Vill ha er åsikt om motorköp..

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Pirnilla
Posts: 10
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:46 am
Location: Östersund

Vill ha er åsikt om motorköp..

Post by Pirnilla »

Jag har en fråga som jag skulle vilja släppa bland er amazonexperter.
Min motor är slut och behöver renoveras. Nu har jag fått nys om en B18-motor som är helrenoverad, allt är kromat och den har hängt på motorstöd i 10 år. Han som äger den säger att han har papper på renoveringen, eftersom han lämnade in den till en verkstad vid tillfället.
Han vill ha 3000 för den.
Är det ett bra köp?
Vad ska jag kolla efter för att upptäcka eventuella fel i förväg?
Jag tycker på något sätt att det låter för bra för att vara sant. Vad säger ni? Är det det?

MVH
Pernilla
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Lite kvitton på vad som är gjort är ju aldrig fel, \"renoverad\" kan betyda nästan vad som helst från att byta tändstift till totalrenovering, men om den inte varit igång på 10år så vet man ju aldrig, kolla så att den varit startad efter renoveringen, annars behövs det ju prutas duktigt, den kanske är stendöd.

Det verkar ju som om du inte har möjlighet att provstarta den vilket gör det hela lite vanskligt, men plocka av ventilkåpan och snurra på vevaxeln och se så att allt verkar ok där i alla fall, jag skulle i alla fall kvräva en ordentlig prissänking på en motor som man inte har möjlighet att provstarta.

Micke
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Kolla så mycket som möjligt! 3000 spänn är skitbilligt! Försök att renovera en motor för det i dag....!

Finns det olja i motorn?
Ta loss oljetråget (det går ju lätt om den sitter i ett motorstöd o trågpackningen får du väl offra!) Kika på loppen om dom är borrade o krysshenade. Är loppen blanka o utan heningsrepor är den fuskrenoverad.
Hur ser oljepumpen ut?
Hur ser kamaxelns nockar ut? Är motorn inte startad efter renovering o kammen är ny borde den fortfarande ha en gråaktig färg på nockarna (fosfatering) o ska ej vara blank.
Ta bort ett stift o lys ner i loppet: Är kolven metallren? Är den sotig är inte kolven ny!
Kolla på kvittona på vad som ska vara gjort på motorn.
Har den stått i garage i tio år bör du dra runt den o se om det går lätt.

Att en B18 skulle vara \"död\" bara för den har stått stilla i 10 år är knappast troligt såvida den inte förvarats i fuktig miljö o rostat ihop.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Pirnilla
Posts: 10
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:46 am
Location: Östersund

Post by Pirnilla »

Tack så mycket för era svar.
Tack Ebbe för alla tips om vad man ska kolla.
Jag får väl se om det blir nåt av.. Är det förresten någon som kan säga vad som är så bra med att hela motorn är kromad? Förutom att det är snyggt då..

Är det någon här på forumet som är från Svenstavik? Motorn finns nämligen där. Jag bor i Östersund och skulle tycka det var praktiskt om någon kunnig ville kolla på den åt mig..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja EbbeW hade bra idéer, tänkte inte på att man kunde lossa tråget.
Är kolvarna nya så ser man det när tråget är löst.

Är du säker på att hela motorn är kromad, block som topp? är den de så tror jag att även den är helrenoverad, för vem kostar på att helkroma en motor som inte är \"bra\".

Du får göra upp med säljaren att han skriver på ett papper på att motorn är helrenoverad och att om du upptäcker att den inte är det utifrån kvitorna så går köpet tillbaka. Skriver han inte på så är det något skumt :wink:

Svenstavik. ligger det runt Sundsvall?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pirnilla
Posts: 10
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:46 am
Location: Östersund

Post by Pirnilla »

Tja.. Svenstavik ligger väl inte riktigt runt sundsvall. Det är i södra jämtland. Jag har själv egentligen dålig uppfattning om var det ligger. Geografiskt inkompetent är jag. Men får väl kolla på en karta..

Han säger att motorn är \"helkromad\", så då antar jag att det är rubbet..
Men fortfarande.. Varför kromar man en motor? Vad är poängen?
Pirnilla
Posts: 10
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:46 am
Location: Östersund

Re:

Post by Pirnilla »

Volvo Amazing
Posts: 29
Joined: Tue Jan 31, 2006 7:05 pm
Location: Färsån

Post by Volvo Amazing »

Ja har en klasskompis från svensta, han är 16 men kan motorer.. annars kanske farsan hans vill hjälpa till..
Eddie Meduza Cant Die!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Några få helkromar en motor för att det tycker det är snyggt och för att de har pengar. jag för min del tycker det räcker med de lösa delar man kan skruva lös från motorn och kroma dom.

I en Rod passar nog en helkromad motor bäst i.

Du bor ju inte så långt ifrån ser jag.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pirnilla
Posts: 10
Joined: Sun Apr 30, 2006 9:46 am
Location: Östersund

Post by Pirnilla »

Nej, jag bor inte så långt ifrån. 6 mil mellan ösd och svensta. Men tolv mil är tolv mil.. =0)
Det blir nog ändå så att jag och pappsen tar en sväng dit.

Tack ändå \"volvo amazing\"
Post Reply