oljefläck i klädseln

Moderatorer
Post Reply
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

oljefläck i klädseln

Post by Micke_ed »

Halloj!

Jag höll på med en av mina veteranbilar härom dagen och klantade mig nått så förjäkligt. Resultatet blev en fläck med 5-56 på ryggstödet (på ljusgrå plysch...). Jag letade som fasen i garaget efter något bra rengöringsdmedel och det enda jag hittade var so easy, ett skum som är till för att göra ren däcken, jag tog försiktigt på en trasa först för att kolla hur det gick, resultatet blev lyckat, så jag sprejjade på medlet på oljefläcken och lät det dra en stund, så nu är den ett minne blott!

P.S. Jag garanterar inte att det blir lika bra för alla, så bli inte arg på mig om det händer nått oförutsätt med er klädsel, men för mig fungerade det klanderfritt D.S.

Ha det Gött!
Micke
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Skumtvätt för däck innehåller massor med silikon har jag för mig så det är nog inte jättelämpligt, men vanlig skumtvätt på sprayflaska funkar ofta bra.

Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det här var skumtvätt för däck, kanske var lite otydlig där! Var noga med och kolla att det är siliconfritt, jag måste hem och kika på flaska!

Absolut ingen silicon på tygdelar, då lär man aldrig få det rent igen!

Tacksam för observationen Micke.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Hej!

Det står inget om silicon på flaskan... Men det kanske är bäst att låta bli i alla fall... Det är i alla fall jäkligt bra på vinylplast!

MvH
Micke
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Vanligt yes diskmedel och vatten på en trasa funkar bäst enligt mig.
Det är dessutom skonsamt för miljön :D
azze59
Posts: 38
Joined: Fri Jan 22, 2010 4:22 pm
Location: uppsala Sweden
Contact:

Re: oljefläck i klädseln

Post by azze59 »

Koltetraklorid eller aceton(oljefri) funkar bra på allt tyg
mon_bil
Posts: 15
Joined: Fri May 27, 2011 11:29 am

Re:

Post by mon_bil »

Adrenaline wrote:Vanligt yes diskmedel och vatten på en trasa funkar bäst enligt mig.
Det är dessutom skonsamt för miljön :D
Sant, diskmedel och vatten borde räcker. Och om man gör det skonsamt för miljön är det ju ännu bättre. :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: oljefläck i klädseln

Post by A-masen »

Oljan i 5-56 lär bestå av parafinolja, en ganska "beskedlig" olja. Förr i världen sa man symaskinsolja, det var också parafinolja. Det förekommer på sådant trä som kan vara i kontakt med matvaror, skärbrädor och liknande. Alltså en mild olja som torde ge sig för många vanliga rengöringsmedel.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: oljefläck i klädseln

Post by Torbo »

Jeg bruker alltid whitespirit på oljeflekker og alltid md hell. Fukt og tørm med klug (suge opp), fukt igjen og sug opp med tørr klut. Til slutt kan du bruekr Zalao eller annen god diskmidel.... over 40-års erfaring med diverse oljeflekker....
Post Reply