Bakaxel oljeläckage

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Amazon_64
Posts: 41
Joined: Thu Jan 27, 2005 9:07 pm

Bakaxel oljeläckage

Post by Amazon_64 »

Hej jo som sagt har jag ett litet problem med min bakaxel, den läcker vid ingående axel..jag undrar om den tätningen är svårt att byta??


nån som har tips hur man skall gå till väga med detta..vill inte att det ska läcka...blir glad om någon skulle kunna ge beskrivning på detta... :D
Renoverar en Amazon 64:a
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du skriver inte vilken bakaxel du har.

På spicer-axeln som jag har brukar de kunna läcka även nära man bytt främre packboxen. Kan avhjälpas med tjockt fett som pressas in runt packningen eller annat \"fulmek\".

Jag skall försöka komma ihåg hur vi bytte packboxen på SVIS. ;) Har för mig att man bara lossade anbringaren för kardanaxeln, letade bort den gamla packboxen, tryckte dit den nya (med eller utan fett runt??) och monterade tillbaka anbringaren.

Men jag kan ha helt fel.

http://www.gcp.se/catalog/P120_P130_P22 ... ge_085.gif
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag har varit med om en bakaxel som läckt i nämda tätning men efter rensning av avluftningshålet blivit helt tät utan tätningsbyte.
Det blev helt enkelt övertryck i axeln när den blev varm och dessa tätningar klarar inte övertryck.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

lyfter denna och fråga var sitter luftningen?

så ser min bakaxel ut...
Fick med en packning tydligen skulle vara ingående packning.. såg ut som ett ihålig puck i metallfärg :lol:

Image
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

ett litet mäsingsrör c:a 2 cm högt 2-3mm i diameter sitter ovanpå drivaxelröret. Om jag kommer ihåg rätt är det mellan fördelningsplinten till bromsarna och klumpen i mitten.

Det finns bara ett rör som sticker rakt upp och slutar i tomma intet. Så om du drar handen ovanpå drivaxelrören så kan du inte missa det.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Bakaxel oljeläckage

Post by gudu »

Himla bra kunskapsbank att söka i detta!

Jag lyfter denna tråden igen för en vidare fråga. I verkstadshandboken står att det behövs fem specialverktyg för att byta denna tätning. Mothåll, en avdragare för medbringaren, en avdragare för packboxen, en påtryckare för packboxen och en påtryckare för medbringaren.

Hur är det, behövs alla dessa verktyg eller räcker det med en avdragare och lite pill för att få loss den gamla packboxen och sedan någon hylsa för att banka i nya packboxen? Men jag antar att man inte får slå på anbringaren. Jag har en spicer axel.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Bakaxel oljeläckage

Post by Blomquist »

Nej, man behöver inte alla dessa specialverktyg.
Att ha tillgång till tryckluft är dock nära nog en förutsättning. Nära nog, som sagt.
En avdragare för medbringaren behöver ju inte vara original SVO-verktyg,
men det kan vara svårt att få bort denna utan avdragare. Packboxen kan man ta ur
genom att trycka igenom en skruvmejsel och lirka ur den. Därmed förstör man
packboxen, men det är väl vanligtvis inget att hänga upp sig på då demonteringen
handlar om att smäcka dit en ny. Däremot skall man akta
sig så att man inte rispar någonting i axeln.
Jag hade en gammal lagerbana till hjälp, när jag knackade dit den nya, att på så sätt
undvika att slå direkt på packboxen är att rekommendera.
210 -64, 223 -68
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Bakaxel oljeläckage

Post by gudu »

Bra tack, jag trodde det skulle vara ett relativt lätt ingrepp men jag blev lite fundersam när jag läste verkstadshandboken och såg alla specialverktyg, men då är det nog som jag trodde. Enkelt förutom allt som skall krångla.

Ett normalt förlopp på en renoverings i smileysar:
:lol: :shock: :evil: :lol:
(Det här skall väl gå lätt! - aj! aj! - faan! - Ja! jag klarade det.)

Jag låter meddela hur det gick, även rensningen av luftningsröret.

Mvh
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Bakaxel oljeläckage

Post by gudu »

Hej
Det verkar som om en rensning av luftningshålet löste problemet med läckan. Den verkar helt läckagefri. Så enligt devisen pilla inte på det som fungerar väntar jag med att byta packboxen till det finns en annan orsak att ge sig in i bakaxeln.

Tack!
Lars Bd wrote:Jag har varit med om en bakaxel som läckt i nämda tätning men efter rensning av avluftningshålet blivit helt tät utan tätningsbyte.

Det blev helt enkelt övertryck i axeln när den blev varm och dessa tätningar klarar inte övertryck.
QV wrote:ett litet mäsingsrör c:a 2 cm högt 2-3mm i diameter sitter ovanpå drivaxelröret. Om jag kommer ihåg rätt är det mellan fördelningsplinten till bromsarna och klumpen i mitten.



Det finns bara ett rör som sticker rakt upp och slutar i tomma intet. Så om du drar handen ovanpå drivaxelrören så kan du inte missa det.



/janne
Post Reply