Skifferblå raring född 1964

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Tackar alles!

Jo jag är så onaschkligt nöjd med grillen!

Nu har jag slipat och slipat och slipat och målat och spacklat och lackat och grejat med golvet. Det var iofs bara ytrost men jag ville vara relativt noggrann. Har också planerat för en seriösare ljudisolering med bitumenfolie och möjligen något annat också. Har hittills tätat två ställen i karossen framme vid torpedväggen upp bakom i-brädan där det har kommit in vatten men fortfarande läcker det in en del. Lite störande men ändå spännande på nåt konstigt vis att leta läckage.

Alla gummimattor är rengjorda och behandlade och jag väntar på en leverans med lite prylar.

/E.

Ps. Halsduken har upprört stora delar av Skåne län. Förstår att ni blir upprörda också :lol: . Ds.

MODO Hockey - cha la la la la
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Hej

Post by Pälle »

Tjenare!

Du råkar inte ha några bilder och mått som kan guide mig i monteringen av min grill? Har äntligen fått inspiration att greja med amazonen igen... Hur gjorde du med de nedre fästena, skippade du dom?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Hej

Post by Minielk »

Pälle wrote:Tjenare!

Du råkar inte ha några bilder och mått som kan guide mig i monteringen av min grill? Har äntligen fått inspiration att greja med amazonen igen... Hur gjorde du med de nedre fästena, skippade du dom?
Hejsan!

Ursäkta att jag inte sett din fråga förrän nu.. Du kanske redan är klar med monteringen? Härligt att du fått tillbaka motivation och inspiration

Tyvärr har jag inga mått eller bilder dokumenterade alls. Men det var inte så svårt, lite ångest över att sätta vinkelslipen i fronten men annars så :)

Jag har dock fortfarande ännu inte kommit på någon bra lösning att fästa grillgallret i underkant så det fladdrar på mer än nånsin. Har kört tejp i omgångar men det håller inte mer än någon dag. Så detta blir ett av vårens projekt att få i ordning, just nu står bilen i garage men detta har jag bara tillgång till någon vecka till så sen blir det till att ha bilen utomhus, trist.

Hur går det annars med bilen Pälle?

För övrigt är jag själv i valet och kvalet om huruvida jag ska försöka behålla bilens originalapproach eller frångå den något. Bilen används fortfarande mer som entusiastbil än som bruksbil men jag pendlar Ö-vik-Lund ett par gånger per år och den långa sträckan gör att jag är sugen på att installera rullbälten som säkerhetsåtgärd, vi får se. Under en av dessa tripper drabbades jag av ett generatorhaveri, men som tur var hade jag utbytesgenerator så det löste sig smidigt.

Övriga saker på önskelistan:
*Skärmspeglar (för visst kunde man få det som tillval på 64:orna?)
*Däck med vit rand
*Gråa mattor i hela bilen

Framtida projekt:
*Justering och inställning av tändsystem
*Renovering av förgasare
*Montering av dragkok (hur går man tillväga om man har krok utan typskylt?)
*Slipa, grunda och lacka mitt för närvarande mycket rostiga takräcke. Nån som har ett bra tips på vad man kan använda för typ av lack? Funkar vanlig billack på sprayburk bra kanske?
*Städa upp och snygga till i motorrum rent allmänt, det ser förskräckligt ut där just nu!

Fortsatt trevlig vinter och lycka till med bilen Pälle och ni andra!

Mvh,
E.
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Hej

Post by parbring »

Minielk wrote:[
*Slipa, grunda och lacka mitt för närvarande mycket rostiga takräcke. Nån som har ett bra tips på vad man kan använda för typ av lack? Funkar vanlig billack på sprayburk bra kanske?
Blästra och pulverlacka. Blir enligt mig bäst. Annars så är riktig 2-komponents billack finfint också. Om du inte har färgspruta kan du knata till din närmsta billackerare alt. deras leverantör och där få kvalitetsfärg tryckt på sprayburk. Kostar nästan dubbelt så mycket som sprayburkarna på mackarna och biltillbehörsfirmorna, men är mycket bättre än dessa.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tycker en säkerhetsdetalj som rullbälten är helt OK att montera! Tror tillochmed Volvo sålde det som tillbehör förr i tiden?

Kanske Volvolelle eller VP-Autoparts har några bältessatser att sälja? Jag har något vagt minne av att jag har sett det nånstans!

Fin bil!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Skifferblå raring född 1964. Uppdaterat: 14/7 -07

Post by Hugger69 »

Jag köpte rullbälten från Volvo som ett anpassat tillbehör, då jag använde Amazonen som sommarbruksis!!
....jag hade satsen kvar och sålde den tyvärr i våras...! :cry:
Den måste gå att få tag i ...kanske d e samma till 140:in?!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: Skifferblå raring född 1964. Uppdaterat: 14/7 -07

Post by 1211962 »

Hej Har precis samma färg fast en 62/63a
som min far har varit enda ägare på
kul att se
:D
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964.

Post by Minielk »

Visst är det en fin men framförallt behändlig kulör. Den kan bli rätt så dammig utan att den ser skitig ut, sånt gillar jag! Även om det är roligt att tvätta den också..

Hade besiktning idag, fick generellt sett beröm, hade "för lågt" CO-värde, han bad mig feta till blandningen lite. Sen en "bra att veta" för en knut i kardanen som börjat glappa. Dock ombesiktning p.g.a. ojämn bromsverkan. Hade på fram: V=2,1 H=1,3 och bak: V=0,9 H=2,0.

Har aldrig jobbat med trumbromsar förut så det ska bli spännande. Lägger upp en liten tråd om detta i "Bromssystem"..

För övrigt är det härligt när det är sommar och Amazonen kan användas som den ska, i soligt väder och lätta kläder! Ska ta och gå igenom chassiet så grundligt som jag orkar: byta bussningar, kolla länkarmar, knutar och allt och sluta med en underredsbehandling hade jag tänkt.

Lev väl!

/Emil
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Skifferblå raring född 1964.

Post by anton_e »

När slänger du på ny-ostarna?? :)
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964.

Post by Minielk »

Hehe, ja gissa om jag börjar bli otålig! Men det kommer dröja till början på september då jag drar ner till skåneland (och bilen) igen.. Men det kliar, kliar som tusan, överallt :roll:
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964. INBROTT, förbannat...

Post by Minielk »

Jahapp. Fick ett samtal från en man i Lund idag om att min bil utsatts för inbrott. Inslagna rutor. Ett ihärdigt regn dessutom som förmodligen kan ha förstört MYCKET i bilen. Förmodligen är en hel del prylar stulna dessutom. Till råga på allt befinner jag mig hemma hos mina föräldrar och har ett jobb jag MÅSTE ta hand om. Jag kan inte åka ner till bilen förrän tidigast om en dryg vecka. Det känns trist. Visst, det är bara prylar, men ändå. Den kan i värsta fall vara helt förstörd. Och står den kvar där med sönderslagna rutor lär väl inget finnas kvar om en vecka.

Varför har folk ingen respekt över huvud taget..? Jag skäms, över dessa människors beteende.
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Skifferblå raring född 1964. INBROTT, förbannat..

Post by roberth »

Det är ju för bedrövligt! :?
Va är det för pack som inte kan låta bli andras grejer?
Kunde de inte gett sej på något gammalt lik istället? Inte för att det är rätt heller...
Din bil som var så fin...
Känns tryggt när man har garage till bilen... Men den står ju inte alltid där :roll:
Lider med dej.
Har själv haft inbrott i en bil för ett bra tag sedan. Snacka om att man är ilsken när man ska ta reda på skiten efter att någon annan varit och förstört ens bil!
Allt glassplitter och skit. För att inte tala om det otacksamma med att återställa det förstörda och dessutom gå back ekonomiskt på det hela...

Men du måste ju ha någon som kan ställa upp där nere och ta reda på bilen och ställa den på något lämpligt ställe?
Hoppas du hade en bra försäkring...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Skifferblå raring född 1964. INBROTT, förbannat..

Post by OrreBorre »

Tragiskt när sånt händer ..
Du känner ingen som kan forsla bort den till ett säkrare ställe tills du kommer hem igen?
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Skifferblå raring född 1964. INBROTT, förbannat..

Post by hero »

Var det amazonen som hade inbrott?
Hur som helst är det ju tråkigt.. Hoppas det har varit några positiva stunder sedan förra gånger du skrev!
vh
H3r0
Praise the Lowered
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Skifferblå raring född 1964. INBROTT, förbannat..

Post by Minielk »

Hej och tack för era sympatier! Jag fick tag på en kamrat som kunde tejpa igen rutorna åtminstone så att inte alltför mycket regn skulle kunna tränga in.

Idag har jag tittat på bilen själv. Båda sidorutorna samt en ventilationsruta var krossade. I bilen låg mycket glas men till min förvåning, inte en droppe vatten - skönt! Dock var en del inredning utriven såsom lister, askkopp med mera. Det var en enda röra i bilen. Det konstiga är, att det bara verkar vara ren och skär vandalism, inget annat. Fronten till min relativt dyra cd-stereo låg på passagerarsätet orörd medan själva stereon (som bara hängde löst - jättelätt att stjäla) var sönderslagen. Antingen har de blivit upptäckta när de tänkt stjäla prylar, eller så som sagt, bara velat slå sönder något. Hur som helst. Det var skönt att inget vatten kommit in i bilen. Också skönt att det som det verkar (det var regnigt och halvmörkt när jag tittade) har inga skador uppkommit på karossen.

Så förhoppningsvis går det att ordna utan några större bekymmer. Tur man inte är beroende av sin entusiast/bruksbil.

/Emil - på något bättre humör
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Post Reply