gummitätning bakom blinkers/parkeringsljus

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

gummitätning bakom blinkers/parkeringsljus

Post by Rogge »

hej!

plockade av framskärmarna igår och tog bort blinkers/parkerings ljusen och den gummitätningen bakom, det visade sig att gummitätningen var trasig och det hade kommit in både vatten och jord i lykthuset det har lett till att det VÄXER GRÄS(!!!) däri.. så jag tänkte som så att antingen letar man upp en ny gummitätning eller så bygger man en liten \"låda\" i plåt som man svetsar fast på insidan på skärmen.
vilket alternativ verkar bäst?
går gummitätningarna sönder ofta eller är de hyfsat tåliga?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

40 år gammalt gummi som dessutom sitter ganska utsatt i hjulhuset. Är man lite oförsiktig när man håller på med kabeln till blinkershuset pajjar man lätt gummit runt genomföringen. Reflektorn fram brukar bli lagom fin pga. all skit/fukt som kommer hamnar där (rostar och silverbeläggningen lossnar).

Nya hus finns hos alla reservdelsåterförsäljare. Kika under tråden med länkar här under \"övrigt\" på forumet för adresser till olika firmor.

Och du, byt gummihuset men se till att montera det ordentligt. Var försiktig när du tar upp hålet i det nya huset för gummigenomföringen och täta eventuellt kring hålet efter att kabeln stuckits i med nån tätmassa från in/utsidan runt kabeln. Gör du det så håller det garranterat tätt.

Inget plåthus med andra ord... glöm det! :)
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

De där gummihusen kostar inte mycket nya heller...ca 100 kr/st.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

okej.. kablar och tätning bör man ju kunna efter 3 år på elprogrammet=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply