Rostskyddsbehandling!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Rostskyddsbehandling!

Post by Anderzon »

Hej!
Nu kommer lite funderingar kring rostskyddsbehandling.
har slipat bort en hel del rost i bgageutrymmet och insidan av motorhuven och sedan målat på med biltemas hammarlack. Någon som har någon erfarenhet av detta? kommer det hålla?

För övrigt tänkte jag rostskyddsbehandla hela bilen. Någon som har något bra ställe i sthlmsområdet att rekomendera dit man kan lämna in bilen för underredsbehandling eller liknande? det jag är mest rädd för att rosten ska blomma ut är bakre hjulhusen. Det finns i nuläget ingen synlig rost på bilen...

Jättetacksam för svar så bevaras ett stycke kulturarv ytterliggare flera år!
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Att svara på om dina slipningar och sen målningar med hammarlack kommer att hålla går inte att svara på riktigt för man vet ju inte hur du slipat och med vad och hur pass rent det blev eller om du tvättade plåten innan du målade.

Jag har då använt vanlig grundfärg och sen lack på det och det har hållit i 5-6 år nu. för hur snyggt är det t ex när du lyfter på huven och ser detta, känns som du gjort bort dig lite nu :roll:

Att låta någon spruta in olja i balkar är inte så dumt.
Vissa använder kättingboxolja, motorsågsolja, och typ den hålsumsvätska som man kan köpa på macken, så titta i telefonkatalogen eller på eniro.se
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Måste bara fråga dig Hasse63, vad är kättingboxolja?? Har aldrig hört det tidigare.. :?: :wink:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

om de håller beror ju på hur bilen körs och hur den står. ska du köra med bilen på vintern med allt saltsprut osv så är de nog inte långt tills de är rost igen tyvärr :( men kör man på sommarn sådär och inte i så många regnskurar och har bilen inomhus så håller de nog ett tag :)

nej de bästa är som hasse säger en bra gjort underarbete plus riktig rostskydds grund med lack håller nog bäst. lacken kan man köpa hos valfri lackerare som blandar till en halvliter lr nåt så du har ett tag.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

kättingboxolja är en olja som är i kättingboxar...Vet inte om det går att få tag på den nu faktiskt, men jag vet flera bilar som har fått den oljan i sina balkar.

På varv har de den oljan och det är en krypande olja så man får inte ha för mycket i dörrarna för annars så har man det snart på dörrklädseln.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Aha, då var det som det lät då!! tackar o bugar för infon..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Sneaky Sue

Post by Sneaky Sue »

ett \"bondtrix\" (nu kommer jag säkert få en massa skäll för de här!) är att använda gammal motorolja å spruta i balkarna.
Men, de är ju vi bönder som gör så, så de är väl itne värt å lyssna på.

Och kör inte på BilTemas skit lacker. Hur \"bra\" de än låter så är det inte bra. Det är så jävla mycke förtunning i skiten så du får inte upp nå my med den.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Spillolja är hur bra som helst till rostskdd så det finns ingen anledning att gnälla om det, perfekt för hålrumsrostskydd, sen tycker väl miljöombudet att man ska lynchas men va fan....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Spillolja (motorolja) är förbrukad olja och har förlorat en del av sina rostskyddande egenskaper samt innehåller lite frätande ämnen.
Ny olja är mycket bättre som rostskydd och luktar inte lika illa.
Det är dessutom enkelt att välja en tjocklek som passar, tex en rak 50 olja eller liknande med lite lösningsmedel så att oljan kryper in i springorna innan lösningsmedlet dunstar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Sneaky Sue

Post by Sneaky Sue »

Det är väl bättre än inget, eller? Och vår gamla traktor från '54 har då itne börjat rosta än. Å vi har alltid gjort så.
Och, en till anlending att jag gav de tippset var för att de verkar ju som att snubben inte har så gott med pengar iom. att han skulle köra på BilTemas lack.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Inte Hammarlack för i h**vete. :?

Köp riktig 2k färg istället. Etsande grund, grundfärg och slutlack. Att kladda med silikater (hammarlack) på bilen är ingen höjdare om man har tänkt använda andra färger i fortsättningen.

Dessutom är den ett helvete att ta bort. Superlim med pigment typ.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Håller med där.... Fy bubblan för hammarlack.. Jag renoverade en gammal moped i vintras, visste inte att det fanns hammarlack under översta färglagret, var tvungen till slut att göra allt plåtrent innan nån färg ville fästa.. :evil:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Post by Anderzon »

Okej. tack för svaren hitills. tror inte jag gjort bort mig så mycket ännu faktiskt Hasse. har bara målat på ett par små ställen. ska göra det hela med noga kanske nästa vecka och då med riktiga grejer som Lars BD rekomenderade. Tack för tipsen ännu en gång.

Sneaky Sue: Att jag köpte hammarlackfrån biltema har ingen med min ekonomi att göra. utan mer okunskapen. och det är därför jag är här och frågar folk som redan vet.... Tackar även för ditt tips med spilloljan!

Ha det gött, fler tips mottages gärna =)
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

hammarlack duger på gamla svarvar och dylikt
Bygger amazon-66 med B20E motor
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re:

Post by Arne »

Sneaky Sue wrote:ett "bondtrix" (nu kommer jag säkert få en massa skäll för de här!) är att använda gammal motorolja å spruta i balkarna.
Men, de är ju vi bönder som gör så, så de är väl itne värt å lyssna på.

Och kör inte på BilTemas skit lacker. Hur "bra" de än låter så är det inte bra. Det är så jävla mycke förtunning i skiten så du får inte upp nå my med den.
Tyvärr måste jag såga ditt tips om spillolja, den innehåller svavel och andra frätande ämnen som påskyndar rost i svetsskarvar o.d. Använd i stället ny olja det är bättre eller varför inte rå linolja i hålummen.
AVG
Post Reply