vad tror ni?
vad tror ni?
hejsan!
har ett orginal b20 block.. 6bultad vev, s-kam lättat svänghjul
toppen en rejält planad. 3-4 mm rejält portad både in å ut. större ventiler
extrakorgrenrör å 2,5 rakt rör
å en weber 36x36? e det lönt att försöka sig på en uppstart innan man skaffat större förgasare?
tror ni det blir märkbar skillnad mot orginal i drag?
i en rätt skapligt utrensad amazon me plastskärmar å diffad bakaxel
har ett orginal b20 block.. 6bultad vev, s-kam lättat svänghjul
toppen en rejält planad. 3-4 mm rejält portad både in å ut. större ventiler
extrakorgrenrör å 2,5 rakt rör
å en weber 36x36? e det lönt att försöka sig på en uppstart innan man skaffat större förgasare?
tror ni det blir märkbar skillnad mot orginal i drag?
i en rätt skapligt utrensad amazon me plastskärmar å diffad bakaxel
amazon 66, Dbs 3växl
okej.. men det jag ville få reda på var ju just \"vad tror ni?\" jag kan ju inte skriva hela min motor å det i rubriken? hade jag skrivit \"vad tror ni om det här motorkonceptet kontra orginal?\" hade det ju inte vart bra ändå.
Men det ja undra var ju just vad ni tror om motorn.. inte hur ni tycker jag formulerar rubriker.. vill inte låta kaxig men e inte detta lite sandlåda så säg.
Mvh Linus
Men det ja undra var ju just vad ni tror om motorn.. inte hur ni tycker jag formulerar rubriker.. vill inte låta kaxig men e inte detta lite sandlåda så säg.
Mvh Linus
amazon 66, Dbs 3växl
Re: vad tror ni?
brestall wrote:hejsan!
har ett orginal b20 block.. 6bultad vev, s-kam lättat svänghjul
toppen en rejält planad. 3-4 mm rejält portad både in å ut. större ventiler
extrakorgrenrör å 2,5 rakt rör
å en weber 36x36? e det lönt att försöka sig på en uppstart innan man skaffat större förgasare?
tror ni det blir märkbar skillnad mot orginal i drag?
i en rätt skapligt utrensad amazon me plastskärmar å diffad bakaxel
Rubriken är inte ledande men om man läser vidare så kan man ju faktiskt se vad han vill.
Ja det blir märkbar skillnad mot original.
S-kammen är för vass för DCD tror jag(går bara på "maxvarv") R skulle sitta fint kanske.
Hoppas du inte lämnar för att du inte fått något "vettigt" svar
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Hej!
Om du är ny på internetforum så har du antagligen missat att det det senaste året har varit väldigt mycket liv om detta med passande rubriker.
Om jag minns rätt var det till och med något forum som tog bort trådar som inte hade passande rubriker.
Detta är någonting som mer har betydlese på större forum tycker jag. där det kommer massor av nya trådar varje dag. Här tycker jag det spelar mindre roll.
Man får dock oftast fler läsare med en relevant rubrik. Eller åminstone fler läsare med kunskap om ämnet man vill ha svar på.
Det kan vara svårt md att hitta på rrubriker i början, men efter att ha surfat runt en massa och läst massor med trådar på motorforum tycker jag man får en ganska bra överblick på vad som funkar och inte.
Exempel på en rubrik till ditt inlägg kunde ex. vara
\"Hur funkar vass kam med Weber DCD\"
\"Vässad motor med snäll förgasare??\"
Eller liknande.
Frågan då:
Utan att ha någon erfarenhet känns det som det inte är riktigt optimalt med sådan vass kam och Weber DCD, men vad förlorar du på att prova??
Märkbar skillnad mot original blir det med största säkerhet! Antagligen både positivt och negativt...
Om du är ny på internetforum så har du antagligen missat att det det senaste året har varit väldigt mycket liv om detta med passande rubriker.
Om jag minns rätt var det till och med något forum som tog bort trådar som inte hade passande rubriker.
Detta är någonting som mer har betydlese på större forum tycker jag. där det kommer massor av nya trådar varje dag. Här tycker jag det spelar mindre roll.
Man får dock oftast fler läsare med en relevant rubrik. Eller åminstone fler läsare med kunskap om ämnet man vill ha svar på.
Det kan vara svårt md att hitta på rrubriker i början, men efter att ha surfat runt en massa och läst massor med trådar på motorforum tycker jag man får en ganska bra överblick på vad som funkar och inte.
Exempel på en rubrik till ditt inlägg kunde ex. vara
\"Hur funkar vass kam med Weber DCD\"
\"Vässad motor med snäll förgasare??\"
Eller liknande.
Frågan då:
Utan att ha någon erfarenhet känns det som det inte är riktigt optimalt med sådan vass kam och Weber DCD, men vad förlorar du på att prova??
Märkbar skillnad mot original blir det med största säkerhet! Antagligen både positivt och negativt...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
okej.. tack för svaren.. jo jag har hört det på flera håll att det kasnke blir lite dåligt, men som sagt .. det skadar ju inte att testa.
min topp är extremt planad också.. finns det risk för att vetiler å kolvar kommer för nära varann med så vass kam? bör man kanske skaffa lite tjockare packning. det e väl inte bra med för mycket i komp. ändå eller?
om man nu byter upp sig till 45or i stället (förgasare pratar ja om nu, från det ena till det andra) hänger resten av motorn me då? eller bör man ha andra stakar å ståldrev eller riktiga stötsstänger å sånt me då eller? eller hur ligger det till?
ja hade ingen aning om hur jag skulle formulera min rubrik, men jag får väl helt enkelt skärpa mej i fortsättningen.
Mvh linus
min topp är extremt planad också.. finns det risk för att vetiler å kolvar kommer för nära varann med så vass kam? bör man kanske skaffa lite tjockare packning. det e väl inte bra med för mycket i komp. ändå eller?
om man nu byter upp sig till 45or i stället (förgasare pratar ja om nu, från det ena till det andra) hänger resten av motorn me då? eller bör man ha andra stakar å ståldrev eller riktiga stötsstänger å sånt me då eller? eller hur ligger det till?
ja hade ingen aning om hur jag skulle formulera min rubrik, men jag får väl helt enkelt skärpa mej i fortsättningen.
Mvh linus
amazon 66, Dbs 3växl
Det kan vara vettigt att byta till B30-motorns stötstänger som är 2mm kortare. De brukar finnas för 1-200/8st på blocket, tradera eller kanske någon firma som sysslar med beg. rallydelar ex. http://www.norrbackensbil.com
Om du inte gör det när du har planad topp kommer det antagligen bli svårt att justera ventilerna utan att lägga imellan brickor under bockarna.
Att göra det är dåligt, för geometrin blir sämre då, och ventilerna pressas mer i sidled under lyft, och styrningarna slits mer. Förutom det förlorar du troligen lite lyfthöjd på kammen också.
Om du inte gör det när du har planad topp kommer det antagligen bli svårt att justera ventilerna utan att lägga imellan brickor under bockarna.
Att göra det är dåligt, för geometrin blir sämre då, och ventilerna pressas mer i sidled under lyft, och styrningarna slits mer. Förutom det förlorar du troligen lite lyfthöjd på kammen också.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
okej.. bra att veta.. men ett kamdrevsras.. vad drar det me sig då eller? e det inget man vill vara med om? kanske bättre att ta tag i det nu då.. innan man monterar resten.
tänkte på att lägga imellan brickor.. om man förlorar lyft från kammen? e inte det bra just i detta fallet. me tanke på att s-kammen e så hemskt vass?
Mvh Linus
tänkte på att lägga imellan brickor.. om man förlorar lyft från kammen? e inte det bra just i detta fallet. me tanke på att s-kammen e så hemskt vass?
Mvh Linus
amazon 66, Dbs 3växl
Kika på bilden som ligger i den här tåden:
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=3186
Man vill alltså inte ha att vipparmen trycker så mycket i sidled på ventilen. Helst skall det vara så liten sidledsrörelse som möjligt, och det får man genom att vara så nära runt den lodräta tangenten av cirkelbågen som möjligt. HM, har ingen bild så det är svårt att förklara.
Nu börjar det kanske (?) bli overkill, men:
Det är dock lite mer att ta med i beräkningen för det är en radie även mot ventilen, och den gör att det optimala inte blir riktigt symmetriskt runt den lodräta tangenten av vippans cirkelrörelse. Jag håller på och kikar på det där nu, men har inte kommit fram till något svar ännu.
Du _MÅSTE_ som absolut lägsta nivå förvissa dig om att vippan inte trycker UTANFÖR ventilen om du ska hålla på och höja bockarna.
----------------------
Eller finns det andra teorier angående detta?? Expertisen kanske vill dela med sig eller låta nivån hållas konstant låg.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... php?t=3186
Man vill alltså inte ha att vipparmen trycker så mycket i sidled på ventilen. Helst skall det vara så liten sidledsrörelse som möjligt, och det får man genom att vara så nära runt den lodräta tangenten av cirkelbågen som möjligt. HM, har ingen bild så det är svårt att förklara.
Nu börjar det kanske (?) bli overkill, men:
Det är dock lite mer att ta med i beräkningen för det är en radie även mot ventilen, och den gör att det optimala inte blir riktigt symmetriskt runt den lodräta tangenten av vippans cirkelrörelse. Jag håller på och kikar på det där nu, men har inte kommit fram till något svar ännu.
Du _MÅSTE_ som absolut lägsta nivå förvissa dig om att vippan inte trycker UTANFÖR ventilen om du ska hålla på och höja bockarna.
----------------------
Eller finns det andra teorier angående detta?? Expertisen kanske vill dela med sig eller låta nivån hållas konstant låg.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)