B14 lameller

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

B14 lameller

Post by milehead »

Hej. jag har en gammal b14 liggandes med nya lameller. Jag undrar om dom passar på min b18?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Menar du en B14A motor. Det är en liknande motor som B4b. I så fall passar inte lamellerna.
Om du har en B14A motor över så annonsera ut den istället, jag är övertygad att du säljer den på nolltid.
AVG
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Post by milehead »

Jag har fått den av morfar och den ligger hos han. han har bara sagt att det är en b14 men jag vet inte vilken \"sort\". Jag får ta och höra med han vad det är för motor.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
AVG
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Post by milehead »

Jag tala med han ppå telefon och han sa att den hade suttit i en 343 av omkring 1980 års modell. han sa att han inte var riktigt säker på att det var en b14 men han trodde iaf att det var en sån. jag har ingen aning om det är rätt eller fel. vad satt det för motorer i 300 serien?
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re:

Post by p12133vd »

milehead wrote:Jag tala med han ppå telefon och han sa att den hade suttit i en 343 av omkring 1980 års modell. han sa att han inte var riktigt säker på att det var en b14 men han trodde iaf att det var en sån. jag har ingen aning om det är rätt eller fel. vad satt det för motorer i 300 serien?
Jo det fanns en motor som hette B14 i 340 serien, en Renault motor. Lamellerna lär inte passa. Övriga motorer var B19, B200 om jag minns rätt. Dessa var Volvomaskiner.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: B14 lameller

Post by Amazon »

milehead wrote:Hej. jag har en gammal b14 liggandes med nya lameller. Jag undrar om dom passar på min b18?
Syftar du på volvos B18 eller på den som satt i volvos 400 serie (renault)?
Volvo P1200VB 1958
milehead
Posts: 85
Joined: Sun Oct 23, 2005 1:57 am
Location: karlskoga

Re: B14 lameller

Post by milehead »

Amazon wrote: Syftar du på volvos B18 eller på den som satt i volvos 400 serie (renault)?
det är en volvo b18snurra jag har i aman..

Tack för klargöringen i frågan :)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Arne wrote:Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
Har Den B14 motorn B16:s snygga ventilkåpa??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Amazon_V8 wrote:
Arne wrote:Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
Har Den B14 motorn B16:s snygga ventilkåpa??
Både B4B och B14A har ventilkåpor som ser ut som dom som sitter på B16. B4B och B16A kåporna är dock röda. B14A och B16B har kromade kåpor.


Image
Volvo P1200VB 1958
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re:

Post by p12133vd »

Amazon wrote:
Amazon_V8 wrote:
Arne wrote:Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
Har Den B14 motorn B16:s snygga ventilkåpa??
Både B4B och B14A har ventilkåpor som ser ut som dom som sitter på B16. B4B och B16A kåporna är dock röda. B14A och B16B har kromade kåpor.


Image
Nja ett litet fel B4B motorerna har gröna ventilkåpor då hela motorn är grön. Bifogar en bilde påmotorummet i en PV som jag renoverat.

Mvh Bengan

Image
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Där ser man. Den här B4B motorn har i alla fall röd ventilkåpa men det behöver ju inte nödvändigtvis vara original.

Image

Sen så har jag för mig att det är avsedd för att sitta i en båt men det kanske inte gör någon skillnad?
Volvo P1200VB 1958
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Nej! Antingen är den omlackerad eller så är det en B16A kåpa.
AVG
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Alltid lär man sig något. Är det någon skillnad mellan B4B blocket och B16 blocket bortsett från borrningen? De verkar vara uppbyggda på ungefär samma sätt. Vad är det som skiljer motorerna åt bortsett från cylindervolym och förgasare?
Volvo P1200VB 1958
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Toppen är annorlunda. Oljefiltret som sitter på motorns högra sida på B16 av fullflödestyp, B4b har filtret längst fram på motorns vänstra sida av delflödestyp. (Obs. B14A har fullflödestyp). Det är i huvudsak skillnaden mellan motorerna, B4b finns i 3 utföranden, men det är ovidkommande i detta fall.
AVG
Post Reply