Vågar jag köra med spacers?
Vågar jag köra med spacers?
Jag har köpt lite fräsigare fälgar 16\" borbet, 9\" breda i bak och 7½ i fram.
Det är lite problem att få dit dom i bak. jag behöver få ut dom ca 5mm.
Vissa säger att det är otroligt farligt att flytta ut belastningen på bultarna.
Jag känner flera polare som kör med universal spacers ända upp till 10mm.
Vågar jag köra med Biltemas universal spacers?
Jag tänker inte köra direkt som någon galning.
Det är lite problem att få dit dom i bak. jag behöver få ut dom ca 5mm.
Vissa säger att det är otroligt farligt att flytta ut belastningen på bultarna.
Jag känner flera polare som kör med universal spacers ända upp till 10mm.
Vågar jag köra med Biltemas universal spacers?
Jag tänker inte köra direkt som någon galning.
Re:
Kan du förklara varför inte det blir samma sak på amazon?Helge wrote:På 240 är det McPherson och då medför ju utflyttning av däckcentrum mjukare fjädring/dämpning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Med spacers på en mcpärson så ökas \"utväxlingen\" i fjädringen, samma som hävstångseffekten eftersom den enda bärarmen (undre) blir längre, detta får du inte med övre och undre bärarmar, där flyttar du bara ut belastingspunkten på spindelen (hävstångseffekten här också) vilket gör att spindeln belastas mera istället.Kan du förklara varför inte det blir samma sak på amazon?
Alla krafter måste ha en motkraft.
Om spindeln belastas mer bör också fjädern belastas mer det går inte att trolla bort en ökad belastning på spindeln utan att någon annan kraft tar ut den ökade spindelbelastningen.
Hävstången borde verka lika oavsett framvagnskonstruktionen.
Förlänger du spindeln med tex ett spett är det ganska enkelt att pressa ihop fjädern jämfört med att försöka utan förlängning.
Om spindeln belastas mer bör också fjädern belastas mer det går inte att trolla bort en ökad belastning på spindeln utan att någon annan kraft tar ut den ökade spindelbelastningen.
Hävstången borde verka lika oavsett framvagnskonstruktionen.
Förlänger du spindeln med tex ett spett är det ganska enkelt att pressa ihop fjädern jämfört med att försöka utan förlängning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Helt korrekt, det är jag som yrar, tänkte helt åt h.....e fel, även om man sätter sen spacer så påverkas inte längden på undre bärarmen i förhållande till övre så det är ingen skillnad på mcpärson och amazon, fel av mig.
Men belastningen på spindeln ökar med en spacer eftersom vi flyttar ut belastningspunkten utanför spindeln centrumaxel, så det blir större belastning på spindeln (eller mera korrekt, belastningen i sig blir inte större, men belastningen hamnar på axeln på spindeln istället för spindeln vertikala del vilket spindeln inte är konstruerad för).
Dessutom påverkas styrningen med en spacer eftersom styrning blir mera modell lådbil (hjulet vrids inte längre genom centrumaxeln på spindeln utan flyttas ut).
Men belastningen på spindeln ökar med en spacer eftersom vi flyttar ut belastningspunkten utanför spindeln centrumaxel, så det blir större belastning på spindeln (eller mera korrekt, belastningen i sig blir inte större, men belastningen hamnar på axeln på spindeln istället för spindeln vertikala del vilket spindeln inte är konstruerad för).
Dessutom påverkas styrningen med en spacer eftersom styrning blir mera modell lådbil (hjulet vrids inte längre genom centrumaxeln på spindeln utan flyttas ut).
För att återgå till ursprungsfrågan, det som är intressant är vilken spårvidd det blir jämfört med originalfälgen.
Får man en avsevärd spårviddsökning så..........
Får man en avsevärd spårviddsökning så..........
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Jag är inte kung på framvagnsgeometri...
Kolla på bilden nedan och tänk dig hur det blir i fallet: spindeln infäst precis på mitten av sträcka a-c, lika långa a-armar(sträcka a-d och c-e) . Vad händer om du lägger på en kraft vinkelrätt mot spindeln längst ut på hävarmen(b) ?!
.............a ________________ d
...............|
...............|
b--------|
...............|
.............c|________________ e
Svårt att rita här... hoppas ni fattar. punkerna är bara utfyllnad.
Du kommer fram till att det oavsett hur lång hävarmen är så kommer alla moment att ta ut varandra (i avseende att komprimera fjädern) och enbart resultera i ökade påkänningar i övre resp. undre a-arm (d & e), ena kraften riktad (bilden sett) åt höger och andra åt vänster. Här påverkar b:s hävarm bara storleken på krafterna i infästninarna.
Tips: i detta fall kommer spindeln alltid att vara horisontell... inte så ofta man vill ha så... men men.
Då säger du att avstånden inte är såna som du förutsatt.
Då håller jag bara med, och hoppas att du med hjälp av mitt lilla exempel inser att hävstången som du ökar genom att flytta ut hjulets centrum inte alls påverkar fjädring/dämpning så mycket vid dubbla a-armar som vid McPherson framvagn,då spårviddsökning vid McPherson rakt av ger mjukare fjädring/dämpning, men vid dubbla a-armar beror det på vad man har för längd på övre i förhållande till undre a-arm samt geometri på spindelleden. Åter igen, i specialfallet ovan så spelade hävstångens längd ingen roll avseende hårdhet fjädring/dämpning.
Kolla på bilden nedan och tänk dig hur det blir i fallet: spindeln infäst precis på mitten av sträcka a-c, lika långa a-armar(sträcka a-d och c-e) . Vad händer om du lägger på en kraft vinkelrätt mot spindeln längst ut på hävarmen(b) ?!
.............a ________________ d
...............|
...............|
b--------|
...............|
.............c|________________ e
Svårt att rita här... hoppas ni fattar. punkerna är bara utfyllnad.
Du kommer fram till att det oavsett hur lång hävarmen är så kommer alla moment att ta ut varandra (i avseende att komprimera fjädern) och enbart resultera i ökade påkänningar i övre resp. undre a-arm (d & e), ena kraften riktad (bilden sett) åt höger och andra åt vänster. Här påverkar b:s hävarm bara storleken på krafterna i infästninarna.
Tips: i detta fall kommer spindeln alltid att vara horisontell... inte så ofta man vill ha så... men men.
Då säger du att avstånden inte är såna som du förutsatt.
Då håller jag bara med, och hoppas att du med hjälp av mitt lilla exempel inser att hävstången som du ökar genom att flytta ut hjulets centrum inte alls påverkar fjädring/dämpning så mycket vid dubbla a-armar som vid McPherson framvagn,då spårviddsökning vid McPherson rakt av ger mjukare fjädring/dämpning, men vid dubbla a-armar beror det på vad man har för längd på övre i förhållande till undre a-arm samt geometri på spindelleden. Åter igen, i specialfallet ovan så spelade hävstångens längd ingen roll avseende hårdhet fjädring/dämpning.