Angående ShowRoom

Regler samt övriga användarfrågor. Moderatorer
Forum rules
Här postas frågor om forumets funktioner och ickefunktioner även allmänna frågor/förslag om regler och dess tolkningar. Frågor om varför specifika trådar har blivit modererade/borttagna skall även fortsättningsvis ske via PM till berörd eller annan moderator och ej på forumet. Vid tveksamhet om det är en allmän fråga eller inte, kontakta en moderator först.

Vill du ha ett separat showroom för custom/ombyggt?

Ja, ett för original och ett för custom
37
77%
Nej, som det är nu
11
23%
 
Total votes: 48

Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

MoNster wrote: är inte 70-80tals ombyggda amazoner kult?
Det enda jag skrev var "Att bygga om bilarna till något annat kan INTE klassas som att bevara till eftervärlden"

Sen om 70-80tals ombyggda Amazoner är kult eller inte, det är upp till var och en att avgöra.
Volvo P1200VB 1958

Re:

Post by »

Amazon wrote:
MoNster wrote: är inte 70-80tals ombyggda amazoner kult?
Det enda jag skrev var "Att bygga om bilarna till något annat kan INTE klassas som att bevara till eftervärlden"

Sen om 70-80tals ombyggda Amazoner är kult eller inte, det är upp till var och en att avgöra.
man kan väl bevara en snyggt ombyggd amazon till eftervärlden?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Absolut, men man bevarar inte en Amazon genom att bygga om den utan snarare genom att vårda den väl eller byta ut det som är dåligt mot originaldelar. Sen så är det naturligtvis bättre att bygga om en skrotfärdig Amazon i stället för att skrota.
Volvo P1200VB 1958
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Amazon wrote:
140 klubben har ju delat upp sitt forum

http://www.140-klubben.org/anslagstavla/discl.html

"Härigenom kan originalfantaster lämnas i fred medan trimmare får diskutera B23:or för sig själva."

Det verkar väl vara en ganska bra metod. Att ha två helt skilda Amazonforum med en massa kategorier kanske inte är någon bra ide, men att dela upp en del kategorier ser jag inget fel i. Vi har ju som sagt redan en för "Original Motor" och en för "Trimmad Motor".
140 klubbens "forum" är inget vidare tycker jag, det är aldeles för rörigt, jag vill ha struktur på ett forum..

att det finns 2 kategorier för motorn här kanske kan bero på att trimmad motor är den största kategorin här..

men som jag nämnt innan i denna tråd, varför inte 2 helt skilda forum? verkar lovande nu..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Post by Nikelas »

Jag tycker att \"trimmad motor\" avdelningen borde bort och bara ha \"original motor\". Vi kanske ska ha en kategori som heter \"Ej original\". Där man kan diskutera saker som inte är original på en amazon.
Man kan diskutera om man ska ha schackfärgad tejp på bilen eller inte och andra vitala diskussioner som ej passar in i originaldelen.
Det är jag som är gäst.
Och rogge menar du att med roller svartmålade amazoner med flames är snyggt? Jag tycker absolut amazonklubben borde motarbeta sådan \"smak\".
För övrigt anser jag att amazoner EJ bör förstöras
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Post by AMAZZZON »

Okej nu känner jag min inte välkommen här nogot mer så jag börjar fundera allvarligt på att ge fan i Amazon klubben! :evil: Fy fan vad jag blir arg varför kan inte folk repektera att andra har OLIKA SMAK! för?!? Ursh! :evil:
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

Nikelas wrote:Jag tycker att "trimmad motor" avdelningen borde bort och bara ha "original motor". Vi kanske ska ha en kategori som heter "Ej original". Där man kan diskutera saker som inte är original på en amazon.
Man kan diskutera om man ska ha schackfärgad tejp på bilen eller inte och andra vitala diskussioner som ej passar in i originaldelen.
Det är jag som är gäst.
Och rogge menar du att med roller svartmålade amazoner med flames är snyggt? Jag tycker absolut amazonklubben borde motarbeta sådan "smak".
För övrigt anser jag att amazoner EJ bör förstöras
om amazonklubben ska "motarbeta sådan smak" så tycker jag ni borde byta namn till orginal amazonklubben,
för alla är väll välkommna som äger en amazon?

och tycker du att man ska skrota en risig,rostig och redan sönderkapad amazon?

jaaa, alltid ska det vara massa tjafs.. :roll: bara för att vissa inte kan acceptera att folk tycker olika..

förstår att ni inte vill ge intrycket av att det bara är ombyggda amazoner på sidan och därför borde ni göra en separat kategori. :wink:
"Nothing bolt-on, everything custom"
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

AMAZZZON wrote:ge fan i Amazon klubben! :evil:
Varför gå lös på amazonklubben för, den har inte deltagit i denna diskussion?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nikelas
Posts: 37
Joined: Fri Mar 04, 2005 9:05 pm
Location: Rättvik

Post by Nikelas »

Tycker ni allvarligt att med svart rollade amazoner med flames är snygga? Tycker ni inte att ett snyggt välgjort bygge är vad man vill ha och att dåligt byggda (sönderkapade) amazoner borde motarbetas?
Tycker ni att man ska ha en svart-rollad amazon på första sidan i amazonbladet
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

I klubbens stadgar står
2. Klubbens målsättning
2.1 Att på ett seriöst sätt bevara Volvo Amazon som en historiskt intressant bil och skapa intresse för bilen.
2.2 Att genom medlemmarna och deras fordons vård och bruk verka för ett gott och positivt anseende för klubben.
Det tolkar jag som att alla seriöst ombyggda och bruks/finbilar är önskvärda i klubben.
Det som inte önskas är pilsnerkustoms och fyllebilar samt oseriöst användande av bilar som var önskvärda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Denna diskusion har varit uppe förut och då blev det ingen ändring nånstans och det kommer förmodligen inte att leda till någon förändring nu häller. Jag anser nu att alla som har amazon är välkomna här oavsett om man har en original bil eller inte.

Är det så att man inte tål att se en \"ombyggd\" amazon så är det lättast för den personen att låta bli att överhuvud tagen inte gå in på detta forum, För det dräller av icke originalbilar här även min och jag tänker då inte låta mig stötas av nån. :D

Låt oss ängna oss åt det vi gillar och älskar, nämligen amazoner och låt oss sluta slänga käft för det leder ingen vart :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/

Post by »

Gärna ett separat showroom för original gentemot customs, därmed inte sagt att något är bättre eller sämre än den andra, och givetvis ska väl bägge vara välkomna här på detta forum..
En originalbil är ju helt underbart att gå och drägla över men en seriöst ombyggd Amazon kan ju vara riktig läcker också..

Det är ju detta som är lite av grejen med Amazon tycker jag, att den intresserar en stor blandning av folk, Vi som var med på -80 talet gillar ju ofta stuket med mags och jalusi mm, medan yngre killar kanske ser ner på det och föredrar helt original eller 20 tums-fälgar med luftfjädring osv.

Men en sak kan vi ha gemensam, att Amazon är något som sätter sina spår i oss bilintresserade, det var min förstabil och jag hoppas det kommer att vara en modell som följer mig livet ut.. Många med mig tycker likadant, och skulle kunna tänka sig både en taksänkt custom och en originalbil..

Jag kan heller inte tänka mig en bättre start på bilkarriären än en Amazon som objekt, att lära sig laga upp rost mm. och sen få ris eller ros härifrån när man visar upp resultatet med bilder, det om något måste ju sporra nybörjare att gå ut i garaget även om resultatet kanske inte blir strikt original.. Sen kanske nästa Amazon blir den där finfina originalbilen från Farfar som renoveras minitiöst..

Bara mina tankar!! :D
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Ovanstående inlägg var mitt, vet inte varför man loggas ut ibland..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60

Re:

Post by »

Lars Bd wrote:
AMAZZZON wrote:ge fan i Amazon klubben! :evil:
Varför gå lös på amazonklubben för, den har inte deltagit i denna diskussion?

Nä men forumet ligger i amazonklubbens sida så jag anntog att det hörde ihop! :oops: ... Spelar ingen roll häller. Den här diskutionen låter som ett gäng snorungar som bråkar Väx upp för f*n :evil:
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Re:

Post by AMAZZZON »

Anonymous wrote:
Lars Bd wrote:
AMAZZZON wrote:ge fan i Amazon klubben! :evil:
Varför gå lös på amazonklubben för, den har inte deltagit i denna diskussion?

Nä men forumet ligger i amazonklubbens sida så jag anntog att det hörde ihop! :oops: ... Spelar ingen roll häller. Den här diskutionen låter som ett gäng snorungar som bråkar Väx upp för f*n :evil:
Sorry mitt inlägg glömde logga in! :oops:
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
Post Reply