Skifferblå raring född 1964

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag förstår inte vilken människa som kan köra på en bil och sedan dra därifrån. Även om det vore en FIAT Panda från 86?
:(
Ang. Huggers tips: Jag råkade ut för samma som dig för att par år sedan med familjebilen och åkte då till IF skadecenter (mitt bolag då). Polisen finns där och tar en anmälan automatiskt. Sedan minns jag inte exakt, men jag har för mig att jag fick halva självrisken betald. Bilen var helförsäkrad.

Det trista är att det ändå kostade ett par tusen för jag hade lägsta möjliga premie/högsta självrisk. Dessutom så blir det ju aldrig riktigt bra. Lacken blev kanon, men det sprack efter 2 år. Så nu åker man omkring med tejp på bilen.
-anglofil-
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Japp!

Post by Pälle »

Japp, Öviksbo även jag... Tror minsann att jag såg den i Överhörnäs idag. Var tvungen att glida in på parkeringen där den stod och läckrade sig i solen. Såg trevlig ut :)
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Japp!

Post by Minielk »

Nu hade jag faktiskt tur. Det var som sagt en ärlig person som gjorde det. Han sökte t.o.m. upp mig och berättade hur det låg till. Att han å andra sidan är en ganska förvirrad pensionär hoppas jag inte innebär ytterligare problem, men man vet ju aldrig! Det ska nog ordna sig iaf, men tack för tipsen, kan ju alltid vara bra å veta den dan man drabbas av smitare!
Pälle wrote:Japp, Öviksbo även jag... Tror minsann att jag såg den i Överhörnäs idag. Var tvungen att glida in på parkeringen där den stod och läckrade sig i solen. Såg trevlig ut :)
Trevligt med lite lokalt folk här ;) Men du, nu brukar jag ju kunna vara glömsk, men jag tror inte jag var med bilen i Överhörnäs den dan. Det är nog en (fyr-dörrars?) 62:a du såg i hörnäs. Skifferblå är även den, har bara sett den en gång lite snabbt, men den är fin!

Vad kör du själv förresten?
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Aha..

Post by Pälle »

Ja så var det kanske, den var då inte krockskadad iallafall. Jag kör mestadels i trakterna mellan Bjästa och Örnsköldsvik. Nu då det är semester blir det mest bara en daglig tur runt byn. Har inte lyckats få fast bilbarnstolen på nåt vettigt sätt :(

Jaja, nu är vi 2 Öviksbor här på forumet iallafall :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Aha..

Post by Minielk »

Pälle wrote:Jaja, nu är vi 2 Öviksbor här på forumet iallafall :D
Jajjemen, två man stor styrka, borde vara fler!

Har varit ledig en dag och hunnit polera lite.. Helt otroligt vad ful lacken var innan, men det är ju desto roligare att kunna göra bilen lite finare! Har även inhandlat ett veterantakräcke för en tjuga på auktion.. Kul och praktiskt!

Sen har jag köpt lite inredningsgrejer också, fräsch begagnad instrumentstoppning och nya textillister till dörrgångarna, längar till de anländer! Det är ju riktigt skoj det här :D

Image

Image

Image

Vet inte om det syns nån skillnad på de här bilderna och de förra, men det syns i verkligheten.. Nu letar jag med ljus och lykta efter skärmemblem och de rätta grillhalvorna. Det är lite spännande det också faktiskt! :wink:

Och just ja.. passar på att fråga om hur jag enklast gör vid instrumentstoppningsbytet. Nåt särskilt jag bör tänka på? Vilket lim är bäst att använda?

Mvh, Emil
Last edited by Minielk on Sun Oct 12, 2008 12:31 am, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kontaktlim brukar funka ypperligt till instrumentbrädestoppningen. Pensla på ordentligt både på instrumentbrädan och på stoppningen och låt det torka. Men se till att provpassa den flera gånger först för du får bara en chans! Kontaktlimmet hugger direkt.

Den där bilen blir allt bra fin med rätt grillhalvor, skärmemblem och grillemblem.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Nu börjar den se riktigt trevlig ut. Jag blev klart avundssjuk på ditt takräcke. Kanske skulle man skaffa ett sådant? Kul att se!
Amazon 1957
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re:

Post by Minielk »

D59471 wrote:Kontaktlim brukar funka ypperligt till instrumentbrädestoppningen. Pensla på ordentligt både på instrumentbrädan och på stoppningen och låt det torka. Men se till att provpassa den flera gånger först för du får bara en chans! Kontaktlimmet hugger direkt.

Den där bilen blir allt bra fin med rätt grillhalvor, skärmemblem och grillemblem.
Tack för hjälpen, stoppningen borde dyka upp vilken dag som helst och känner jag mig själv så orkar jag inte vänta länge innan skiten ska bytas :)

Jodå, bilen har väl potential men det är mycket att göra fortfarande, framförallt invändigt och i motorrummet. Och inte minst när man ser din otroligt vackra 64:a som är en av två enormt stora förebilder för min lilla 64:a ;)
Uffe wrote:Nu börjar den se riktigt trevlig ut. Jag blev klart avundssjuk på ditt takräcke. Kanske skulle man skaffa ett sådant? Kul att se!
Ja det var mest en kul grej eftersom det inte kostade några pengar. Sen är det faktiskt lite småfränt också, och praktiskt! Klockrent sen med en shysst gammal resväska som spännes fast med ynkliga läderremmar. Då kan man puttra land och rike runt :D

Du Uffe har ju den andra 64:an som min bil är avundsjuk på. Den är också alldeles enormt vacker! Så det är perfekt för mig med lite extra motivation därav!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Tackar för det! Vi kanske ses på Vallåkra i Augusti? Jag kommer att vara där den 19:e (tänkte vinna en Amma till :D) Ett tips! Det finns ett par grillhalvor till salu just nu på annonstorget. Kanske något för dig?
Amazon 1957
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

RED: Tagit bort icke fungerande bilder/länkar.

Godafton!

Inte mycket till update egentligen men jag tog ur damen ur garaget i påsk och körde henne från Övik ner till Lund, inga som helst problem och en genomsnittligt soppaförbrukning på 0,76 l/mil. Helt ok tycker jag. Innan jag åkte ner tog dock en kamrat tillfället i akt att fota bilen en mörk afton.

Svårt att notera men högra bakskärmen är nu åtgärdad med godkänt resultat sedan incidenten i somras (se tidigare inlägg). Nyansen är något ljusare än resten av bilen. Men jag måste leva med det, så är det ju:

Skärmemblem har införskaffats och monterats, syns ej bra det heller men..

Färgnyansen ändrar skepnad i dunkelt ljus av gatulykta:

Vackra Övik i periferin!

Sist men inte minst har jag äntligen fått tag på.. ...tadaa, rätt grill! I helt ok skick som kommer matcha bilens övriga skick tycker jag.

Återstår att luska ut hur den ska monteras. Jag har inte riktigt satt mig in i det än men, det verkar bökigare än jag trodde.

För övrigt ska beställas gummilister till dörrarna och jag behöver nog även gummilister till ventliationsrutorna. Om inte det går att täta på nåt smidigt sätt? Gummit ser nämligen friskt ut men det är ej tätt..

Ser framemot sommaren och hoppas på att hinna med någon träff.

Det var allt så länge,

/E.
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Nu så har jag haft ett par veckor hemma i Övik och försökt kombinera arbete med Amazonen. Så långt har jag hunnit börja med att fräscha upp motorrummet med lackering, slangbyten och dylikt. Det är bara så ofantligt krångligt då jag hela tiden vill köra bilen också!

Dessutom har jag rivit ur den fula heltäckningsmattan som satt fram och är på väg att slänga in en gummimatta, tyvärr svart och i halvdåligt skick. Men ändå ljusår trevligare än förr. Ett annat tyvärr här är att dörrlisterna är så pass dåliga att en del vatten runnit in på passagerarsidan med följden av en del rost på golvet där. Så det blir nästa projekt.

Jag har även berört nåt heligt och satt högtalare i hatthyllan. Målet var att få lite behagligt ljud ur stereon som är så pass viktig för mig, musik är livet, men ändå inte så att det ska synas mer än nödvändigt. Det låter kanonbra och ser inte helt förskräckligt ut heller, eller?
Image

Sist men inte minst har jag monterat dit 62-64 grillen och är nöjd med resultatet även om sargen inte gick dit perfekt.
Image

Ska slänga iväg en beställning till Volvolelle snarast med en hel del gummidetaljer och annat som bör bytas. Just ja, bilrackarn ska smörjas också, var hittar man schema för det? (så man inte råkar glömma nåt vilket jag annars kommer göra).

MVH,
E.
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Grillen blev ju riktigt, riktigt bra :) Din högtalarinstallation blev ju helt ok... om du bara tar och bytar ut halsduken :wink:
Amazon 1957
Zorki
Posts: 36
Joined: Sun May 27, 2007 9:22 pm
Location: Enskede / Sthlm

Post by Zorki »

Ja faktiskt. Märkligt hur en detalj kan dra ner en hel bil så där... En halsduk som stör helhetsbilden.... :wink:


Mycket trevlig bil! Snygg färg!
Volvo Pv 544, -65 (B27893)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Vackert!

Post by Pälle »

Det där såg ju jättefint ut, speciellt halsduken :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply