Underskatta inte vanligt vatten

Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Underskatta inte vanligt vatten

Post by Uffe »

Var ute en runda med Amman idag och parkerade under några träd ca 1 timme. Innan jag sedan skulle sätta in bilen i garaget såg och kände jag en miljon småprickar på lacken. Vad är nu detta, tänkte jag? Då jag har det mesta i form av medel i garaget provades all typ av vax/rengöring och annat lösningsmedelsbaserat \"jox\", inget funkade!? Tog ett klassisk knep med saliv på lacken och då gick det plötsligt lätt bort. Jag spolade sedan hela bilen i vanligt vatten och gnuggade lätt med en tvättsvamp. Voila, alla prickar borta på ett kick. Det visade sig att jag stått under en Lind och det är välkänt att den ger ifrån sig denna typ av klet, vid denna årstiden. Jag visste det inte, men många av Er kanske visste det redan? Man lär så länge man har en Amma.
//Uffe
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Här i \"norr\" (ådalen) finns det vad jag vet inga lindar så vi slipper sånt klet. och jag vet inte hur ett lindträd ser ut häller :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Post by Hugger69 »

Parkera ALDRIG under ett lövträd !! :!:
...det är en av bilentusiastens viktigaste regler! :roll:

Så gott som alla lövträd släpper skit ifrån sig under sommarperioden :shock: !

I värsta fall, om solen får bränna tillräckligt länge på fläckarna, så är det omlackering som gäller!! :shock: :shock:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Ironbreaker
Posts: 78
Joined: Wed Apr 12, 2006 3:01 pm
Location: Nyköping

Post by Ironbreaker »

I Nyköping tror jag det finns på storgatan det är som att trampa runt på stripen på tullinge raceway med massor av trackbite
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

I de flesta bilars instruktionsböcker står det att bilarna inte får utsättas för utomhusklimat om garantin ska gälla, exempelvis gäller inte garantin om man får fågelskit på lacken (i och för sig är dom vänliga att göra ett undantag om man \"omedelbart\" tar bort föroreningen....
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Post by kombikummu »

visste ni att kletet under lindarna är den avföring som dom lindbladsätande larverna däruppe släpper ifrån sig? mysigt.
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

kombikummu wrote:visste ni att kletet under lindarna är den avföring som dom lindbladsätande larverna däruppe släpper ifrån sig? mysigt.
Nej, men nu vet vi.
:shock:
Kunskap, det enda som inte är tungt att bära. :roll:
-anglofil-
FredricC
Posts: 30
Joined: Mon Jan 16, 2006 7:14 pm

Re: Underskatta inte vanligt vatten

Post by FredricC »

Uffe wrote:Var ute en runda med Amman idag och parkerade under några träd ca 1 timme. Innan jag sedan skulle sätta in bilen i garaget såg och kände jag en miljon småprickar på lacken. Vad är nu detta, tänkte jag? Då jag har det mesta i form av medel i garaget provades all typ av vax/rengöring och annat lösningsmedelsbaserat "jox", inget funkade!? Tog ett klassisk knep med saliv på lacken och då gick det plötsligt lätt bort. Jag spolade sedan hela bilen i vanligt vatten och gnuggade lätt med en tvättsvamp. Voila, alla prickar borta på ett kick. Det visade sig att jag stått under en Lind och det är välkänt att den ger ifrån sig denna typ av klet, vid denna årstiden. Jag visste det inte, men många av Er kanske visste det redan? Man lär så länge man har en Amma.
//Uffe
Kladdet är nektar som lindar släpper ifrån sig under blomningen. Samla upp det så har man sig en energidrink! 8)
----------------------
- Fredric, medlem 6415 -
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Underskatta inte vanligt vatten

Post by Uffe »

FredricC wrote:
Uffe wrote:Var ute en runda med Amman idag och parkerade under några träd ca 1 timme. Innan jag sedan skulle sätta in bilen i garaget såg och kände jag en miljon småprickar på lacken. Vad är nu detta, tänkte jag? Då jag har det mesta i form av medel i garaget provades all typ av vax/rengöring och annat lösningsmedelsbaserat "jox", inget funkade!? Tog ett klassisk knep med saliv på lacken och då gick det plötsligt lätt bort. Jag spolade sedan hela bilen i vanligt vatten och gnuggade lätt med en tvättsvamp. Voila, alla prickar borta på ett kick. Det visade sig att jag stått under en Lind och det är välkänt att den ger ifrån sig denna typ av klet, vid denna årstiden. Jag visste det inte, men många av Er kanske visste det redan? Man lär så länge man har en Amma.
//Uffe
Kladdet är nektar som lindar släpper ifrån sig under blomningen. Samla upp det så har man sig en energidrink! 8)
Det finns verkligen kunskap på detta forum. Nästa gång så samlar jag ihop till en energidrink... men tänk om det är avföringen från larver i alla fall?? Jag tror jag tar en Redbull/Vodka istället 8)
Amazon 1957
FredricC
Posts: 30
Joined: Mon Jan 16, 2006 7:14 pm

Post by FredricC »

För att kanske helt onödigt förlänga den här forumtråden med mera värdelöst men spännande vetande: Jag tror inte träden innehåller så mycket larver som behövs för att producera så stora mängder \"klet\", vi hörde tidigare att det går mycket lätt bort med vatten vilket tyder på nektar. Larvavföring är nog svårlösligt i vatten.

Man behöver inte samla upp det föresten, man kan helt enkelt slicka direkt på bilen eller asfalten! :?
----------------------
- Fredric, medlem 6415 -
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

Prova o slå en spik i en björk tex vår tid så är det typ som o slå hål i en båt riner massa sött vatten går o koka vin på det har jag för mig :twisted:
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

själv skall jag brygga mjöd på det i vår :D
berrabula
Posts: 36
Joined: Sat Sep 13, 2008 8:04 pm

Re: Underskatta inte vanligt vatten

Post by berrabula »

Haha, lind vet jag mycket väl vad det är, har ett sånt träd över cykelstället, skulle cykla till bussen en dag och när jag kom fram till busshålssplatsen så lät det som när man drar isär ett karborreband, HELVETE tänkte jag och trodde att där gick väll skrevet i brallorna. hade ju vart lagom kul o behöva byta brallor och missa sista bussen in till stan. Men när jag började känna efter så va jag bara jävligt kletig på röva :?:
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Underskatta inte vanligt vatten

Post by J.LUNDIN »

Kletet som träden släpper ifrån sig innehåller olika sockerarter, därav att dom är lätta att ta bort med vanligt vatten. Kletet fungerar alldeles utmärkt som trackbite då det är torrt, tyvärr blir det precis tvärtom då det är blir fuktigt.

Då det gäller björkens sav så består den till stor del av Xylitol, ett välkänt sötningsmedel som man får rejäl rännskita av om man konsumerar det i större mängd... :D Förr var det vanligt att man jäste sockerlösningen man fick från björken och tillverkade både vin och sprit av mäsken. Jag undrar om inte uttrycket " att man inte har varit riktigt full förens man skitit på sig" kommer ifrån dom som druckit denna bryggd :D :D
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Underskatta inte vanligt vatten

Post by Nalletill1000 »

J.LUNDIN wrote:Jag undrar om inte uttrycket " att man inte har varit riktigt full förens man skitit på sig" kommer ifrån dom som druckit denna bryggd :D :D
det var nagot som jag aldrig hort forrut :D :D :D

Visst ar det kolhyderater och det gar ju utmarkt att gora sirap pa det med, i alla fall pa lonn och om det ar tillrackligt kallt. Och fyi det ger samma effekt som din bryggd Janne!!!
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Post Reply