Hur luftar man kopplingen? Är det i stil med när man luftar bromsar?
Hur luftar man kopplingen?
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
lite knep til å lufte klutchen: anvend en oljekanne vor du kan pumpe,(HUSK Å RENJØR KANNAN FOR SMØRROLJE;DA PAKNINGARNA TÅLER OLJE ) fyll bromsvæske i kannan,kople til nede ved gearkassen med åpen ventil.å pump nedenav å opp .steng ventil,prøv klutchen i revers,om den koplar fri......gjenta om nødvendig
-
- Posts: 17
- Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
- Location: Karlskoga
- Contact:
Motorolja istället för bromsvätska?
Jag fick en gång tipset att byta ut bromsvätskan till kopplingen mot vanlig motorolja. Detta för att bromsvätskan är så aggressiv mot lacken ifall det skulle slabba och läcka runt huvudcylindern och då är motorolja bättre som åtminstone bara kladdar... Till kopplingen behövs ju inte hellre värmetåligheten som bromsvätska har så i det fallet verkar det ju okej. Finns det några nackdelar med detta förfarande? Hur mår t.ex. packningar och annat?
/Tomas
/Tomas
-
- Posts: 17
- Joined: Thu Apr 08, 2004 10:12 pm
- Location: Karlskoga
- Contact:
Har man däremot nya packningar i både kopplingens huvudcylinder och slavcylinder går det bra att använda silikonbaserad bromsvätska istället för alkoholbaserad DOT4-bromsvätska som käkar lack. Slabba inte i onödan med silikonvätskan heller bara, en flaska kostar ca. 300kr. Men det kan det kanske vara värt?
Mvh. Henrik - vars bromssystem och kopplingssystem bestod av 100% nya gummidetaljer efter renovering men som aldrig kom över silikonvätska före besiktningen.
Mvh. Henrik - vars bromssystem och kopplingssystem bestod av 100% nya gummidetaljer efter renovering men som aldrig kom över silikonvätska före besiktningen.