Hur luftar man kopplingen?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Hur luftar man kopplingen?

Post by alpine91 »

Hur luftar man kopplingen? Är det i stil med när man luftar bromsar?

8)
Pär
Posts: 67
Joined: Sat Feb 28, 2004 4:52 pm
Location: Stockholm

Post by Pär »

Det är samma princip en som trampar på pedalen och en som öppnar och stänger nippeln, ett tips är att sätta en genoskinlig plastslang på nippeln så slipper man det värsta slabbet. Glöm inte att fylla på vätska emellanåt.

/ Pär
röd -67:a
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

lite knep til å lufte klutchen: anvend en oljekanne vor du kan pumpe,(HUSK Å RENJØR KANNAN FOR SMØRROLJE;DA PAKNINGARNA TÅLER OLJE :!: :!: :!: ) fyll bromsvæske i kannan,kople til nede :idea: ved gearkassen med åpen ventil.å pump nedenav å opp :shock: .steng ventil,prøv klutchen i revers,om den koplar fri......gjenta om nødvendig
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Motorolja istället för bromsvätska?

Post by tomastomas »

Jag fick en gång tipset att byta ut bromsvätskan till kopplingen mot vanlig motorolja. Detta för att bromsvätskan är så aggressiv mot lacken ifall det skulle slabba och läcka runt huvudcylindern och då är motorolja bättre som åtminstone bara kladdar... Till kopplingen behövs ju inte hellre värmetåligheten som bromsvätska har så i det fallet verkar det ju okej. Finns det några nackdelar med detta förfarande? Hur mår t.ex. packningar och annat?

/Tomas
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Packningarna är avsedda för bromsvätska och om man använder motorolja så måste packningarna bytas till sådana avsedda för olja.
tomastomas
Posts: 17
Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
Location: Karlskoga
Contact:

Post by tomastomas »

Misstänkte det. Därför har jag inte heller bytt :-)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Har man däremot nya packningar i både kopplingens huvudcylinder och slavcylinder går det bra att använda silikonbaserad bromsvätska istället för alkoholbaserad DOT4-bromsvätska som käkar lack. Slabba inte i onödan med silikonvätskan heller bara, en flaska kostar ca. 300kr. Men det kan det kanske vara värt?

Mvh. Henrik - vars bromssystem och kopplingssystem bestod av 100% nya gummidetaljer efter renovering men som aldrig kom över silikonvätska före besiktningen.
Post Reply