Tygmatta på golvet!

Moderatorer
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Tygmatta på golvet!

Post by Josefine »

Hej. Tänkte höra ifall nån vet hur man gör ifall man vill ha en \"tygmatta\" på golvet istället för den trasiga gummimattan? Vill ha en sån \"modernare matta\" dels för utseendet och dels för ljuddämpningens skull! Men frågan är ifall det finns nån som passar eller om det finns \"råvara\" att köpa nånstans till sansade pengar? Mvh!
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jag köpte en liknande matta som ligger i bla. volvo 240 och nyare bilar den köpte jag på en ställe som hette stuvbutiken..men vanligt ställe där de säljer golvmattor brukar ha sånt :) denna mattan var svart tror de var den enda färgen de hade.. var inte dyrt alls och sen var de bara och klippa hade gamla mattorna som mall :D de va faktikst inte svårt och göra sin egen golvmatta bara man tänker innan man klipper :lol:
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Post by Josefine »

Vad kostade det och vad ska man fråga efter för matta? Vad heter \"tyget\"? Var det svårt att få den att passa bra utan att den knövlade sej över kardantunneln?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Finns nog i de flesta prisklasser, du får vad du betalar för, \"riktig\" matta för bilar brukar kosta några hundrlappar kvadratmetern, men du kan säkert hitta billigare också.

Jag vet inte vad knövla är så där kan jag inte hjälpa dig :lol: :roll:

Men om du har en gammal matta och använder den som mall som sas ovan så ska det nog gå bra, eventuellt så kan man behöva göra den i två delar om man kan lägga skarven snyggt på nått ställe.

Vet i hundan var du ska köpa någonstans, US Car Parts säljer ju textilmatta på metervara, men dom vill ha 400 spänn metern så det är kanske lite väl saftigt.
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Post by Josefine »

Med \"knövla\" menar jag ifall den inte vill vecka sig när man lägger den över tex kardantunneln.. tänkte då främst eftersom kardantunneln är olika hög så den \"behöver\" mer och mindre matta \"innan man nått över\" till plan botten igen?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag har lagt in en entrematta i min (finns i olika färger) den har en ganska tjock gummiundersida och ser ut typ som en heltekingsmatta. Den va ganska lätt att få den att ligga utan knövel trotts sin styvhel..
Har kväppt kort på den men kameran är usel så de går inte att se hur det igentligen är.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jo glömde ju säga att jag gjorde min matta i två delar som orginalet..jo de var en del krångel vid kardantunneln med de löste sig genom ett snitt längst bak i mattan inte så snyggt kanske men de löste jag senare med en mittkonsoll över. har några bilder går ju inte riktigt och se hur de vart men dög vart de lungt :D

http://img214.imageshack.us/img214/2200 ... 7883yd.jpg
http://img60.imageshack.us/img60/6940/dsc0198112ak.jpg
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag köpte svart \"bilmatta\" på Mattvaruhuset som jag lagt på golvet. Över kardan har jag lagt först vassmattan och sedan ett svart tjockt filttyg med några remsor matt-tejp under. Ser ut som nytt även efter 20 år.
-anglofil-
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Veteranprodukter har ju 2 typer av tygmattor. Dels den ena sorten, den sk. tillbehörsmattan som man lägger ovan på befintlig gummimatta men sen har dom en annan modell som är lite tunnare å lättare att forma som man ska ha som ersättare, istället gummimattan. Den kostar 2000 spänn.

Edit: Dom är formskurna och i flera delar.
Image
FredricC
Posts: 30
Joined: Mon Jan 16, 2006 7:14 pm

Post by FredricC »

\"Veteranprodukter har ju 2 typer av tygmattor. Dels den ena sorten, den sk. tillbehörsmattan som man lägger ovan på befintlig gummimatta men sen har dom en annan modell som är lite tunnare å lättare att forma som man ska ha som ersättare, istället gummimattan. Den kostar 2000 spänn.

Edit: Dom är formskurna och i flera delar.\"

Den mattan har jag nyss lagt in i min 66:a. Mattans passform är lite \"sisodär\" tycker jag. Den kanske ska ligga till sig en aning, men det glipar lite här och var. Annars är den väldigt fin och är mycket trevligare än den trista gummimattan. för 2055:- är den inte dyr alls tycker jag, och får man bara trixa till den lite blir det nog mycket snyggt till slut.
----------------------
- Fredric, medlem 6415 -
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Fredric: Har du bild på hur det ser ut?
Image
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

Jag har custom matter i min , kan ta bilder de är i en typ av tygmatta!
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
FredricC
Posts: 30
Joined: Mon Jan 16, 2006 7:14 pm

Post by FredricC »

Fredrik: Nej, men jag kan fixa det, kanske redan imorgon. Jag återkommer! Ha det!
----------------------
- Fredric, medlem 6415 -
FredricC
Posts: 30
Joined: Mon Jan 16, 2006 7:14 pm

Post by FredricC »

Har bara fått ihop en bild ännu, mer är på väg, men, hur gör man för att lägga till bilder här i forumet? :?:
----------------------
- Fredric, medlem 6415 -
Fredrik
Posts: 220
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:56 pm
Location: Halmstad

Post by Fredrik »

Ladda upp bilden på http://www.imageshack.us

Kopiera bildlänken och klistra in den mellan [img]Bildens%20länk[/img]

Obs, inga mellanslag.
Image
Post Reply