Motor funderinger

Moderatorer
Post Reply
Xepock
Posts: 55
Joined: Mon Jan 10, 2005 1:31 pm
Location: Norge

Motor funderinger

Post by Xepock »

Motoroppsett: B20 blokk fra '75 borret til 92,5 med B21a stempler (gamle typen med grop).
8-boltet veiv selvfølgelig. Toppen er max portet med 38,5 / 46 mm ventiler, høyde på toppen er 84 mm. Toppakning 1,5mm.

Dette gir alt i alt en kompression på 8,16:1

Så problemet... Jeg vil kjøre med 45 Webere men da blir det vel litt lav komp?

Hvordan ville dette funket med en turbo eventuellt?
:?:
Amatører bygde Kon Tiki, profesjonelle bygde Titanic...
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

För lågt kompressionsförhållande om du vill få ut max hästkrafter med Weber. Om du sätter i en trim-kam kommer den ej till sin rätt.
Kan du inte plana topplocket eller byta till B21 kolvar med plan kolvtopp?
Finns även packning som bara är 0,8mm tjock.

För turbokonvertering är kompressionen ok (nästan lite för hög !)
Håll noga koll på laddtryck så inte motorn spikar! Alternativt är att du använder oktanbooster så du kommer upp i minst 100 oktan. Då blir risken för spikningar (okontrollerad antändning av bränslet under kompressionsfasen) mindre.
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Xepock
Posts: 55
Joined: Mon Jan 10, 2005 1:31 pm
Location: Norge

Post by Xepock »

Jo det blir nok å bytte til flate kolver, det er Weberlyden som lokker :D Dersom jeg bytter til det og regner som forrige gang havner jeg på en komp på 10,76:1 som vel vil passe atskillig bedre Weberne?
Blir nok å kjøpe nye kolver men det koster jo noen kroner da... Prisen på B21A 1980 --> (flate) kolver ligger på ca 850 pr stykk et sted jeg har sjekket. Er det en fornuftig pris å betale eller vet noen et bedre sted å få tak i disse på?
Amatører bygde Kon Tiki, profesjonelle bygde Titanic...
Post Reply