garage lack?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
perterpops
Posts: 8
Joined: Tue Apr 06, 2004 9:58 am

garage lack?

Post by perterpops »

tjena! jag är tvungen att slänga på en lack nu till sommarna av flera olika anledningar bla att jag inte har råda med proffs lack än så länge...

jag har en färgspruta som jag tänkt använda men vad ska jag använda för färg?

behöver jag slipa ner hela lacken eller bara matta av den?

ska man lacka med någon typ av rostskydd innan man sprutar på den riktiga lacken?

något annat man bör tänka på?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Till och börja med måste jag påpeka att det knappst går att få med allt om billackering här på ett forum. Även om det bara rör sig om en enklare garagelack. Det finns sidvis med info i ämnet. Se detta som en ytlig beskrivning över förfarandet, som knappast beskriver alla problem/lösningar/tips/knep osv.

Jag föreslår att du gör ett så seriöst jobb som du bara kan förmå dig själv att genomföra. Både vad det gäller underarbete, förberedelse av lokalen, inköp av färg/kemikalier, samt utförande av lackjobbet.

Det finns två väger att gå när man lackerar en bil anser jag.

Variant 1:
Slipa ned befintliga lack till grundfärgen men ej längre. Ställen där rost finns eller grundfärgen är dålig av andra skäl slipas plåtrena och sprutas sedan med etsande grundfärg innan lackarbetet fortskrider. Efter riktning och spackling när karossen anses perfekt läggs en 2-komponents epoxygrund (sk. slipgrund). Den färgen slipas sedan ned med fint papper tills perfekt finnish har uppnåtts inför slutlackeringen. Går man igenom vid slipningen får ny slipgrund läggas. Man måste ha ett täckande lager av slipgrund med perfekt finnish innan lacken läggs.

Variant 2:
Samma som ovan men karossen slipas istället helt plåtren. Den riktas sedan, eventuell spackling sker. Etsande grundfärg sprutas på alla plåtrena ytor. Därefter sprutas karossen med 2-komponents epoxygrund osv.

Allmänt:
Det är viktigt att lokalen är helt dammfri. Blötläggning av golvet när färgen sprutas rekommenderas för att binda upp damm osv. Helst skall temperaturen vara ca. 50 grader i lokalen när färgen härdar för att få rätt härdning och finnish på lacken. Dessutom minskar risken för rinningar om färgen härdar i rätt temperatur.

Det eviga problemet vid lackeringar är ju att lägga rätt mängd färg på bilen. Du kommer få problem utan fläkt i lokalen som driver bort lackdimman från bilen. När du har sprutat ena sidan och går över till andra sidan av bilen får du färgdimma på den sida som du redan har sprutat om du ej har någon fläkt monterad i kupa ovanför bilen som driver bort färgdimman effektivt. När man får dimma måste man lägga ny färg för att få en blank fin yta. Efter upprepade problem med färgdimman blir det lätt för mycket färg på bilen vilket resulterar i rinningar.

Om vi bortser från dimman och ser till själva målningen så kan man antingen lägga tjocka täckande lager som ger fin yta, men med risk för rinning. Eller tunnare lager som precis täcker där risken för rinningar är betydligt mindre. Då riskerar man istället att få sk. apelsinskal. Dvs. en ojämn yta på lacken pga. för dålig täckning.

När du sprutar färgen gäller allmänt att man först dimmar på håll över ytan som skall sprutas så att du får ett tunnt pådimmat färglager över ytan. Därefter väntar man så att den tunna dimman på karossen får klibba till sig innan man lägger det första riktiga lagret. På så vis får du god vidhäftning på det första lagret.

Angående färgen så köper du den genom en billackeringsfirma. De blandar upp rätt kulör efter din färgkod. Du behöver även förtunning för att späda färgen till rätt tjocklek, härdare till grundfärgen och till slutlacken, etsande grundfärg (ser ut som vatten i burken) och alla tips/råd du kan få. Se till att lackeraren beskriver blandningsförhållandet mellan härdare/färg för grund/slutlack. En mätsticka för blandning av förtunningen är även bra. Det brukar finnas aluminiumstickor för de olika färgsystemen på marknaden, en sån har nog billackeraren att låna/sälja/ge.

Sist men inte minst tipsar jag dig att provspruta så mycket du bara kan innan du sätter igång. Och använd en så dyr färgspruta och stor kompressor som du bara kan. Kompressorn förvarar du föreslagsvis utanför garaget så att den ej stör lackeringen och drar upp damm i lokalen. Var även gärna två så att ni kan samarbeta för att se ifall det måste läggas mer eller mindre färg. Ha extremt god belysning, riktig andningsmask och helst skydd för ansikte, ögon, bar hud osv. Ta det lugnt med färgerna, de är giftiga och biter fast ordentligt på huden.

Och kom ihåg. Om du lägger flera tjocka lager med lack på bilen är det inte kris om du får en rinning eller två. Med ett tjockt genomhärdat färglager kan karossen våtslipas och poleras till utmärkt finnish. Detta bör dock ske först efter ca. 2 år då lacken har sjunkit ihop och hårdnat ordentligt. Proffsen lägger en första lack som får sjunka och sätta sig under år, därefter mattas den lacken ned och en riktig lackering görs. Sjunklacken kan läggas flera gånger, men det tar som sagt år av väntan innan man får på den slutgiltiga lacken i dessa fall.

Mvh. Henrik - som har lackerat sitt motorrum på egen hand och en hel del andra delar till bilen.
perterpops
Posts: 8
Joined: Tue Apr 06, 2004 9:58 am

Post by perterpops »

hur mycket kostar egentligen billack? och hur mycket behöver man?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det varierar. Jag har själv köpt lacken genom den firma som lackerade om min bil vilket säkert har lett till ganska bra pris (utan kvitto?).

Om man använder en proffs-färgspruta och gör allting enligt konstens alla regler går det inte åt mer än några deciliter lack för att lackera en hel bil. Jag har för mig att min billackerare talade om ca. 6dl färg för att hellackera en bil i flera täckande lager. Då talar vi altså om färgen innan man blandat i förtunning och härdare. Men det beror ju helt och hållet på hur många och tjocka lager man lägger. Om du har tänkt dig att våtslipa/polera lacken bör du lägga flera tjockare lager så att du har ett ordentligt färgskikt att arbeta med. Men om du ej har tänkt göra detta skall du ha så tunn lack som möjligt utan att det blir apelsinskal. Ju tunnare lack desto mindre risk för att sjunkningar/sättningar i lacken efter ett par år som gör lacken ojämn.

Försök att skaffa/låna en fin färgspruta om du har tänkt att lackera hela bilen själv. Det är MYCKET lättare att lyckas bra med jobbet om du har en bra spruta. Jag vet inte hur stor tank du har i kompressorn, men kom ihåg att hobby-sprutar förbrukar mycket mer luft än enklare modeller dessutom. När jag lackerade mitt motorrum lånade jag en spruta i 2000-3000kr prisklassen med ovanliggande färgkopp på 1dl som förbrukade lite luft. Det var inga problem att spruta med den även om färgkoppen var ivägen i vissa lägen och sprutan ej gick att luta åt sidan då färgen skulle rinna ut isf.

---

Tillägg:

Jag har sett att många lackerar om sina bilar med kromlisterna och rutorna kvar på bilen. Jag kan verkligen inte förstå varför och trodde att folk insåg fördelarna med att EJ ha dessa detaljer kvar på bilen under lackeringen.

Du skall helt klart plocka ned bilen INNAN du börjar slipa och dona för att lackera! Allt detta skall bort:

- Vindruta, bakruta, ventilationsrutor bak och fram.
- Midjekromlister
- Kromlist under sidorutor, borra även ur nitarna för clipsen till dem.
- Huvlist, huvbokstäver
- Grillhalvor
- Ljusinsatser, lyktpottor fram, blinkersinsatser o gummibälg
- Alla emblem
- Bagagehandtaget och låsmekanismen
- Gummikrage runt tanklocket, tejpa tanköppningen
- Stötfångare fram/bak

Jag förutsätter även att du har gått igenom hela karossen efter rost. Plockat av framskärmarna för att se hur balkarna ser ut. Tagit bort fronten osv. Gör du inte detta lackerar du i stort sett bilen i onödan. Hur kul är det om det börjar blomma upp rost i den nya lacken om något år?

Det är mycket att tänka på. Jag hoppas att du inser att råden endast är för ditt eget och din bils bästa. Visst kan man slarva, men resultatet blir därefter.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om du vill uppnå ett bra resultat rekommenderar jag att du besöker ett större bibliotek och lånar en bok om lackeringsarbeten. Det är mycket att tänka på som sagt och svårt att nämna allting här.

Om du har ont om pengar men ändå vill ha ett bra resultat kan jag rekommendera dig att göra såhär:

Slipa ned till grundfärgen. Rikta, spackla och fixa tills karossen är perfekt. Spruta bilen med 2-komponents slipgrund. Låt färgen härda över en helg i 50 grader. Våtslipa slipgrunden till perfekt resultat. När du är nöjd med grundfärgen trailar du över bilen till en duktig billackerare som får lägga slutlacken, efter eventuell kompletterande riktning. Slutlacken bör då kosta ca. 4000-5000kr eller så i det läget om du finner en duktig billackerare som ställer upp. (tveksamt)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Perterpops, vilken budget har du? Det bästa och egentligen ända rätta är att följa de råden du redan fått, men om du ligger på en budget på en eller ett par tusen så har du två andra val:

1: Vänta tills du har råd

2: Gör det bästa av situationen. Slipa ner lacken, lägg på en grund av bästa möjliga kvalitet (fråga din lokala färgnasare) och avsluta med 2K lack av bästa möjliga kvalitet. VIKTIGT: Köp lack och grundfärg av samma kille så du vet att de är kompatibla!
Om man kan acceptera vissa små skönhetsfel så är det inte nödvändigt att vara supernoga med temperatur, att plocka ur rutor osv. Sedan är ett tips att välja en ljus färg. Det är lättare.
Min Grafitgrå är 15 år gammal och gjord i mörkt garage. På håll med lite tårar i ögonen så är den riktigt fin... :) Tanterna och farbröderna kommer ialla fall fram på B&W parkeringen och snackar lite om en svunnen tid.
-anglofil-
perterpops
Posts: 8
Joined: Tue Apr 06, 2004 9:58 am

Post by perterpops »

jo det är ju så att jag budgeten ligger väldigt lågt =( men bilen har en väldigt risig lack och den skulle behöva en omlackning så att inte rosten äter upp den...
kommer inte att ha råd med en riktig lackning på länge pga studier.

men jag har iaf en aning om hur jag ska göra nu =)
jag har redan plockat bort en del av de delar som är i vägen för lackningen och påbörjat slipningen, så nu är det bara att vänta och se hur rsultatet blir :)

tack!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du skriver att du är rädd att bilen snart äts upp av rost på grund av dålig lack. Är det rostangrepp nu? Rostens framfart hindras inte av en ny lack. Karossen skall vara rostfri innan så mycket som en färgspruta kommer i närheten av den, annars är det meningslöst. Ställ den i ett garage med jämn temperatur över nollan i väntan på bättre ekonomi om du är rädd att bilen skall rosta bort.
perterpops
Posts: 8
Joined: Tue Apr 06, 2004 9:58 am

Post by perterpops »

det jag menade va att det antagligen börjar rosta efter ett tag om man kör runt med plårtena fläckar på bilen (rosten är bort slipad)
jag är beroende av att kunna använda bilen dagligen så jag kan inte ställa av den.
jag antar att en ny lack skulle hindra rosten från att angripa karossen utifrån iaf, men jag kanske har fel.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Alright.

Jodå, det har du helt rätt i. Vad jag syftade på var väl mer om det redan finns rost så hindrar knappast en ny lack den från att växa till sig och sprida sig ytterligare.

Om du har slipat bort rost och lagat så räcker det egentligen med att lägga 2-komponents epoxygrundfärg. Den kan du köpa hos billackeraren och få förklarat hur du blandar och hur du sprutar på den. Glöm ej att börja med etsande grund om du har ren plåt som skall målas.

En annan variant för grym vidhäftning är att inleda med att blästra ytan med punktbläster innan 2k grunden läggs på. Använd alu-kulor isf.
Lindqvist
Posts: 20
Joined: Mon Feb 09, 2004 9:19 pm
Location: Skellefteå

Post by Lindqvist »

Man ska passa sig för att spackla på etsande grundfärg har jag fått höra. (Givetvis i efterhand!!) Iallafall med 2k spackel, tex PP100. Det är nått ämne som ingår i härdaren som far illa och efter nått eller nåra år så ramlar spacklet lös. Kanske lite överdrift men bra var det inte för spacklet iaf. Det var vad killen på färgaffären sa till mig.

Alltså: etsande grundfärg -> 2k grundfärg -> spackel -> slipgrund -> topplack.
Dammtussar kommer av sig själv, allt annat måste man anstränga sig för
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Precis.

Alternativt:

Plåtrent och tokrent -> 2k spackel -> etsande grund (ej på spacklet utan plåtrena ytor) -> 2k grund -> slipgrund -> slutlack

Ofta är 2-komponentsgrunden hård men slipbar. Har man gjort ett bra underarbete räcker det i regel med att lägga 2-komponentsgrunden. Det har jag gjort och sedan slipat/våtslipat den i flera lager för att slutligen lägga slutlacken.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:49 pm, edited 1 time in total.
Daniel
Posts: 13
Joined: Sat Mar 20, 2004 11:26 am

Post by Daniel »

Hemmalackering är ett extremt intressant ämne och här finns det mycket att lära sig (mig)... Är det någon idé att köpa en \"finare\" färgspruta om man, som jag, ändå inte har någon lokal som är lämplig för lackering, när det gäller temperatur osv? Det är ju alltid stor glädje i att själv kunna fräscha upp sin amazon genom att göra ett bra jobb med begränsade resurser även om det är ofrånkomligt att bästa resultat kostar!

Jag skulle vilja ha tips på bra litteratur inom ämnet plåtarbete/spackel/blästring/lackering, finns det någon hemsida som är värd ett besök?
Daniel
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det är stor skillnad på billigare och bättre färgsprutor. Jag har haft fördelen att kunna låna en dyr färgspruta de gånger jag lackerat delar. Jag lackerade ju bland annat motorrummet på min egen bil enligt konstens alla regler, även om vi ej hade tillgång till en riktig lackbox utan fick nöja oss med ett kliniskt rengjort tomt garage med en massa värmeelement i juli månad.

Den främsta skillnaden mellan billiga och dyrare färgsprutor brukar vara luftförbrukningen. En billig spruta brukar dra mer luft vilket ger mer färgdimma. Dessutom får kompressorn slita som ett djur om du inte har en större kompressor på 100L eller mer att tillgå. Vi körde med en 2-cyl 25L kompressor och en färgspruta i prisklassen 1500-2000kr. Ingen superproffspryl, men ändå helt okej.

Gör rätt med underarbete och är noggran så går det att få ett bra resultat. Skulle jag lackera en hel bil så hade jag nog byggt en provisorisk fläkthuv att ställa bilen under med en evakueringsfläkt utanför garaget som suger undan färgdimman från bilen. Dessutom hade jag blötlagt golvet innan jag skulle börja spruta och klätt in hela garaget med skyddsplast eller liknande. Värmeelement är ju även bra. Använd för guds skull inte byggfläktar bara för då har du mycket damm i lacken innan du är färdig. Nej, oljeburna element är ett hett tips, typ försvarets eller modernare saker. Låt dem stå på under dagen så att utrymmet värms upp ordentligt.

Men allra viktigast är ju trots allt din egen teknik när du sprutar bilen. Om det kan man skriva mycket. Få personer är väl fullärda inom ämnet, om än proffessionella billackerare som sprutar bilar dagligen. När det gäller spruttekniken så är det ju praktisk erfarenhet som gäller. Slit fram en gammal rostig framskärm eller så, slipa ned den, lägg på 2k grund. Slipa den till bra resultat och provlackera sedan med slutlack. Dimma först färgen över ytan från lite håll, låt det sedan klibba och lägg sedan ett jämnt lager som täcker. Avvakta en stund innan du lägger nästa lager. Gå till närmsta billackerare och försök få alla tips du kan få. :)
Post Reply