Knutkorsfråga
Knutkorsfråga
Hej
Ska byta bakre knutkors på min Amazon 62, kardanaxeln är då av det tidigare utförandet där knutkorset har en smörjnippel för manuell smörjning. Min fråga är passar den senare typen av kardanknut, den utan smörjnippel vilken sitter på senare modeller av kardanaxlar?
Mvh
Micke
Ska byta bakre knutkors på min Amazon 62, kardanaxeln är då av det tidigare utförandet där knutkorset har en smörjnippel för manuell smörjning. Min fråga är passar den senare typen av kardanknut, den utan smörjnippel vilken sitter på senare modeller av kardanaxlar?
Mvh
Micke
Det finns 2 utföranden av knutkors med smörjnippel och det som skiljer är infästningen i medbringaren där den tidiga har en kloformad medbringare med 2 krampor som håller lagerskålarna och den senare har rund medbringare där lagerskålarna pressas i.
Den kloformade medbringaren måste bytas till en rund om ett knutkors av senare utförande ska monteras.
Har du redan runda medbringare passar det direkt.
Den kloformade medbringaren måste bytas till en rund om ett knutkors av senare utförande ska monteras.
Har du redan runda medbringare passar det direkt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Hej LarsLars Bd wrote:Det finns 2 utföranden av knutkors med smörjnippel och det som skiljer är infästningen i medbringaren där den tidiga har en kloformad medbringare med 2 krampor som håller lagerskålarna och den senare har rund medbringare där lagerskålarna pressas i.
Den kloformade medbringaren måste bytas till en rund om ett knutkors av senare utförande ska monteras.
Har du redan runda medbringare passar det direkt.
Tack, detta svar sparade mig från att köpa fel knutar.
Mvh
Micke
Re:
Lars Bd wrote: "Den kloformade medbringaren måste bytas till en rund om ett knutkors av senare utförande ska monteras"
Har förvisso inte köpt knutkorsen till min (med klo) ännu. Men efter att ha tittat i böckerna igen så ser jag inte detta bekymmer.
ett kuntkors för klo kan man inte montera i en "rund" men tvärt om ser jag inga problem med. Dom för klo har två kåpor fastsatta i varandra så att de inta kan falla ur när man skall montera dom.
Dom äldre knutkorsen 659773 och 656762 är ersatt av 672037 vilket finnes på amzingar med B20!
/janne
Det skall bli intressant att montera knutkorsen nästa vecka (förhoppningsvis)
Last edited by QV on Mon Jun 12, 2006 5:18 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Jag har för mig att lagerskålarna för klomedbringaren är större än lagerskålarna för ipressning och då ser jag ett problem.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
En arbetskamrat renoverar en PV med b4b motor. Han (Mats) har runda flänsar på sin kardan. Alla PV har samma kors enligt Mats.
Eftersom han har ett kors extra så lånade jag det. Det är ett 672037 som enligt beskrivningen passar Amazon B18 till 740 -87a
Mätt med skjutmått så diffar detta nya +- 5, 10 hundradelar mot mitt smutsiga kors.
Enligt mig är det helt inom felmarginalerna så jag ser inga tveksamheter i att montera detta på bilen.
Så till Micke kan jag bara säja att jag inte skulle lägga ner allt extra jobb på att byta till runda medbringare.
Häls
Janne
Eftersom han har ett kors extra så lånade jag det. Det är ett 672037 som enligt beskrivningen passar Amazon B18 till 740 -87a
Mätt med skjutmått så diffar detta nya +- 5, 10 hundradelar mot mitt smutsiga kors.
Enligt mig är det helt inom felmarginalerna så jag ser inga tveksamheter i att montera detta på bilen.
Så till Micke kan jag bara säja att jag inte skulle lägga ner allt extra jobb på att byta till runda medbringare.
Häls
Janne
Last edited by QV on Sun Dec 03, 2006 11:31 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Det var samma mått på lagerskålarna men någon skillnad är det http://volvo1800pictures.com/vm_1/cat_4 ... 201800.htm
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
ja det är inte alls omöjligt att klo kopplingen är av avdelningen \"gammalt skit\" och att de runda medbringarna håller bättre. Eller så ville dom införa ett knutkors till alla modeller.
Dom gammla kardanaxlarna har två typer av knutkors montarade på axeln. Den normala typen i mitten (med ett kors och fyra lösa lager) och så \"specialen\" i kanterna. På denna är två av lagerna fastsatta med en plåtbit som är ungefär 3 x 40 mm. Denna plåt är punktsvetsad på utsidan av lagret och gör att lagren inte kan trilla av när kardan är omonterad på bilen.
Men min minnesbild av klon är att väl monterad så kommer inte lagrena att komma någonstans. (Båda axel och låda är monterade på bilen och jag orkade inte krypa under igår.)
Janne
Dom gammla kardanaxlarna har två typer av knutkors montarade på axeln. Den normala typen i mitten (med ett kors och fyra lösa lager) och så \"specialen\" i kanterna. På denna är två av lagerna fastsatta med en plåtbit som är ungefär 3 x 40 mm. Denna plåt är punktsvetsad på utsidan av lagret och gör att lagren inte kan trilla av när kardan är omonterad på bilen.
Men min minnesbild av klon är att väl monterad så kommer inte lagrena att komma någonstans. (Båda axel och låda är monterade på bilen och jag orkade inte krypa under igår.)
Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re:
Skrapa, blästra, grunda och målaAmazonsport wrote:Sablars vad fint underrede du har, nu blir jag avundsjuk....
Det hur lätt som helst
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Vad har jag för sort? Det är en 62:a..
Bildlänkar...
http://us.f13.yahoofs.com/bc/44b2adba_d ... EBDtSNJxUT
http://us.f13.yahoofs.com/bc/44b2adba_d ... EBVpmoMTEY
Bildlänkar...
http://us.f13.yahoofs.com/bc/44b2adba_d ... EBDtSNJxUT
http://us.f13.yahoofs.com/bc/44b2adba_d ... EBVpmoMTEY
Hej Shift
får inte bildlänkarna att fungera.
Men om du har en Amazon så köp 672037 med eller utan nippel.
Det finns äldre varianter och får du tag på en sådan NOS så kommer den säkert att fungera lika bra.
/janne
får inte bildlänkarna att fungera.
Men om du har en Amazon så köp 672037 med eller utan nippel.
Det finns äldre varianter och får du tag på en sådan NOS så kommer den säkert att fungera lika bra.
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.