Skifferblå raring född 1964

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Skifferblå raring född 1964

Post by Minielk »

I början på juni månad införskaffades denna dam och sedan drog den nye ägaren, d.v.s. jag, till Turkiet i två veckor vilket nog var en pärs både för henne och mig. Nu har jag så smått börjat pyssla med den och visst är det underbart härligt och roligt att skruva, polera och justera i en Amazon.. Bilderna är väl inget vidare, halvmulen kväll, men ändå.

Image

Image

Image

Image

Kom gärna med frågor, funderingar eller kommentarer!

Mvh,
Emil
Last edited by Minielk on Thu Jul 09, 2009 8:14 am, edited 5 times in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tummen upp :D Första bilden är bäst/finast :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Kanonfin bil Emil. Fler bilder önskas!! Hur ser den ut i kupen/motorrum, närbilder är alltid kul :) Tidigare ägare har tydligen \"hottat upp\" grillen med 65/66:ans nyare variant. Kunde kanske vara kul om du kunde skaffa 64:ans grill och skärmemblem så småningom så att man ser att det är en 64:a. Men du har väl mer högprioriterade saker att syssla med innan dess kanske? Gnid på! Kommer precis själv från uppfarten där en underredsbehandling har pågått i ett par timmar. Gött och ligga på rygg och låta geggan droppa ner både här och där :lol:
Amazon 1957
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Tack för kommentarerna Hasse & uffe!

Fler bilder kan jag fixa lite senare om intresse finns!

Bilen är fin i kaross, all plåt är hyfsat rak, fin och helt fri från hål. Lacken ser också hyfsad ut med några halvdåliga bättringar på ett par ställen. Motorrummet ser sådär ut, finns en del att göra där för att få den fin men det blir projektet i vinter. Även kupen ser sådär ut. Instrumentstoppningen har krupit ur brädan (kan den krympa förresten?) textillisterna i dörrgångarna är trasiga och klädseln var inte jätteren men dock hel. Har tvättat den försiktigt med ganska gott resultat. Gummimattan fram är ersatt med en heltäckningsmatta vilket är tråkigt. Dessutom har förre ägaren bytt ut förarstolen mot en nyare (hel galon) och slarvat bort underredet till den gamla, dynorna fanns kvar iaf..
I övrigt är det en fin bil, hade en anmärkning på bes. bromsrör vänster bak vilket jag bytt. När jag sedan skulle lufta visade det sig att nipplarna givetvis sitter som berget vilket innebär hjulcylinderbyte (antar jag - eller?) Dessutom har jag märkt att bilen går lite ryckigt vid jämna hastigheter vilket ännu inte är så störande men kanske kan bli, vem vet?

Angående grillhalvor och emblem så ska jag givetvis skaffa det förr eller senare, nu är det emellertid så att ekonomin inte är den bästa så prio ett just nu är att få den fixad inför ombesiktningen i slutet på juli sedan får jag fixa en sak i sänder!

Ja Uffe det verkar härligt att få känna underedsmassan utkladdad överallt :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Lägg upp fler bilder som sagt. Jag tycker om att se där tidens tand satt sina spår men även när allt är lackat och där allt blänker. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Nya bilder kommer här!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Fortsätt gärna ställa frågor och kommentarer om ni har några! Ska ut och rasta henne en liten stund nu, känner att vi båda behöver det ;)
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Hmm sista bilden i motor rummet är lite rolig, är det 2 st högspänningsspolar i din bil en mellan kupéfläkten och bromsvätske behållaren och en som är monterad mitt i motor rummet?

Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re:

Post by Minielk »

Danne_Sthlm wrote:Hmm sista bilden i motor rummet är lite rolig, är det 2 st högspänningsspolar i din bil en mellan kupéfläkten och bromsvätske behållaren och en som är monterad mitt i motor rummet?

Mvh Danne
Jupp, varav endast den blå funkar. Fråga mig inte varför den inte bara är utbytt.. Någon f.d. ägare har dessutom satt in någon sorts batteriladdare som jag ännu inte har kollat närmare på.. Så ett par överraskningar finns däri, både roliga och mindre roliga!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Minielk wrote:Fråga mig inte varför den inte bara är utbytt.
Det är ganska enkelt att förklara, endast en originalspole passar utan modifieringar den sitter dessutom ihop med tändningslåset och är/var ganska dyr.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re:

Post by Minielk »

Lars Bd wrote:
Minielk wrote:Fråga mig inte varför den inte bara är utbytt.
Det är ganska enkelt att förklara, endast en originalspole passar utan modifieringar den sitter dessutom ihop med tändningslåset och är/var ganska dyr.
Där ser man, tackar för upplysningen!
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Öviksbo?

Post by Pälle »

Ser att du fotat uppe på Varvsberget!? Är du Öviksbo :D ?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Öviksbo?

Post by Minielk »

Pälle wrote:Ser att du fotat uppe på Varvsberget!? Är du Öviksbo :D ?
Jajamen, på sommaren åtminstone, studerar i Lund för tillfället. Du också då antar jag?
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re: Öviksbo?

Post by Spilloljan »

Pälle wrote:Ser att du fotat uppe på Varvsberget!? Är du Öviksbo :D ?
Där har vi det tyckte att jag kände igen platsen från någonstans!

Vilken fin bil! Ser ut att ha klarat sig mycket bra genom åren, inredningen ser ju bra ut också! 64:or ÄR en väldigt fin årsmodell av amazon, den har en viss personlighet. Som en mellan modell mellan gamla och nya känns det som. Du skulle bara ha hittat "rätt" grill så den får sin personlighet tillbaka lite grann.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Öviksbo?

Post by Minielk »

Spilloljan wrote:
Pälle wrote:Ser att du fotat uppe på Varvsberget!? Är du Öviksbo :D ?
Där har vi det tyckte att jag kände igen platsen från någonstans!

Vilken fin bil! Ser ut att ha klarat sig mycket bra genom åren, inredningen ser ju bra ut också! 64:or ÄR en väldigt fin årsmodell av amazon, den har en viss personlighet. Som en mellan modell mellan gamla och nya känns det som. Du skulle bara ha hittat "rätt" grill så den får sin personlighet tillbaka lite grann.
Tack för kommentaren! Det finns som sagt en hel del småpyssel att göra men det är ju bara skoj!

Vad som är mindre skoj är att jag idag blev påkörd på en parkeringsplats. Höger bakskärm blev intryckt och bromsen ligger an hela tiden. Känns helt ofattbart jobbigt när det, på denna bil, var karossen som var finast och som jag kände mig gladast över. Vill bara kräkas, tyvärr är det ju sånt här som händer.. Men usch usch usch säger jag bara! Någon som vet om någon duktig plåtslagare och lackerare i Ö-vikstrakten? Jag vill inte bara få det bra utan minst lika bra som det var innan.. Om det nu går..?
Suck..
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Post by Hugger69 »

Kan bara beklaga och jag lider med dig! :evil: :evil:
Var det en smitare dessutom eller...? Inga vittnen i närheten? Polis tillkallad??
Det finns tydligen en Trafikskadeförening eller nåt sånt där man kan söka pengar fråm smitningskrockar, men då måste det finnas ett Polisprotokoll tror jag!?

Bilen verkar i alla fall vara i ett mkt fint skick och det borde göra en reparation lättare och mer motoverad även ur försäkringssynpunkt! :?
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Post Reply