generator

Moderatorer
Post Reply
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

generator

Post by jillo »

någon som vet hur man kan testa om en växelströms generator är ok när den ligger på bänken?även test av reläet,har tillgång timm mätinstrument av typen fluke
BLT turbo
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det skall gå att ansluta generator m. relä till ett batteri för att få den att verka som en elmotor. Detta gäller iaf. för en likströmsgenerator.

Lars Bd, du brukar ju vara kung på sådana här saker. :)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

test

Post by Henke 12136 »

Berätta gärna även hur man testar en likströms generator på det dära elmotor sättet. Tänk på att jag är teknisk bil-el-idiot. 8)
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Nja jag brukar läsa i verkstadshandboken då kan vem som helst bli kung.
Växelströmsgeneratorn är nog enklast att montera i bil för att prova men det finns många saker att kolla på en lös generator.
Jag återkommer.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Saxat från gamla forumet:
Lars Bd wrote:ENDAST LIKSTRÖMSGENERATOR.

D+ ska kopplas till +polen.
DF ska kopplas ihop med D- och dessa 2 anslutningar ska kopplas till -polen den ska då ta ca 8 amp och gå jämt & tyst.
Blomqvist wrote:Skulle bara tillägga att en generator som legat ett tag kan vara lite seg och inte "svara" på denna koppling. För att kolla kan det därför vara en god idé att hjälpa till lite, dvs. snurra ett tag med strömen på och, har man tur, kommer den igång och man har alltså en funktionsduglig generator.
Jag har aldrig låtit renovera likströmsgeneratorn i min bil, men har bytt ut kolen i den och gjort rent den invändigt osv.

Bilen skulle köras från Stockholm till Skåne efter att precis ha blivit besiktigad u.a. Allt gick som på räls tills bilen som jag hade sällskap med (röd Volvo 144 Sport Automatic 1968) svängde av vid Brahehus för att ta en matpaus. Efter avfarten började bilen tjuta som sjutton i en lång uppförsbacke. Vi svängde in på parkeringen och konstaterade snabbt att det var generatorn som ylade.

Det blev en ny isärplockning av likströmsgeneratorn kl. 1830 under uppsyn av intresserade husvagnsägare och tyska turister. Inget fett hade man med sig, och macken sålde bara korv och godis. Som tur var hade ju bilen blivit rundsmörjd före avfärd. Smörjkopparna till de nya hjullagren fram var fulla med nytt fräscht fett. Att komma åt det bakre lagret utan att spänna upp generatorn i bänk för isärtagning visade sig inte vara helt lätt, men med en lång smal spårmejsel lyckades vi tråckla in fett i det lilla maskinkullagret där bak.

Sedan gick generatorn som en klocka hela vägen ned till skåne där det blev en lite mer seriös isärtagning och byte av det bakre kullagret.

Jag är glad att det inte började yla i 100km/h på motorvägen. Det vore ingen höjdare om bakre lagret i likströmsgeneratorn skulle skära ihop då.
Last edited by D59471 on Wed Mar 31, 2004 11:29 am, edited 2 times in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Lars Bd wrote:Nja jag brukar läsa i verkstadshandboken då kan vem som helst bli kung.
Ja, verkstadshandböckerna skall sanneligen inte underskattas!

Jag jobbar just nu på att få dem digitaliserade i samarbete med SVIS, Amazonklubben och Volvo AB (ford). Om jag får tillåtelse till det vet jag inte, men det vore riktigt praktiskt. Det skulle altså bli en PDF-fil för varje grönt häfte. Dessa PDF:er skall sedan kunna laddas ned gratis av klubbmedlemmar.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

D59471 wrote:Jag är glad att det inte började yla i 100km/h på motorvägen. Det vore ingen höjdare om bakre lagret i likströmsgeneratorn skulle skära ihop då.
Fasen du kan ju ialla fall trycka ner kopplingen... :idea: Vi automatisar riskerar att lägga i backen om vi pillar på pinnen bredvid ratten.

Förövrigt så är ju handböcker av alla typer bara till för att kolla i när man sabbat något pga att man inte läser i dem. Det är ju därför de skickar med ett papper från IKEA, för att du efteråt ska veta varför du gjorde fel... :P

Real men don´t read handböcker 8)
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, samtidigt hade jag ju legat och kört i 100km/h några timmar utan problem. Jag tänkte väl mest att om det väl skulle börja yla i 100km/h så skär nog lagret ganska fort pga. varvtalet på generatorn. Och har den skurit så har den, då hjälper det inte att trycka ned kopplingen.

Svårt att ta sig någonstans en fredagkväll med skuret lager bak i generatorn.

Och handböcker må vara för fegisar. Men verkstadshandboken är guld. Men visst, vill man famla i mörkret utan att ha en aning om vad man sysslar med så går ju det bra det med. ;)

De flesta frågorna på det här forumet hade inte ens behövt ställas om folk hade varit utrustade med en verkstadshandbok, och dessutom LÄST den. :D
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

det enda som jag kan komma på att göra är väl att ta isär den,och köra diod test på alla dioderna,ta dem en och en,och var för sig,och kolla så att fältet inte är kortslutet motsv :cry: borde finns ett lite smidigare sätt..
BLT turbo
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:verkstadshandböckerna skall sanneligen inte underskattas!
Jag jobbar just nu på att få dem digitaliserade i samarbete med SVIS, Amazonklubben och Volvo AB (ford). Om jag får tillåtelse till det vet jag inte
Det finns redan tillstånd för kopiering i böckerna står det "Eftertryck får ske om källan anges" så något tillstånd från det av Volvo uppköpta Ford behövs inte, om man anger källan.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

generator

Post by Lars Bd »

Om det är en bosch generator och ni förstår engelska finns det info här
Likström data
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=768
Likström reparations info, med början här
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=780
Växelström
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... le_id=1148

SEV Motorola generator växelström
http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... le_id=1138
Post Reply