Inledande renoveringstips?

Moderatorer
Post Reply
grållan
Posts: 6
Joined: Fri Apr 21, 2006 8:07 pm
Location: Stockholm

Inledande renoveringstips?

Post by grållan »

Hejhej,

Har precis fallit för frestelsen och skaffat oss en 66:ans Amazon med B18A. Bilen är en gammal pärla som varit inom samma familj ända sedan den var ny. Men, eftersom den stått avställd de senaste 4 åren är den i behov av lite genomgång; bl.a. tycker jag den knackar lite och går inte riktigt rent (ryker lite svart också). Bromsarna tar också väldigt dåligt, vilket känns som det härrör från dåligt tryck i systemet (jag är även lite rädd att farbrorn vi köpte den av inte riktigt hade koll på var man fyllde i bromsolja respektive motorolja). När jag provkörde den tog färdbromsarna dåligt (handbromsen perfekt), men igår när jag flyttade den på parkeringen hade den verkligen ingen bromsverkan alls kvar...pedalen ner i golvet.

Är det någon som har lite idéer om vad som kräver genomgång på en bil som stått till sig ett tag? Vilka komponenter är mest kritiska? Och är det nån som direkt vet jag ska göra åt den orena gången och bromshaveriet?

Är ganska rostig vad gäller bilmeckande men ser fram emot att börja lära mig igen.

Trevligt att hitta ett hemtrevligt forum som detta förresten! :)
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Inledande renoveringstips?

Post by NicklasO »

Välkommen och grattis.

Nu är inte jag någon guru, men har gjort vad du nu ska göra typ:)

Gör en vanlig standard service till att börja med, byt olja.
Kolla bromsarna, skivor, ok,klossar,backar, cylindrar rör etc..
Lite jävligt då oken brukar sitta som fan.

Stift, luftfilter etc bör kontroleras.

Kolla så förgasarn fungerar som den ska vilket min inte gör:(
Be nån som kan om du inte kan själv \"finjustera\" den
Kolla så du har olja, gärna byt i låda o klumpen.

lägg gärna upp bilder på pärlan, har 2st likadana själv.
Har nyss lagt upp bilder på showroom delen.
Polerar är det jag är bäst på, och hjälper dig gärna om du vill.

MVH/ Nicklas
2 x Amazon-66
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Inledande renoveringstips?

Post by Lars Bd »

grållan wrote: rädd att farbrorn vi köpte den av inte riktigt hade koll på var man fyllde i bromsolja respektive motorolja)
Om du misstänker detta ska hela systemet renoveras (alla packningar och slangar) din bil har ett enkretssystem och bromsbortfall är inte roligt.
Annars kan det räcka med nya hjulcylindrar bak och ny eller renoverad huvudbromscylinder samt bromsslangar.
Hjulcylindrarna är inte särskillt dyra om man jämför med vad en renovering kostar i kr och arbete.
Bromsoken (fram) -68 är det sällan några fel på.
Byt bromsslangarna också, man bör inte lita på att 40 år gammalt gummi stoppar bilen när det behövs.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hälsar dig också välkommen :wink:

Ajdå som Lars skriver så får du byta ut det mästa. Gummit i bromssystemet tål inte motorolja.

Hur långt har den gått :?: Kolla här med koden på regbeviset :arrow: https://www21.vv.se/etjansterfordon/log ... fraga.aspxEn bil som en farbor haft kan vara välskött som en lite baby men också misskött så jag utgår från det värsta. Är det en massa \"klägg/sörja\" under ventilkåpan så har det inte byts olja på länge.

Motorn skulle jag först högtruckstvättas sen göra ett oljebyte sedan kolla hur slitna vipparmarna är (ev slipa till dom) sen ställa ventiler, rengöra förgarare, (ev renovera) nya tändstift, fördelarlock, rotor, brytarspetsar, kondensator (ev tändkablar) Spola ur kylsystemet ordentligt, ny kylvätska. Sedan köra den riktigt varm ca 3-5 mil och sen göra et olje byte till och köpa 20-30 mil sen ett sista oljebyte. Är den hyffat ren unden ventilkåpan så behövs inte lika många oljebyten. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
grållan
Posts: 6
Joined: Fri Apr 21, 2006 8:07 pm
Location: Stockholm

Post by grållan »

Tack för välkomnandet och för tipsen! :)

Blev en liten koll under helgen. Tyckte det mesta såg rätt fräscht ut, förutom en damask/packning i huvudbromscylindern som var sprucken. Blir nog en renoveringssats till den + nya bromsslangar iaf. Verkar inte varit motorolja i den, men däremot är det bromsvätska påfyllt i behållaren för växellådsoljan (som ju sitter bredvid). :roll: Oljebyte deluxe väntar hela bilen. Såg fräsch ut under ventilkåpan iaf tyckte jag.

Bensinslangar är nog utbytta ganska nyligen, men däremot är det läge att byta en vakuumslang + tänddelarna. Förgasaren borde också gås igenom. Någon som har tips på var man kan köpa en renoveringssats till den (zenith) för mest förmånliga pris? :wink:

Och vad gäller lacken Nicklas...den skulle verkligen behöva en polering. Har du några tips på hur man bäst går tillväga för att få tillbaka lite av ursprungsnyansen, utan att skrapa bort färgen helt. För tillfället är färgen snarare mer dammfärgad än grafitgrå.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

grållan wrote:bromsvätska påfyllt i behållaren för växellådsoljan (som ju sitter bredvid)
Det borde vara kopplingens behållare även den är hydraulisk och ska innehålla endast bromsvätska.
Växellådan har ingen separat oljebehållare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
grållan
Posts: 6
Joined: Fri Apr 21, 2006 8:07 pm
Location: Stockholm

Post by grållan »

haha....ja just det ja. Nära att det var jag som klantade mig med påfyllnaden istället då *host* :wink:
Post Reply