Statiska bälten till amazon - 67

Moderatorer
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Statiska bälten till amazon - 67

Post by Josefine »

Då jag inte vill bygga om något i bilen och vill vara 100% säker på bältenas funktion vill jag ha tag på statiska bälten för baksätet. Var får jag tag på dessa eller är det någon som har sådana till salu? Kan de möjligen passa från någon annan bil, t.ex. volvo 140, hade de samma bälten? Eller bältena till volvo pv, kan de passa med bultar osv?
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Menar du sånna bälten som inte går att rulla ut eller in utan bara hänger löst liksom?

Jag kan rekomendera tradera, det är inte ofta jag har sett dom dyha upp men det har hänt ler än en gång.

Lycka till!
MvH
Micke
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Re:

Post by Josefine »

Micke_ed wrote:Menar du sånna bälten som inte går att rulla ut eller in utan bara hänger löst liksom?
Ja jag menar sådana fasta bälten som hänger löst.
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Post by Kalle »

Jag har bälten från 140 bak i min combi funkar bra tycker jag.
Mvh
Kalle
-68 Combi
-65 Sport
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Jag fixade mina originalbälten från en krockad 70:a. Detta var den ända årsmodell med bälten bak som standard. Innan dess fanns det \"bara\" som tillval. Visst är det schysst med dessa originalbälten :D
Image
Image
Innan jag hade dessa så hade jag nedanstående midjebälten från 740.
Image
Amazon 1957
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Tack så mycket..

Post by Josefine »

Nu vet jag hur det ska se ut. Frågan är nu bara hur jag ska få tag på sådana bälten. Vem kan hjälpa mig med det?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Lägg ut en annons på \"sökes\" på denna hemsidas annonstorg. Jag hade tur att hitta och kanske även du har det?
//Uffe
Amazon 1957
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Post by Ironbreaker »

Är sånna bälten eftertraktade? För jag har sånna fram o bak. Och hade hellre
haft rullbälten.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Eftersom det bara fanns standard på 70:års modell och innan dess som tillval, vilket de allra flesta inte valt under årens lopp, så kan jag nog tänka mig att det är hyggligt eftertraktade... för såna som gillar originalpryttlar förstås. Man kan inte köpa sådana som NOS (Nya Original tillverkade från tiden det begav sig), vad jag vet i alla fall. Rullbälten kan man ju skaffa på vilken skrot som helst. Men då får du ju å andra sidan absolut bättre säkerhet för alla åkande. Var och en till sitt :)
Amazon 1957
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Re:

Post by Josefine »

Uffe wrote:Rullbälten kan man ju skaffa på vilken skrot som helst. Men då får du ju å andra sidan absolut bättre säkerhet för alla åkande. Var och en till sitt :)
Varför skulle rullbälten som sitter i egna fästpunkter vara säkrare än statiska som sitter i ordinarie fästpunkter?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Säkerhetsmässigt sett är givetvis inte rullbättren sämre än icke rullbälten, det är ju bara mera praktiskt, men att köpa rullbälten på skroten vet i hundan om det ger någon större säkerhet, ett rullbälte från skroten kan vara \"använt\" och i så fall är det inte alls säkert att det funkar som det ska längre, ska man ha bälten så köp nya oavsett vilken sort du ska ha.
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Professionell/icke-professionell..

Post by Josefine »

Trepunktsrullbälten måste väl kunna vara sämre ur säkerhetsynpunkt då de bara kan monteras \"amatörmässigt\" då det saknas fabriksgjorde fästen för rullen? Visst men kan förstärka plåten där rullen ska sitta men det är ju som sagt var fortfarande \"amatörmontering\". Därför vill jag ha originalbälten då dessa monteras i \"professionella fästpunkter\"..
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Post by Ironbreaker »

Har en 67a fästen för bälten om det inte vart tillvalt från fabriken?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Ja.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Trepunktsrullbälten måste väl kunna vara sämre ur säkerhetsynpunkt då de bara kan monteras \"amatörmässigt\"
Det är sant, men det är lika med allt som monteras \"amatörmässigt\", görs det på rätt sätt så är det inte sämre även om det givetvis \"KAN\" vara sämre, men det kompenseras i så fall till stor del av det finns tre stycken fästpunkter istället för två.

Med andra ord så tror jag inte det är någon större skillnad, det handlar mer om man vill vara bekväm med rullbälten eller behålla originalstuket, vad jag var ute efter var att man aldrig ska sätta in begagnade bälten från skroten.
Post Reply