Någon som har erfarenhet av dubbla dellorto 40?

Moderatorer
Post Reply
OE
Posts: 48
Joined: Fri Jan 20, 2006 3:23 pm
Location: Vallentuna

Någon som har erfarenhet av dubbla dellorto 40?

Post by OE »

har lite problem med att ett tändstift sotar igen hela tiden och misstänker att det är den ena förgasaren som är felinställd.(tar max 1 min innan det är igensotat och har provat att byta tändstift/tändkablar utan ändrat resultat)

Hyggligt trimmad b20 med 11 i komp och smidda kolvar, s-kam, steg3 topp, brytarlöst tändsyst. med mera... har komptestat nyligen och testet visade mellan 11 - 11.3

Går fint på dom andra tre men har inte provat att ändra något på förgasaren för att jag inte hittat ett schema eller sprängskiss som säger vilka skruvar som ställer vad.- tomgång, högfart, låg osv.

Btw - Kör med nya orginaltändstift, om det är det som är felet?

Mvh Ola
En blå 69:a!
stejoh
Posts: 21
Joined: Mon May 17, 2004 11:55 am
Location: Örebro
Contact:

Re: Någon som har erfarenhet av dubbla dellorto 40?

Post by stejoh »

OE wrote:Går fint på dom andra tre men har inte provat att ändra något på förgasaren för att jag inte hittat ett schema eller sprängskiss som säger vilka skruvar som ställer vad.- tomgång, högfart, låg osv.
Tyvärr så finns det inga skruvar som man kan ställa in något med. Bara blandningsskruvarna, och dom reglerar bara tomgången. Alla andra munstycken är fasta. Skruva isär förgasarna och blås igenom alla munstycken...Det är troligen skit i något av munstyckena på den förgasaren som strular..
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Stoppa i en omgång hårdare stift än orginal. Me den trimmningsgraden du har bör du öka två steg i värmetalet. Kolla att alla portarna har samma bestyckning! Se även till att båda förgasarna är synkroniserade.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
164anders
Posts: 30
Joined: Tue Jun 22, 2004 4:38 pm

Post by 164anders »

med största sannolikhet så är det så att det är något konstigt med förgasaren på just den cylindern, vad det gäller tändstiften så är en omgång ngk BP7HS ett klockrent val eller ännu hellre BP7HVX med platina elektrod vilket gör att dom inte surar lika lätt
OE
Posts: 48
Joined: Fri Jan 20, 2006 3:23 pm
Location: Vallentuna

Post by OE »

Har köpt nya tändstift av modellen B8HCS (som det rekomenderades i kg trimmning) funkade fint i max 1 min. vit och fin rök (något kall) i början men sedan blev det svartare när den misstände...

Har fått veta att förgasarna är uppdaterade till 45:or vad nu det betyder?

Det finns flera skruvar på ovansidan av förgasaren men det är bara en som det går att ändra på?

Ska prova med att öppna och blåsa ur dom och hoppas på att det fungerar då.. tackar för svaren mvh
En blå 69:a!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Mät in o ut lopp i förgasarna, är det 45 mm så är de omgjorda till 45.or
det finns 40, 45, 48 ,50 ,55:or vad jag vet :wink:

Håll reda var alla munstycken sitter för det underlättar om de hamnar på rätt plats när man ska synka dom sedan och få motorn att gå rent.
Ta lös den helt o ta isär den helt o blås i alla hål du hittar. Glöm inte nytt bränslefilter

Det flästa munstycken i \"alla\" trimförgasane är fasta och endast nått mynstycke är justerbart. ska du, vill du ändra något till mindre eller större så får du köpa nya. Går även att borra upp vissa munstycken men bler det fel så... :evil:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply