Stötdämpare 2

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Stötdämpare 2

Post by Arne »

Finns det någon som som kan rekommendera vilka stötdämpare som är bäst på en 123 GT med 30 mm sänkta fjädrar (Lesjöfors) och med IPD krängningshämmarsats. Användningsområde, vanliga vägar, ej bankörning.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag skulle nog ha valt KONI ställningsbara stötdämpare för Amazon. Alternativet är Bilsteins stötdämpare som KG säljer men de är ej ställbara och ganska hårda för att åka komfortabelt med.

Vill du komma undan billigare Arne så är det Monroe's dyrare gasdämpare för amazon som gäller. Den enklare Monroe-dämparen är inte mycket att hänga i granen.

Är din 123GT original i övrigt med 4,5\" fälgar eller har du 5,5\" fälgar på den? Vilka däck? Original krängningshämmare? Hur pass hårt kör du på vanlig väg osv.

De frågorna spelar ju in en del.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Tack för råden. Min GT är inte klar ännu. Fälgarna jag har på den är Mini-Lite 5,5\" och så har jag IPD:s väghållningskit både fram och bak med 28mm krängningshämmare fram och 25mm krängningshämmare bak. Jag bor i Norrbotten så jag har långa avstånd att köra med relativt bra asfalterade vägar, så det går nog fort ibland. Motormässigt blir det nog en lättare trimning och exteriört kommer den i övrigt att vara original.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ok, satsa i så fall på KONI's ställbara gasdämpare eller Bilsteins gasdämpare. Jag har själv kört en hel del med KONI's ställbara och gillade dem skarpt. Fördelen med dem är att de är renoveringsbara och har i princip oändlig livslängd. Det finns ett företag här i Stockholm som heter Stötdämparverkstan och som är duktiga och bra att ha å göra med. De servar även KONI dämpare och kan det mesta om stötdämpare förstås.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tror Monroe har slutat med gasdämmpare till gamla bilar...

Istället skulle jag rekommendera KYB Gas-A-Just om du vill ha en lite sportigare dämpare till lägre pris. Hör med KM bildelar i Falun, han hade väldigt bra pris på sådana sist jag pratade med honom.

Jag kör med Koni på min 140 och tycker det fungerar bra! Bilen känns mycket stadigare och trevligare på vägen nu, jämfört med innan! Vissa säger dock att Bilstein är \"busigare\" till en 140, kanske även till Amazon?

Ett tips: På P1800 är övre stötdämparfästet i framvagnsbalken lite känsligt, och jag har hört om sådana som har spruckit, säkert är det lika på Amazon, för konstruktionen är väl samma?

När man då monterar hårdare stötdämpare blir påkänningarna större, och då är det väldigt bra att ha fästen i gott skick!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bilstein är ju också riktigt fina, men de lär vara betydligt hårdare än både KONI, KYB mfl. Om man är ute efter komfort tror jag att KONI kan vara bättre faktiskt, eller de där ställbara KYB dämparna.

Har man en fräsch framvagnsbalk så är det nog inga som helst problem Johan. Men visst, börjar balken bli rostig invändigt fram så kanske det är dags att byta ut den innan man byter till hårdare dämpare som tar upp stora krafter från backen. :)
Post Reply