Page 1 of 2

Hur kör ni era ORGINAL amazoner?

Posted: Wed May 10, 2006 1:48 pm
by amiz-raggarn
Om ni sitter och brummar i lugna 90-100, vad gör ni då om det kommer en nedförsbacke.. lång och härlig. Lägger ni ur växlen och rullar på friläget eller hur gör ni??

Samma sak om man kör i typ 50, hur gör ni då?

Vilket e mest skonsamt för bilen/drivlinan/bränsleekonomin?

Posted: Wed May 10, 2006 9:01 pm
by Amazonsport
Det händer att jag trycker ner kopplingen och (sparar nån centiliter bensin) men det är lite spännande när motorn går ner i varv och man hör alla små ljud från bakaxel och hjulupphängning mm..men det händer nog bara i lite högre hastighet, typ landsväg..

Sen kan det vara en skada från när jag körde Saab V4 med frihjul som sitter i..

Posted: Wed May 10, 2006 9:15 pm
by Spilloljan
Jo nog brukar det sparas på varv i nedförsbackar. Men att sitta och trampa koppling är väl ingen höjdare i längden? Borde inte urtrampningslagret få onödigt mycke arbete då?
Jag brukar lägga i neutralen, amazonen rullar ju så enormt lätt så det känns väldigt bra att \"frihjula\" nerför en backe. Sedan om jag ska börja använda motorn igen så brukar jag varva till i neutralen med kopplingen uppe, anpassa varvet och sedan lägga i lämplig växell. Blir som en typ av dubbeltramp för att spara både på synkringarna och lamell.

Posted: Thu May 11, 2006 8:45 am
by Micke_932
Det får nog vara en lång backe om man ska bättra på bränsleekonomin, funkar dessutom bara på förgasarbilar, bilar med insprutning (modern) drar mindre bensin om man ger fanken i att frikoppla eller använda friläge, moderna insprutningmotorer förbrukar i stort sett bara luft vid motorbroms, fast det är väl inte så många Amazåner som har insprutning.

Rent mekansikt tror jag inte du sparar på någonting genom att frikoppla eller lägga i friläge, eventuellt minskat mekaniskt slitage motverkas nog av att du ökar slitaget på koppling och växellåda när di flikopplar och lägger i friläge..... :lol:

Fast här nere har vi inte så mycket backar, det är väl i stort sett bara Hallandsåsen.

Posted: Thu May 11, 2006 8:50 am
by amiz-raggarn
Tack för de bra svaren... Att insprutare drar runt noll vid motorbromsning vet jag..


Ne den e ju så mkt skönare att lägga i neutralen när man rullar i typ 100, känns som man skonar bilen då..

Posted: Thu May 11, 2006 1:59 pm
by D59471
Jag frikopplar nästan aldrig i nerförsbackar. Sparar hellre lite på de stackars trumbromsarna bromsarna genom att motorbromsa i långa nerförsbackar på motorvägen. ;)

Annars är det väl långa avstånd till framförvarande bilar och aldrig ligga bakom långtradare vars släp vinglar ut i grusdammet på motorvägen då och då!! :shock:

Jag tror att jag skall köra bilen mellan Stockholm och Åre den här sommaren. Det får bli sommarens långtur.

I nedförsbacken

Posted: Fri May 12, 2006 1:25 pm
by magnus B30
När jag kommer till en nedförsbacke så brukar jag för det mesta lägga i friläge. Detta gör jag för att med ett helt stängt stängt spjäll så blir undertrycket i insuget så stort att man får ett för högt undertryck i insug och förbränningsrum. Detta undertrycket gör att olja och vevhusgaser dras upp förbi kolvringarna, och det vet man ju vad motorn tycker om motorolja i förbränningsrummena. Detta kan också hända på vissa moderna bilar som inte har en funktion i tomgångsregleringen som öppnar upp och släpper in extra luft ifall man motorbromsar. Vissa bilar har denna funktion, vissa inte.

Posted: Fri May 12, 2006 7:12 pm
by D59471
Hur vet man helt säkert att det blir så Magnus?

Är det efter att man rivit en motor som man kört på visst sätt eller vid provkörning i bänk?

Teoretiskt är jag med på att det borde kunna ske men. :)

Re:

Posted: Fri May 12, 2006 7:15 pm
by Lars Bd
D59471 wrote:borde kunna ske men. :)
Om motorn är i mycket dåligt skick kan det vara en faktor att räkna med.

I nedförsbacken del 2

Posted: Mon May 15, 2006 8:06 am
by magnus B30
Varför drar motorn olja vid motorbromsning?
Svar: Kolvringarna är konstruerade för att täta mot förbiströmande gaser om det är högre tryck på ovansidan än på undersidan, som det är vid kompressionstakten och förbrännigstakten. Om man tittar på dom flesta kolvringarna så är dom snedfasade på baksidan för att trycket i förbränningsrummet skall hjälpa till att pressa ut kolvringen mot cylinderväggen. Det är därför som man måste vara noggrann med att vända kolvringarna åt rätt håll vid monteringen, för annars så tätar dom bra vid motorbromsning men dåligt annars. Dom flesta delarna som sitter i en bilmotor är ett hopkok av kompromisser för att få fram en motor med rätt egenskaper, och kolvringarna är tyvärr inget undantag från det.
Varför jag vet detta beror på att jag har jobbet med motorprovning på Volvo personvagnar i 18 år nu.

Mvh Magnus

Posted: Wed May 17, 2006 5:18 pm
by amazon121
i riktigt stora backar brukade jag gasa på allt vad det gick och se vad bilen toppade, när den gick som fortast så la jag i ettan, och sprättade kopplingen, då såg man kolvarna åka som månraketer =)

Re:

Posted: Wed May 17, 2006 6:06 pm
by Spilloljan
amazon121 wrote:i riktigt stora backar brukade jag gasa på allt vad det gick och se vad bilen toppade, när den gick som fortast så la jag i ettan, och sprättade kopplingen, då såg man kolvarna åka som månraketer =)
?!

Posted: Wed May 17, 2006 6:59 pm
by Amakombi
jag brukar skita i och kolla på oljenivån och gasar tills de rasar :lol:

Posted: Wed May 17, 2006 7:31 pm
by Micke_932
Tur att du inte har en gammal chrysler sexa då, dom går lika bra utan olja..... :)

Posted: Thu May 18, 2006 6:26 am
by amazon121
min förra amazon jag hade ville ha cirka en liter olja på 3 mil landsväg, snacka om oljeförbrukning 0.33l/mil muahahaha.