Underrubrik?

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

men nu tänkte jag till här.. (för en gångs skull)
Framvagn och styrning borde kombineras med bakvagn och i originalutförande. Väghållning bör då bli fram och bakvagn modifierat.
varför särbehandla orginal och modifierat.. det har ju snackats så mycket om att \"vi ska kunna samsas om ombyggen och orginal\" men så kommer sånna här förslag, då kan vi ju lika gärna göra en kategori som heter karossmodifieringar, om vi nu ska särbehandla.. eller ett till forum så får man välja från framsidan vad man vill läsa om, orginal eller ombyggt så blir det inga påhopp om ombyggnationer så kan alla samsas i varandras frånvaro.. varför inte bara ta framvagn och styrning och i lägga det i väghållning? det blir lättast så

missförstå mej rätt nu jag är inte alls sur, bara konfunderad :wink:


fråga: bakvagn ska hamna under väghållning rätt/fel? men bakaxeln under transmission? visst det är rätt men känns fel lixom.. för bakaxeln tillhör ju båda..


sen! varför inte bara lägga till 2 underrubriker:
Om forumet
Regler och tips (typ)

Övrigt
Länksamling o ej katalogiserbart (gärna nått enklare ord)

varför krångla till det?

orginal motor är ju orginal motor och behöver ju inte specifieras mer, kanske omdet finns nån som tror att det b23 är orginal motor, visst är den orginal så är den ju det, men inte i en amazon..

trimmat är ju trimmat.. transmission är ju växellåda, koppling, kardan och bakaxel (som nu passar in överallt verkar det som:D)

osv osv.. det behövs ju bara underrubrik på Om forumet och Övrigt då t ex. länksamligen kan vara svårhittad för rookies.. samma med reglerna.. det har kommit upp en del trådar nyligen där författaren inte läst reglerna, varför? troligtvis för att han inte hittade dom

*pust* långt inlägg för att vara den här tiden..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rogge wrote:varför särbehandla orginal och modifierat.

bakaxeln tillhör ju båda.

varför inte bara lägga till 2 underrubriker
  1. För att lättare kunna söka information och posta på rätt ställe.
    Skillnaden mellan framvagn och väghållning är hårfin var ska tex köpta sänkningssatser diskuteras om
    1. Avsikten är att sänka bilen utan hänsyn till väghållning.
    2. Förbättrad väghållning önskas.
    Dessutom kom väl väghållning till för att diskusioner om ej original hjulupphängning och hjul ofta dök upp under "Motor Trimmad".
    Montering av 240 axel och/eller fläskhjul skulle passa utmärkt i en fram&bakvagn modifierat kategori och bussningsbyte bakre bärarm 68 eller fälgbredd på en 64 sport passar bra i en fram&bakvagn original kategori.
  2. Hur postar man om man vill byta bakaxel för att få bättre väghållning eller mer hållbar drivlina?
    På bakaxeln sitter det även bromsar betyder det att bakaxeln är rätt att diskuteras under bromsar?
    Rimligast i mina ögon är att bakaxelns invändiga komponenter hör till transmission och dess utvändiga i bromsar samt fram & bakvagn.
    I reservdelskatalogen hör bakvagnen till transmission så det måste du få rätt för.
    Sänkning bak ska då diskuteras under transmission och fram under framvagn eller väghållning.
    Nej jag tycker ändå att bakvagn passar bättre ihop med väghållning och framvagn omdöpta till fram&bakvagn styrning hjul original/modifierat eller liknande.
    Det finns redan forum som då bara ska döpas om inget nytt tillkommer.
  3. Där är vi överens.
    Lars Bd wrote:gäller egentligen bara "Om Forumet" och "Övrigt"
Detaljupplysningarna om vad som ska postas på vilket ställe kan mycket väl läggas in under reglerna direkt eller i en egen tråd länkat från reglerna så får man alla upplysningar man behöver för att använda forumet på ett ställe.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Lars Bd wrote: För att lättare kunna söka information och posta på rätt ställe.
Skillnaden mellan framvagn och väghållning är hårfin var ska tex köpta sänkningssatser diskuteras om

Avsikten är att sänka bilen utan hänsyn till väghållning.

Förbättrad väghållning önskas.
Väghållning är ju väghållning vare sig man bryr sig om det eller inte..
Men man behöver ju inte slå ihop dom, det fungerar ju bra som det är nu.. bara det att frågan kom på tal..

men man skulle ju kunna döpa om Framvagn och styrning till Fram-/Bakvagn som jag även yttrar mej om längre ner
Lars Bd wrote: Dessutom kom väl väghållning till för att diskusioner om ej original hjulupphängning och hjul ofta dök upp under "Motor Trimmad".
Montering av 240 axel och/eller fläskhjul skulle passa utmärkt i en fram&bakvagn modifierat kategori och bussningsbyte bakre bärarm 68 eller fälgbredd på en 64 sport passar bra i en fram&bakvagn original kategori.
Varför väghållning kom till har jag ingen aning om, eller kommer inte ihåg iaf, men jag tycker fortfarande att varför ska vi särbehandla ombyggda hjulupphängningar och orginal om vi ska samas för övrigt? (t ex under kaross)

men som du säger, frågor om ombyggda hjulupphängningar (t ex. denna tråden ) hamnar under trimmad motor, i det avseendet kan det vara bra att skilja på det, men man måste ju oxå förstå även om man är ny på forumet att under trimmad motor hör inte tranmission och hjulupphängningar till..

Som du skrev själv
Lars Bd wrote:Den som inte fattar att man ska diskutera elsystemsproblem under elsystem och bromsar under bromsar tror jag inte heller fattar det bara för att huvudrubriken upprepas i en underrubrik.
även om nu underrubriken inte spelar någon roll i detta fallet.

vi är ju dessutom inte så många att det blir fler än 10 svar eller ens det under en kategori (som inte är trimmad motor) på den dag.. så det ska inte vara någor problem att kunna ha ombyggt o orginal i samma kategori.
Lars Bd wrote: Hur postar man om man vill byta bakaxel för att få bättre väghållning eller mer hållbar drivlina? På bakaxeln sitter det även bromsar betyder det att bakaxeln är rätt att diskuteras under bromsar? Rimligast i mina ögon är att bakaxelns invändiga komponenter hör till transmission och dess utvändiga i bromsar samt fram & bakvagn. I reservdelskatalogen hör bakvagnen till transmission så det måste du få rätt för. Sänkning bak ska då diskuteras under transmission och fram under framvagn eller väghållning. Nej jag tycker ändå att bakvagn passar bättre ihop med väghållning och framvagn omdöpta till fram&bakvagn styrning hjul original/modifierat eller liknande. Det finns redan forum som då bara ska döpas om inget nytt tillkommer.
Som jag skrev innan, "bakaxeln som tydligen verkar passa in överallt" :wink:
men jag håller med dej om att innehållet i bakaxeln diskuteras under transmission, själva axeln under Fram-/Bakvagn och upphängningen under Väghållning

men om vi skulle ta och lägga till Hjulupphängning i Väghållning, så det blir Väghållning/Hjulupphängning, jag kan hålla med om att det kanske skulle passa under Fram-/Bakvagn, men hjulupphängningen påverkar ju väghållningen ganska mycket, vilket är ett argument för att slå ihop kategorierna..

jag är fullt medveten om att jag motargumenterar mej själv, bare with it! :wink:
Lars Bd wrote: Där är vi överens.
Detaljupplysningarna om vad som ska postas på vilket ställe kan mycket väl läggas in under reglerna direkt eller i en egen tråd länkat från reglerna så får man alla upplysningar man behöver för att använda forumet på ett ställe.
Japp, där håller jag med!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Nu är jag inte säker på vad du menar men jag kommenterar det jag tror att jag förstår.
Rogge wrote:Men man behöver ju inte slå ihop dom
Varför ska vi särbehandla ombyggda hjulupphängningar
t ex. denna tråden
En ihopslagning var det inte jag menade utan en klarare uppdelning av original väghållning och modifierad väghållning eftersom det är vad "Framvagn & styrning" och väghållning redan är förutom att original bakvagn inte är med i "framvagn& styrning".

Väghållning är det inte frågor om hur man modifierar original fram och bakvagn för att förbättra väghållningen med andra fjädrar bussningar stötdämpare däck och fälgar, dvs "fram och bakvagn modifierat".
Så jag anser att särbehandlingen redan är gjord med väghållningsrubriken.
Motor skiljer på ombyggt och original.

Det tråden är lite svår att placera rätt enbart med hjälp av ursprungsfrågeställningen rätt plats skulle nog varit transmission, som den ser ut nu passar den utmärkt i "Fram & Bakvagn modifierat"
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det behövs väl ingen kategori för original väghållning?
Original gör man inte mycket med väghållningen ju.

Jag tycker inte att man behöver ha någon uppdelning i original när det gäller bakvagn / framvagn heller.

Här kommer ett nytt förslag från mig...

Och jag tycker att underrubrikerna skall ha den där storleken. Ej fetstilt, ej större text än så och helst inte svart textfärg. :)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

D59471 wrote:Det behövs väl ingen kategori för original väghållning?
Original gör man inte mycket med väghållningen ju.

Jag tycker inte att man behöver ha någon uppdelning i original när det gäller bakvagn / framvagn heller.

Här kommer ett nytt förslag från mig...
det man gör med orginal väghållning är väl att byter till nya orginal bussningar, stag osv..

men nu kom "jag" (och Lars som redan tyckt detta på sätt o vis) på ett "nytt" förslag.. framvagn och styrning är kvar, sen orginal och icke orginal väghållning punkt slut... :)

sen åter igen varför fler underrubriker än nödvändigt? under Om forumet och Övrigt räcker det väl? de andra forumen funkar ju som de är ändå..


jag förstår inte varför denn diskutionen finns över huvud taget, det hanldar de ju från början om underrubriker (som visserligen är med nu oxå) och inte om att slå ihop och göra nya forumsdelar :roll:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag tycker inte vi skall göra nya forumsdelar. Däremot tycker jag att Hasses idé med underrubriker för att förtydliga vad som hör hemma / går att hitta under respektive del är bra.

Och i samma veva föreslår jag ett namnbyte på \"Framvagn & Styrning\" till \"Framvagn & Bakvagn\", eftersom frågor om bussningar i bakvagnen, momentstag, bärarmar osv. inte hör hemma under \"Transmission\" riktigt.

:)

\"Byta bussningar och stag original\"

Sånt diskuterar man under Framvagn & Bakvagn i så fall.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Rogge wrote:[(och Lars som redan tyckt detta på sätt o vis)
Det vill jag inte hålla med om.
D59471 wrote:Jag tycker inte vi skall göra nya forumsdelar
Nej det har jag heller inte menat men man kan skriva rubriken så att det framgår i klartext vad det innehåller.
Fram & bakvagn styrning och hjul original.
Fram & bakvagn styrning och hjul ombyggt.
Eftersom det är vad väghållning är frågan om, en modifierad fram och/eller bakvagn.
Då behövs dessutom ingen mer förklaring.
Väghållning original och väghållning ombyggt är samma som fram & bakvagn original och fram & bakvagn ombyggt men det senare låter mer rätt och inkluderar ombyggnationer som inte syftar till bättre väghållning i första hand tex hydrauler.
En förklarande text ska ha en annan formulering än rubriken tex Väghållning - modifiering av väghållning, bör då stå ombyggd fram & bakvagn som förklaring men då är det väl bättre att skriva så i rubriken istället.
Bromssystem - trumbromsar skivbromsar, finns det något annat bromssystem?
Last edited by Lars Bd on Fri Feb 17, 2006 8:42 pm, edited 1 time in total.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Men är det bara 3 stycken som har en åsikt om väghållning och framvagn & styrning är det ganska meningslöst att diskutera frågan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En annan sak hur skulle det vara med en engelsk översättning av forumrubrikerna istället för underrubrikerna så att även engelsktalande/skrivande känner sig välkommna, då slipper dom känna att de måste be om ursäkt för att de inte kan svenska.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

:D Bra :idea: Lars med engelskan då är \"alla\" välkommna att posta.

Flera har diskuterat att \"röra om\" för att förnya forumet i en annan tråd.
Där diskuterader hopslagning av rubriker mm. men längre än så kom vi inte.

:idea: Varför inte göra ca 3 förslag på forum utifrån den andra diskussionen och denna och göra en omröstning hur forumet kan se ut i framtiden.

EDIT: Här är det andra tråden http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=2118
Last edited by Hasse63 on Sat Feb 18, 2006 11:05 am, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Jag är på D59471´s linje,nu var nån mer med och tyckte :wink:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Jag tycker ide´n med engelska översättningar är bra, det är ju kul med kontakter över gränserna..

För övrigt tycker jag att forumet är ok utan att ändras, det kan ju ändå vinklas fram och tillbaka i evighet var olika saker ska vara..Men man kanske ändrar åsikt om nya förslag läggs fram som man fastnar för..

Sen till nybörjare som inte hittar rätt, så är ju alla barn i början och det kvittar nog hur forumet byggs upp så kommer inlägg att läggas fel..

Bara mina tankar!!
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Sen är det ju bra om förslagen leder nån vart, för gör de inte de så är det ju meningslöst att ens tänka eller bry sig om att ge förslag på förbättringar :?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om det kommer förslag som många tycker är bra så ska de nog kunna genomföras.

Men om alla är oense eller om bara 3-4 stycken tycker något så blir det nog ingen förändring. ;)
Post Reply