Storlek på garage

Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Storlek på garage

Post by fredand44 »

Tjenis!

Tänkte fråga vad ni tror om detta.

Jag och gumman har precis köpt ett hus. På denna tomt kan man nu bygga 2 extra byggander på 20m2 vardera eller 1 extra byggand på 30m2.

Min tanke är att vi bygger 2 på 20m2 där den ena bygganden är vikt för min amazonrenovering. Men då är min fråga vad ni tror om detta är en lämpligt yta att meka på 20 eller 30 m2? 30 är ju toppen men kanske räcker 20?

Jag hittade ett färdigt garage på 19,8m2 6m*3,3m. Vad tror ni om dessa mått? Blir det för trångt?

Tacksam för synpunkter på denna ovanliga fråga.

Mvh
Fredrik
Mvh
Fredrik Andersson
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om du så bygger 100m² blir det för litet.
20m² är lämpligt som garage och inte verkstad, ska du ha en arbetsbänk svets och verktyg i samma lokal kan du snart inte röra dig
Amazonen är ca 4,5 x 1.6m och med 20 m² golvyta får du 0,75m bred fri golvyta framför och bakom bilen och lite bredare på sidorna, lägger du sedan en skärm på golvet eller öppnar en dörr!
30m² är också i minsta laget men har du ett separat lagringsutrymme för lösa delar kanske det kan fungera.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
KentFx

Post by KentFx »

Bygg så stort du har råd med!

Som LarsBd skrev så blir det för litet oavsett hur stort du bygger. Jag skulle med de förutsättningar du har bygga 30m2 och en friggebod på 10m2. Undersök också möjligheten att bygga carport framför/bredvid garaget under samma tak så att säga. Ibland kan detta gå men enligt min erfaro så är det mkt svårt i ett \"nytt\" område.
Nåja, efter ngt år så kan du söka lov och bygga in carporten (om du fick bygga en sån) och vips så har du ett större garage. Så gjorde jag med vårt hus.
Jag har idag ett garage på nästan 50m2 med inga snickarprylar eller annat som inte hör hemma i ett garage, ändå så räcker det inte till. Jag byggde en friggebod för snickeriprylarna och en vedbod för veden. Snickeriprylarna ligger på vinden och veden under bar himmel...
Prylarna ligger överallt i huset/på tomten. Antingen får man bli förnuftig eller flytta...

/Kent
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ett bra riktmärke är om du har fri yta 1,5 m framför bilen och inte räknar med arbetsbänken och minst lika mycket på sidorna. Har själv en maskinhall på 180m2 och tycker det kunde vara större.
AVG
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Kan du inte bygga två intilliggande garage på 20m2. Helt plötsligt blir det ju 40m2

Hehehehe....... 8)
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Jag har ett garage på 70m2 och det räcker alldeles utmärkt även till 2 bilar. Vi har alla verktyg svetsar slipar m.m i samma lokal och det är inga problem. min polare har ett på ca 35m2 och där finns det tillräckligt med utrymme för 1 volvo 144, svets arbetsbänk, hyllor pelar borr, motorstativ m.m. men det är klart, vill man ha så man kan köra moppe runt bilen så måste ju garaget vara större såklart. skulle själv vilja ha runt 150m2 så man får plats med lite ordentliga maskiner och grejer. men för hobby mek räcker 30-40m2 utan problem om man inte ska ha in ett fullsize jänk eller nått sånt..
/kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Snart har man ett 55kvm varmgarage, skall bli riktigt nice, just nu har man ett 30 kvm kallgarage =(. Fyfan va nice att kunna mekla amazon även under den kalla årstiden
Bygger amazon-66 med B20E motor
Post Reply