Min pärla, amazon 2d -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

hmm. uppdaterat från början o lite här o där..
Samlade en del av infon jag hade som terapi mot snusabstinens osv..

Det blir för övrigt sannolikt ett webastotak på pärlan.

mvh/
2 x Amazon-66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Jag gjorde min \"batterihållare\" elförsinkad.
Image

Får kolla på mina bilder när den datorn är ominstallerad (igen) hur det ser ut på alla bilar jag har fotograferat av.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re:

Post by NicklasO »

QV wrote:Jag gjorde min "batterihållare" elförsinkad.
Image

Får kolla på mina bilder när den datorn är ominstallerad (igen) hur det ser ut på alla bilar jag har fotograferat av.

/Janne
Hmm, det är inte så jätte noga igentligen.
Känner jag att jag får panik sen så e de ju bara måla om sånna små detaljer.

Dock msåte jag snart skaffa en till bil, då det är ohållbart o åstakomma nånting när man bara kan ha bilen stående över helgerna..

mvh/
2 x Amazon-66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Man behöver inte renovera \"original\" men själv tycker jag att det är intressant att veta vad som är \"original\" eller vilka varianter det finns på \"original\". Det är ju först då som man kan se om \"fyndet\" är en oröd bil som kan vara värd pengarna.
För den GT för 140 tusen eller Ebay bilen för $12 tusen känns inte direkt som fynd. Men jag kan ha fel.

Men hur som helst Svart hållare är snyggare än rostig hållare.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re:

Post by NicklasO »

QV wrote:Man behöver inte renovera "original" men själv tycker jag att det är intressant att veta vad som är "original" eller vilka varianter det finns på "original". Det är ju först då som man kan se om "fyndet" är en oröd bil som kan vara värd pengarna.
För den GT för 140 tusen eller Ebay bilen för $12 tusen känns inte direkt som fynd. Men jag kan ha fel.

Men hur som helst Svart hållare är snyggare än rostig hållare.

/Janne
Precis.

Sen känner jag att det viktiga är att underarbetet görs riktigt då man kan blåsa ytan om igen utan något större ingrepp..


Den här sitter föresten under solskyddet på förarsidan:)
Image

mvh/
2 x Amazon-66
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Ha va roligt, din å min bil är sålda på samma ställe. Fast min 6 år tidigare.
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re:

Post by NicklasO »

Dael60 wrote:Ha va roligt, din å min bil är sålda på samma ställe. Fast min 6 år tidigare.
Hmm vi kanske ska gå ihop och försöka få lite grejor fixade på garantin!
Det finns rost på några ställen på min, oaceptabelt om man frågar mig:D

mvh/
2 x Amazon-66
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Helt klart, synd att jag redan lagat det som va rostigt på min..borde ju gå på nybilsgarantin annars tycker ja.
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

Jag funderar över en sak..
Många saker på min bil mär rätt frächa, alltså dem har slitits in men är inget rostskräp.

Hur mkt skav ska man acceptera på en helrenoverad bil..

Dock känner jag inte att allt måste vara fanatiskt orginal då blen ska brukas dagligen.

mvh/
2 x Amazon-66
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

På en helrenoverad bil ska inget annat än nyskick accepteras men en helrenovering av en fin bil är att förstöra 40 -50 års historia.
Det är bättre att åtgärda uppenbara brister och låta bilens historia synas (på en fin orörd bil).
Varje del som byts ut gör att bilen kommer att bli mindre originalskick detta gäller även varje detaljs ytbehandling.
Titta på antikrundan vad de tycker om renoverade antikviteter.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re:

Post by NicklasO »

Lars Bd wrote:På en helrenoverad bil ska inget annat än nyskick accepteras men en helrenovering av en fin bil är att förstöra 40 -50 års historia.
Det är bättre att åtgärda uppenbara brister och låta bilens historia synas (på en fin orörd bil).
Varje del som byts ut gör att bilen kommer att bli mindre originalskick detta gäller även varje detaljs ytbehandling.
Titta på antikrundan vad de tycker om renoverade antikviteter.
Precis, och nackdelen med en orörd riktigt fin bil är ju att man ej vågar bruka den, en renoverad kan man ju göra om saker på när dem blir slitna..

Har inte hänt nånting på bilen i helgen.
Nästa sak blir o fixa väghållningen, dock behövs några kr till det så..

mvh/
2 x Amazon-66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Titta på antikrundan vad de tycker om renoverade antikviteter.
Du kan ju alltid fråga dom om dom tar ut skåpen i regn och saltade vägar :lol:

Jag förstår principen i jämförelsen men i sista programet sa herr Ribbhagen att ommålningen hade höjt värdet!

Jag renoverar för att bruka så att fordonen syns längs vägarna, Om man till varje pris inte vill renovera så bör bilen stå på ett museum. För den blir sämre vid varje användning.

Men även jag känner en vis saknad av patinan. Huset (ett torp) har tegelpannor med sot och smuts. Det ger charm men en bil med sot och smuts på taket............ Det är olika värderingar på olika saker.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Naturligtvis ska man vårda sin bil med tvätt och övrigt underhåll men en omlackering av en 50 år gammal orörd originalbil med små knappt synliga repor är att förstöra bilens unika historia.

En renovering av en \"folkraceamazon\" till nyskick är en helt annan sak då den redan är förstörd en gång.

Nu har jag inte sett sista antikrundan men gissar att föremålet som målades om inte hade en i stort sett felfri originalmålning innan ommålningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Post by NicklasO »

Haha, Antikrundan är grymt trots en del osympatiska människor som figurerar:)

Problemet är ju oxå att det sällan blir bättre än orginal.
Men om jag ska ransaka mig själv så är en org fin bil bäst, men ett skav om man ska bruka den.

Men sen finns ju en del som jag ska frångå org i min bil oxå.
5.5\" fälgar, mer ljuddämpning, webastotak, och od låda.

mvh/
2 x Amazon-66
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Nu har jag inte sett sista antikrundan men gissar att föremålet som målades om inte hade en i stort sett felfri originalmålning innan ommålningen.
Den vart moderniserad! >Tillverkat 1845 ommålat 1878, men det var ett undantag som sagt var.

Som inte skall skriva mer om antikrundan i denna tråd!
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply