Trycka ner kopplingen?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Trycka ner kopplingen?

Post by alpine91 »

Har ju köpt en amazon som stått i en massa år. Det jag funderar över är om jag vågar trycka ner kopplingen eller om jag bör iakta nån sorts försiktigthet. Har kännt på den lite lätt men den verkar trög.

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

För att få så lite strul som möjligt skulle jag vidta vissa åtgärder INNAN jag börjar använda bilen om den nu har stått så pass länge.

Palla upp bilen och plocka av hjul och bromstrummor. Att börja använda bromsarna utan att inspektera innehållet i trummorna är dumt. Om någon hjulcylinder börjar läcka måste du byta belägg och får ett elände pga. all bromsolja som rinner ut.

Det samma gäller för kopplingen. Det är enkelt att skruva loss manövercylindern från sprängkåpan. Lossa slangen innan du lossar cylindern, sedan låter du all bromsvätska rinna ut i en hink utan att slabba så att lacken förstörs i motorrummet. Oljan lär behöva bytas i alla fall, samtidigt inspekterar du cylinderloppet i manövercylindern, fettar in med bromsfett i loppet när du monterar ihop den osv.

Det låter som att det är ett riktigt bra objekt du har kommit över. Ta det lite lugnt nu i början och inspektera allting i lugn och ro. Åka kan du göra sedan när du vet att allt är reko. Det blir dessutom billigare att undersöka sakerna själv än att köra tills de pajjar vilket de gör betydligt tidigare om du inte går över dem.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

Det var precis min tanke att jag tar det lilla lugna med att köra med bilen. Men att kalla den ett fint objekt är att ta i. I mina ögon så är det ett rostigt lik. Men fy skam den som ger sig. Vem har sagt att den måste va klar i år? Den verkar så väldigt oskruvad så bara det gör det roligare att börja med den. Testade att koppla ett batteri till henne å till min förvåning så funkade precis allt elektriskt. Tom radion hoppade igång på en gång.

Ska fixa bilder på den så småningom.

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Rosten går ju alltid att ordna. Allt beror väl på om man har någonstans att hålla till (garage) samt tid/pengar att lägga ned för att lösa allting. Har man inte tid/pengar i nuläget så får man väl ordna det viktigaste och låta det bli en \"rullande renovering\".

Men gå igenom saker och ting i lugn och ro innan du sticker ut på första turen. Bromsar är viktigt! Och det blir som sagt billigare att upptäcka felen på förhand.

Lycka till, fråga på om frågetecknen hopar sig. ;)
Post Reply