Mysterium med in- o urhoppande OD

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Sthlm
Posts: 15
Joined: Wed Feb 11, 2004 11:05 pm

Mysterium med in- o urhoppande OD

Post by Sthlm »

När jag skulle ställa av bilen i höstas, och nu när jag hämtade den, har min M41 har drabbats av något märkligt, troligen elektriskt, fel. När jag kopplar in OD:n går den precis som den ska i 10-40 sekunder, sedan börjar lampan blinka och OD:n kopplar in och ur sig i takt med detta. Efter ca 10 sekunders blink och hoppande slocknar lampan och OD:n lägger av. Sen får man vänta nån minut och pröva igen.
Jag misstänker att det är elfel eftersom lampan blinkar \"i takt med\" OD:n och lampan ligger på samma förbrukarkrets. Lådan är renoverad hos SVIS för ett par år sedan och oljenivån kollad förra året. Jag har prövat att byta mellan OD- och helljusrelä, problemet kvarstår.

Bilen har inte OD original, men alla sladdar är kopplade helt enligt schema.

Det här är totalmysko... nån som har några tips eller ska jag helt enkelt felsöka/testa sladd för sladd?

/en som börjar fundera på M47 eller fyrstegsaut...
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

lite jordfel tænke æ......mellom motor å kaross event batt å kaross.sjekk jording på rele,men solinoiden på kassa kan ha lagt av.....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Glapp i matningen till relä (kabel eller säkring), glapp i kabeln till knappen från relä eller själva knappen för i och urkoppling av od.
Sthlm
Posts: 15
Joined: Wed Feb 11, 2004 11:05 pm

Problemet \"löst\" men mysteriet kvarstår?

Post by Sthlm »

Det var en sak till jag inte tänkte på. Såväl när jag lämnade bilen som när jag nu hämtade den hade den stått avställd under en tid och startades med starthjälp.

Jag har inte gjort något alls åt några kablar eller kontakter, men nu är alltså problemet borta (i takt med att batteriet blivit riktigt fulladdat?).

Den enda rimliga slutsatsen är alltså att det hade med det att göra... men det blir inte mer logiskt för det. Eller?
GTKent
Posts: 30
Joined: Sun Jun 06, 2004 2:09 am

overdriveproblem

Post by GTKent »

Spänningen kommer via säkringen 25A till brytaren vid ratte som styr reläet...glappar reläet..lampan ligger parallellt med relät....gör den det antingen dålig kontakt till jord eller fel i overdiveknappen..det okej..lossa gummihylsan på solenoiden mät dår om spänningen stabil eller inte..lycka till
Post Reply