

Image

sen kapar du av halva och gör samma som ovan fast tvärtom! :lol: (det blir mycket lättare att montera med kortare fjädrar :lol: )

sånt här gör ont! så rikta inte gniststrålen från kapen mot byxben o dylikt
Image

Posted: Tue Feb 07, 2006 10:52 am
by EbbeW
Skaffa riktiga fjäderspännare! En ihoppressad fjäder har mycket kraft!
Ståltråd är inte ens en nödlösning!
Även Rogge har ju spännare liggandes på golvet! :D Anvädes dom inte?

Posted: Tue Feb 07, 2006 12:19 pm
by Rogge
jag testade, men kom inte åt ordentligt, är ju en smula trångt iom att det är a-armar och inte fjäderben.. ståltråden testade jag aldrig, men fick tips av min morbror som är fd bilmeck..

Re:

Posted: Tue Feb 07, 2006 1:02 pm
by Hasse63
Rogge wrote:ståltråden testade jag aldrig, men fick tips av min morbror som är fd bilmeck..
Vart har han jobbat? Man kan slå ut tänderna när ståltråden brister och när fjädern kommer flygande.
Det går att demontera och montera utan att spänna ihopp, men man måste veta vad man gör så man inte gör sig illa.

Posted: Tue Feb 07, 2006 1:26 pm
by Rogge
Fiat, men jag vet inte om han menade att man skulle spänna runt den övre länkarmen och genom fjädern..

Posted: Tue Feb 07, 2006 1:59 pm
by Micke_932
Kan bara hålla med, använd riktiga fjäderspännare annars kan det sluta illa.

Posted: Tue Feb 07, 2006 3:34 pm
by Rogge
Man kommer inte åt med fjäderspännare! om man gör det så har väl jag använt fel modell!

men det grå utan varesig ståltråd eller fjäderspännare!

Posted: Tue Feb 07, 2006 3:49 pm
by thord
:D du behvöer inga fjäder spännare gör så här lyft upp bilen på pallbockar ta loss hjulet lossa krängningshämmaren samt styrleden lyft upp hjulspindeln med donk under nedre spindelleden lossa stötdämparen nertill samt nedre spindelleden sänk ner donken var försiktig så du inte söndrar bromsslangarna plocka ut fjädern neråt :D

Posted: Tue Feb 07, 2006 3:58 pm
by black_widow
får tacka för så många svar.

Ska se vad jag kan åstakomma :D

Posted: Wed Feb 08, 2006 9:53 pm
by Amazonsport
Den modellen av fjäderspännare som ligger på bilden har jag o den funkar nästan alltid, lite envishet o pillande så går dom dit.. skulle inte prova utan.. Är som hasse skrev rädd om tänder mm..

Posted: Sat Feb 11, 2006 3:36 pm
by thord
:) :D :) låt oss veta när du använt dom på Amazonen fram :lol: :lol: :lol: