Bygga en B20B

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Bygga en B20B

Post by Spilloljan »

Jag vill bygga en sportmotor till min 70:a och då är det väl en B20B som gäller?!

Jag har en rätt så komplett b20a som skall vara i bra skick, tänkte att den skulle få äran att bli en B. Vad skiljer nu egentligen och vad behöver jag?

Vad jag vet så är det detta som skiljer:

Dubbla SU HS6
Tunnare topplockspackning
C kam istället för A
Fördelare utan vakumklocka?

Är det något mer eller något som inte stämmer? Hur såg luftrenaren/arna ut? Satt det förvärmning på den, alltså den med en svartlimpa eller var det blåa pappersfilter? Är toppen eljest?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Fördelaren har vacumreglering men inte lika som A-fördelaren.
Specifikationer på fördelare finns här.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

B20 B hade vacuumregulator har jag för mig, det är B18 D som är utan sådan. Luftfiltret är svartlimpan med förvärmning. På SU HS6 passar inte de runda blåa filtren, de är till SU HIF6. Sen behöver du komplettera choken med en wire till. Om du fått tag på en E topp hade den blivit lite roligare. Med en M41:a har du fått ner motorvarven, ljudnivån och bränsleförbrukningen.
AVG
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Arne wrote:På SU HS6 passar inte de runda blåa filtren, de är till SU HIF6.
HIF6 sitter på 140 71- och de har väl inte haft annat än den svarta plastlimpan till luftfilter.
HS6 finns däremot med 2 utföranden av runda luftfilter och plastlimpan,skillnaden på förgasarna är 2 eller 3 skruvar och du ska då ha den senare med 3 skruvar.
Det är B18B av senare utförande som saknar vacumreglering på fördelaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

:lol: varför blir den roligare med en E:topp. vad jag förstått så är E:toppen lika som alla nyare till toppar med extra förstärkninarna ovanför insug och utblås. :lol: 8)
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Det blir ingen e-topp hur som helst. Det ska bli en strikt original B20B nån gräns måste man ju dra :wink:. Det är väl inte effekten jag är ute efter snarare en härligare känsla och en gnutta tuffhetsfaktor :D Annars hade jag skrivit under \"Trimmad motor\" forumet.

Jag satt och sneglade på nå bilder på en Svart polisamazon -70 och den hade den svartalimpan med förvärmning så då är det väl en sån jag ska ha.

Image
Så ska det se ut!
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

E-toppen har upptagna insugskanaler.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Det finns \"blå luftfilter\" med både 2 och 3-hålsanslutning

Image
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Hur är det med fläkten? Bilden visar en B20B motor med 5-bladig fläkt. Sist jag kollade hade min B20A en 4-bladig. Kanske krävs en effektivare fläkt på en kraftigare motor?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är sannolikt ett specialutförande som omnämns i reservdelskatalogen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Hur är det, visst ska det vara Aluminiuminsug till dessa HS6:or till B20B? Det finns ju både gjutjärn och alu men vad satt standard?

Måste ju lyfta tråden lite :)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Spilloljan wrote:Hur är det, visst ska det vara Aluminiuminsug till dessa HS6:or till B20B? Det finns ju både gjutjärn och alu men vad satt standard?

Måste ju lyfta tråden lite :)
B20 hade alltid gjutjärn (Gjutjärnsinsuget kom 1967)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Amarace wrote:
Spilloljan wrote:Hur är det, visst ska det vara Aluminiuminsug till dessa HS6:or till B20B? Det finns ju både gjutjärn och alu men vad satt standard?

Måste ju lyfta tråden lite :)
B20 hade alltid gjutjärn (Gjutjärnsinsuget kom 1967)
Okej det var nytt, när kom aluinsuget i så fall? Vilket är bättre att använda sig av? Men ska det nu sitta gjutjärn så ska jag ju ha en sånt :)
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Spilloljan wrote:när kom aluinsuget i så fall?
I begynnelsen skapade gud B18B/D och aluinsuget.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Lars Bd wrote:
Spilloljan wrote:när kom aluinsuget i så fall?
I begynnelsen skapade gud B18B/D och aluinsuget.
Hehe okej låter bra. Frågan är varför han då senare skapade Det i gjutjärn?! Har det med det miljötänkande förvärmnings-principen att göra? Eller är det något annat. Känns som om gjutjärn är mycket bättre på att lagra värme= Dåligt ur förbränningssynpunkt. Jag menar det är ju inte bra att få in varm insugsluft i längden, tycker man. Kalluft=tätare molekyler+bränsle= Mer fräs i brasan. :wink:

Okej men då är det bara dags att se sig om efter ett gjutjärnsinsug, trots att det känns bra mycket omodernare än alu.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply