B14 lameller
B14 lameller
Hej. jag har en gammal b14 liggandes med nya lameller. Jag undrar om dom passar på min b18?
Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
AVG
Re:
Jo det fanns en motor som hette B14 i 340 serien, en Renault motor. Lamellerna lär inte passa. Övriga motorer var B19, B200 om jag minns rätt. Dessa var Volvomaskiner.milehead wrote:Jag tala med han ppå telefon och han sa att den hade suttit i en 343 av omkring 1980 års modell. han sa att han inte var riktigt säker på att det var en b14 men han trodde iaf att det var en sån. jag har ingen aning om det är rätt eller fel. vad satt det för motorer i 300 serien?
Re: B14 lameller
Syftar du på volvos B18 eller på den som satt i volvos 400 serie (renault)?milehead wrote:Hej. jag har en gammal b14 liggandes med nya lameller. Jag undrar om dom passar på min b18?
Volvo P1200VB 1958
Re: B14 lameller
det är en volvo b18snurra jag har i aman..Amazon wrote: Syftar du på volvos B18 eller på den som satt i volvos 400 serie (renault)?
Tack för klargöringen i frågan
Re:
Har Den B14 motorn B16:s snygga ventilkåpa??Arne wrote:Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
Både B4B och B14A har ventilkåpor som ser ut som dom som sitter på B16. B4B och B16A kåporna är dock röda. B14A och B16B har kromade kåpor.Amazon_V8 wrote:Har Den B14 motorn B16:s snygga ventilkåpa??Arne wrote:Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
Volvo P1200VB 1958
Re:
Nja ett litet fel B4B motorerna har gröna ventilkåpor då hela motorn är grön. Bifogar en bilde påmotorummet i en PV som jag renoverat.Amazon wrote:Både B4B och B14A har ventilkåpor som ser ut som dom som sitter på B16. B4B och B16A kåporna är dock röda. B14A och B16B har kromade kåpor.Amazon_V8 wrote:Har Den B14 motorn B16:s snygga ventilkåpa??Arne wrote:Det är en motor till en Volvo P 1900 Sport plastsportbilen som var tillverkad i 67 ex. Motorn satt även på Polisens Duetter från 55-56, dessutom satt den på alla PV444 av -56 års modell som exporterades till USA. Du känner igen den genom att den är röd till färgen och har dubbla SU förgasare och har kromad ventilkåpa. Den är snarlik B16 B motorn men har inget oljefilter på motorns högra sida utan bara ett rör därifrån som går fram till det stående oljefiltret till vänster om termostathuset. Namnet B14A fick den just för att den kallades Amerikamotorn. Det är i princip en trimmad B4b motor med fullflödesfilter, den har 70hk SAE.
Mvh Bengan
Toppen är annorlunda. Oljefiltret som sitter på motorns högra sida på B16 av fullflödestyp, B4b har filtret längst fram på motorns vänstra sida av delflödestyp. (Obs. B14A har fullflödestyp). Det är i huvudsak skillnaden mellan motorerna, B4b finns i 3 utföranden, men det är ovidkommande i detta fall.
AVG