Hur kör ni era ORGINAL amazoner?
-
- Posts: 222
- Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm
Hur kör ni era ORGINAL amazoner?
Om ni sitter och brummar i lugna 90-100, vad gör ni då om det kommer en nedförsbacke.. lång och härlig. Lägger ni ur växlen och rullar på friläget eller hur gör ni??
Samma sak om man kör i typ 50, hur gör ni då?
Vilket e mest skonsamt för bilen/drivlinan/bränsleekonomin?
Samma sak om man kör i typ 50, hur gör ni då?
Vilket e mest skonsamt för bilen/drivlinan/bränsleekonomin?
Äger en amazon-65 i orginalskick
Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Det händer att jag trycker ner kopplingen och (sparar nån centiliter bensin) men det är lite spännande när motorn går ner i varv och man hör alla små ljud från bakaxel och hjulupphängning mm..men det händer nog bara i lite högre hastighet, typ landsväg..
Sen kan det vara en skada från när jag körde Saab V4 med frihjul som sitter i..
Sen kan det vara en skada från när jag körde Saab V4 med frihjul som sitter i..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Jo nog brukar det sparas på varv i nedförsbackar. Men att sitta och trampa koppling är väl ingen höjdare i längden? Borde inte urtrampningslagret få onödigt mycke arbete då?
Jag brukar lägga i neutralen, amazonen rullar ju så enormt lätt så det känns väldigt bra att \"frihjula\" nerför en backe. Sedan om jag ska börja använda motorn igen så brukar jag varva till i neutralen med kopplingen uppe, anpassa varvet och sedan lägga i lämplig växell. Blir som en typ av dubbeltramp för att spara både på synkringarna och lamell.
Jag brukar lägga i neutralen, amazonen rullar ju så enormt lätt så det känns väldigt bra att \"frihjula\" nerför en backe. Sedan om jag ska börja använda motorn igen så brukar jag varva till i neutralen med kopplingen uppe, anpassa varvet och sedan lägga i lämplig växell. Blir som en typ av dubbeltramp för att spara både på synkringarna och lamell.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Det får nog vara en lång backe om man ska bättra på bränsleekonomin, funkar dessutom bara på förgasarbilar, bilar med insprutning (modern) drar mindre bensin om man ger fanken i att frikoppla eller använda friläge, moderna insprutningmotorer förbrukar i stort sett bara luft vid motorbroms, fast det är väl inte så många Amazåner som har insprutning.
Rent mekansikt tror jag inte du sparar på någonting genom att frikoppla eller lägga i friläge, eventuellt minskat mekaniskt slitage motverkas nog av att du ökar slitaget på koppling och växellåda när di flikopplar och lägger i friläge.....
Fast här nere har vi inte så mycket backar, det är väl i stort sett bara Hallandsåsen.
Rent mekansikt tror jag inte du sparar på någonting genom att frikoppla eller lägga i friläge, eventuellt minskat mekaniskt slitage motverkas nog av att du ökar slitaget på koppling och växellåda när di flikopplar och lägger i friläge.....
Fast här nere har vi inte så mycket backar, det är väl i stort sett bara Hallandsåsen.
-
- Posts: 222
- Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm
Jag frikopplar nästan aldrig i nerförsbackar. Sparar hellre lite på de stackars trumbromsarna bromsarna genom att motorbromsa i långa nerförsbackar på motorvägen.
Annars är det väl långa avstånd till framförvarande bilar och aldrig ligga bakom långtradare vars släp vinglar ut i grusdammet på motorvägen då och då!!
Jag tror att jag skall köra bilen mellan Stockholm och Åre den här sommaren. Det får bli sommarens långtur.
Annars är det väl långa avstånd till framförvarande bilar och aldrig ligga bakom långtradare vars släp vinglar ut i grusdammet på motorvägen då och då!!
Jag tror att jag skall köra bilen mellan Stockholm och Åre den här sommaren. Det får bli sommarens långtur.
-
- Posts: 13
- Joined: Wed May 25, 2005 6:22 am
I nedförsbacken
När jag kommer till en nedförsbacke så brukar jag för det mesta lägga i friläge. Detta gör jag för att med ett helt stängt stängt spjäll så blir undertrycket i insuget så stort att man får ett för högt undertryck i insug och förbränningsrum. Detta undertrycket gör att olja och vevhusgaser dras upp förbi kolvringarna, och det vet man ju vad motorn tycker om motorolja i förbränningsrummena. Detta kan också hända på vissa moderna bilar som inte har en funktion i tomgångsregleringen som öppnar upp och släpper in extra luft ifall man motorbromsar. Vissa bilar har denna funktion, vissa inte.
Re:
Om motorn är i mycket dåligt skick kan det vara en faktor att räkna med.D59471 wrote:borde kunna ske men. :)
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 13
- Joined: Wed May 25, 2005 6:22 am
I nedförsbacken del 2
Varför drar motorn olja vid motorbromsning?
Svar: Kolvringarna är konstruerade för att täta mot förbiströmande gaser om det är högre tryck på ovansidan än på undersidan, som det är vid kompressionstakten och förbrännigstakten. Om man tittar på dom flesta kolvringarna så är dom snedfasade på baksidan för att trycket i förbränningsrummet skall hjälpa till att pressa ut kolvringen mot cylinderväggen. Det är därför som man måste vara noggrann med att vända kolvringarna åt rätt håll vid monteringen, för annars så tätar dom bra vid motorbromsning men dåligt annars. Dom flesta delarna som sitter i en bilmotor är ett hopkok av kompromisser för att få fram en motor med rätt egenskaper, och kolvringarna är tyvärr inget undantag från det.
Varför jag vet detta beror på att jag har jobbet med motorprovning på Volvo personvagnar i 18 år nu.
Mvh Magnus
Svar: Kolvringarna är konstruerade för att täta mot förbiströmande gaser om det är högre tryck på ovansidan än på undersidan, som det är vid kompressionstakten och förbrännigstakten. Om man tittar på dom flesta kolvringarna så är dom snedfasade på baksidan för att trycket i förbränningsrummet skall hjälpa till att pressa ut kolvringen mot cylinderväggen. Det är därför som man måste vara noggrann med att vända kolvringarna åt rätt håll vid monteringen, för annars så tätar dom bra vid motorbromsning men dåligt annars. Dom flesta delarna som sitter i en bilmotor är ett hopkok av kompromisser för att få fram en motor med rätt egenskaper, och kolvringarna är tyvärr inget undantag från det.
Varför jag vet detta beror på att jag har jobbet med motorprovning på Volvo personvagnar i 18 år nu.
Mvh Magnus
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re:
?!amazon121 wrote:i riktigt stora backar brukade jag gasa på allt vad det gick och se vad bilen toppade, när den gick som fortast så la jag i ettan, och sprättade kopplingen, då såg man kolvarna åka som månraketer =)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen