Bilde på Motorrummet

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Bilde på Motorrummet

Post by horgalaten »

Jag funderade på om det kanske var till nån Kupevärmare eller liknande

http://groups.msn.com/VolvoAmazonFreaks ... PhotoID=16
bamazonen
Posts: 23
Joined: Fri Apr 02, 2004 7:40 pm
Location: karlstad
Contact:

Re: Bilde på Motorrummet

Post by bamazonen »

horgalaten wrote:Jag funderade på om det kanske var till nån Kupevärmare eller liknande

http://groups.msn.com/VolvoAmazonFreaks ... PhotoID=16
ja har inget sånnt hål men mina slagar till värme packetet sitter där hålet är


hmm mysteriet me amazon hålet
att ha en saab liggandes framför en i 50 på 90 väg är lika irriterande som ett sendrag när man runkar
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Hål

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:52 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En 61:a har inte något instansat chassienummer i karossen utan det sitter på typplåten som inte syns på bilden, utan den så är en tidig bil inte möjlig att besikta eller registrera jag hoppas att du har den kvar.
På senare bilar så är chassienummret instansat ovanför värmepaketet.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

hål

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:53 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Hålet ser i alla fall ut att ha varit för en Bahco motorvärmare eller liknande. De kunde antingen monteras på höger eller på vänster sida i motorrummet. Hålet ser väl inte direkt ut att vara gjort på efterhand?

Det verkar lite märkligt att det är så många småhål runt omkring, men det kan nog varit så att flänsen för slangen skruvades med så många skruv.

På Volvo 140 monterades Bahco-värmaren i regel på den sidan av motorn och slangen gick ofta ut just där. Jag har sett en Amazon med originalmonterad motorvärmare men det var en 66:a och den hade hålet på puckeln rakt ovanför rattstången där Typplåten skall sitta. Typplåten satt därför lite högre upp istället.

VOlvo tycks ha gillat att sätta slangen för motorvärmaren just där typplåtar och chassinummer skall vara. Märkligt. :)
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Jag gick ut och kollade på min dimgröna 61-62:a och den har INTE något nummer instansat mellan batteri och fläkt. Min bil är helt orörd i motorrummet så det kan inte ha försvunnit under åren heller.
Kan Volvo ha gjort olika på olika bilar?
:shock:
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Förmodligen övergick de till det instansade nummret i torpeden efter ett visst chassinummer. Om ni jämför era chassinummer kommer ni säkert fram till att den \"61/62:a\" (slarvigt uttryck, när är bilen uthämtad?) med högst chassinummer av era bilar är den som har fått instansningen.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

D59471 wrote:Förmodligen övergick de till det instansade nummret i torpeden efter ett visst chassinummer. Om ni jämför era chassinummer kommer ni säkert fram till att den "61/62:a" (slarvigt uttryck, när är bilen uthämtad?) med högst chassinummer av era bilar är den som har fått instansningen.
Finns dom efter 61/62 som saknar det också. Den senaste jag haft var en 65:a, 4-dörrars (gammal Polisbil ioförsig). Har haft en 64:a också som saknade chassienummer (orginal).
Så det finns nog ingen riktig ordning på detta. Just 64:an hade ja lite problem med vid besiktning då dom inte ville godta det, men efter prat med en verkmästare på Volvo så godtog dom det. Enligt han så kunde det saknas chassienummer på en del ända upp till årsmodell 66 o då fick man gå efter typskylten istället.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Hmmm allting verkar oklart.

Post by horgalaten »

Jag har själv ingen aning om vad som gäller. Jag har Chassiplåten och den ska sitta på huset för Broms och Kopplingscylinder. Där är fyra hål som den ska sitta i.

Jag tror nog som sagt snarare att det är till en kupéfläkt av nått slag. jag har nämligen en sådan lös med ett cirkelformat lock såm har samma färg som motorrummet. Därtill skall kopplas en slang som sen går in i tempen.

Jag kan ha fel men det verkar mest logiskt.

MVH Jörgen
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Mitt Chassinummer

Post by horgalaten »

Chassinumret på min bil är 89871. Kan någon som har tillgång kolla vad som är original på min bil och vad som inte är det.

Ska där sitta kupéfläkt
Är det till typplåten

eller vad?

Mvh Jörgen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det fanns väl kupefläkt original i bilarna 1961/1962. Antingen är din kupefläkt en eftermontering eller ett originaltillbehör. Det vet jag för lite om för att kunna avgöra.

Ett alternativ är att ringa till olika representanter i klubben för att höra om de vet någonting om kupefläkt som originaltillbehör. En variant är ju att höra med den \"Tekniskt ansvarige\" i klubben om han vet något. Annars är det väl bara att tala med olika personer som är amazonkunniga.

Jag har själv aldrig sett någon kupefläkt som tillbehör i någon tillbehörskatalog från Volvo, men det är möjligt att det fanns till de tidigare bilarna. Jag tror dock att det är en eftermontering som inte är original.

Har du bara locket och den delen som skall gå till kylaren? Inte fläktdelen som har suttit (?) eftermonterad i kupen?
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Ingen aning om nått

Post by horgalaten »

Jag har inte kommit så långt i min montering så jag kan inte säga om där är en fläkt som tillhör eller inte.

Det jag mest tänkte på var att jag ville veta vad som ska sitta i det hålet som jag har i mitt motorrum.

Kommer det inte fram så sätter jag nog en fläktkåpa där som skydd.

MVH Jörgen :lol:
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Hej!

Min -66:a kombi har typ och chassienummer instansat på denna plats och
där sitter även en kontakt till motor/coupévärmare, men den lämnar bara två små skruvhål.

Mystiken tätnar.. :shock:
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
jaevelberg
Posts: 19
Joined: Sat Mar 06, 2004 7:39 pm
Contact:

Post by jaevelberg »

Hålet ser ut att vara i samma storlek som det som sitter i torpeden på min PV-62 med orginalmonterad bensinvärmare. Min värmare är borta och har ersatts med en gummiplugg. Är ganska säker på att detta skulle kunna vara ett hål för en BAHCOvärmare.
Post Reply