Bygga en B20B
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Bygga en B20B
Jag vill bygga en sportmotor till min 70:a och då är det väl en B20B som gäller?!
Jag har en rätt så komplett b20a som skall vara i bra skick, tänkte att den skulle få äran att bli en B. Vad skiljer nu egentligen och vad behöver jag?
Vad jag vet så är det detta som skiljer:
Dubbla SU HS6
Tunnare topplockspackning
C kam istället för A
Fördelare utan vakumklocka?
Är det något mer eller något som inte stämmer? Hur såg luftrenaren/arna ut? Satt det förvärmning på den, alltså den med en svartlimpa eller var det blåa pappersfilter? Är toppen eljest?
Jag har en rätt så komplett b20a som skall vara i bra skick, tänkte att den skulle få äran att bli en B. Vad skiljer nu egentligen och vad behöver jag?
Vad jag vet så är det detta som skiljer:
Dubbla SU HS6
Tunnare topplockspackning
C kam istället för A
Fördelare utan vakumklocka?
Är det något mer eller något som inte stämmer? Hur såg luftrenaren/arna ut? Satt det förvärmning på den, alltså den med en svartlimpa eller var det blåa pappersfilter? Är toppen eljest?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Fördelaren har vacumreglering men inte lika som A-fördelaren.
Specifikationer på fördelare finns här.
Specifikationer på fördelare finns här.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
B20 B hade vacuumregulator har jag för mig, det är B18 D som är utan sådan. Luftfiltret är svartlimpan med förvärmning. På SU HS6 passar inte de runda blåa filtren, de är till SU HIF6. Sen behöver du komplettera choken med en wire till. Om du fått tag på en E topp hade den blivit lite roligare. Med en M41:a har du fått ner motorvarven, ljudnivån och bränsleförbrukningen.
AVG
Re:
HIF6 sitter på 140 71- och de har väl inte haft annat än den svarta plastlimpan till luftfilter.Arne wrote:På SU HS6 passar inte de runda blåa filtren, de är till SU HIF6.
HS6 finns däremot med 2 utföranden av runda luftfilter och plastlimpan,skillnaden på förgasarna är 2 eller 3 skruvar och du ska då ha den senare med 3 skruvar.
Det är B18B av senare utförande som saknar vacumreglering på fördelaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Det blir ingen e-topp hur som helst. Det ska bli en strikt original B20B nån gräns måste man ju dra . Det är väl inte effekten jag är ute efter snarare en härligare känsla och en gnutta tuffhetsfaktor Annars hade jag skrivit under \"Trimmad motor\" forumet.
Jag satt och sneglade på nå bilder på en Svart polisamazon -70 och den hade den svartalimpan med förvärmning så då är det väl en sån jag ska ha.
Så ska det se ut!
Jag satt och sneglade på nå bilder på en Svart polisamazon -70 och den hade den svartalimpan med förvärmning så då är det väl en sån jag ska ha.
Så ska det se ut!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Re:
E-toppen har upptagna insugskanaler.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 528
- Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
- Location: Stockholm
- Contact:
Hur är det med fläkten? Bilden visar en B20B motor med 5-bladig fläkt. Sist jag kollade hade min B20A en 4-bladig. Kanske krävs en effektivare fläkt på en kraftigare motor?
Mvh,
Fredrik
Mvh,
Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Det är sannolikt ett specialutförande som omnämns i reservdelskatalogen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re:
B20 hade alltid gjutjärn (Gjutjärnsinsuget kom 1967)Spilloljan wrote:Hur är det, visst ska det vara Aluminiuminsug till dessa HS6:or till B20B? Det finns ju både gjutjärn och alu men vad satt standard?
Måste ju lyfta tråden lite
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re:
Okej det var nytt, när kom aluinsuget i så fall? Vilket är bättre att använda sig av? Men ska det nu sitta gjutjärn så ska jag ju ha en såntAmarace wrote:B20 hade alltid gjutjärn (Gjutjärnsinsuget kom 1967)Spilloljan wrote:Hur är det, visst ska det vara Aluminiuminsug till dessa HS6:or till B20B? Det finns ju både gjutjärn och alu men vad satt standard?
Måste ju lyfta tråden lite
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Re:
I begynnelsen skapade gud B18B/D och aluinsuget.Spilloljan wrote:när kom aluinsuget i så fall?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
Re:
Hehe okej låter bra. Frågan är varför han då senare skapade Det i gjutjärn?! Har det med det miljötänkande förvärmnings-principen att göra? Eller är det något annat. Känns som om gjutjärn är mycket bättre på att lagra värme= Dåligt ur förbränningssynpunkt. Jag menar det är ju inte bra att få in varm insugsluft i längden, tycker man. Kalluft=tätare molekyler+bränsle= Mer fräs i brasan.Lars Bd wrote:I begynnelsen skapade gud B18B/D och aluinsuget.Spilloljan wrote:när kom aluinsuget i så fall?
Okej men då är det bara dags att se sig om efter ett gjutjärnsinsug, trots att det känns bra mycket omodernare än alu.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen