Tänkte fixa lite smågrejor på bilen till powermeet, bland annat laga sprickorna till bakre kofångaren, men när jag ändå höll på tyckte jag det var lika bra att flytta tanklocket eftersom det inte gick att använda som det satt nu.
Jag började mecka efter lunch på måndagen och hade som mål att vara klar till lunch på fredagen. Det här var vad jag fick gjort.
Måndag
Så såg bilen ut innan jag började arbeta.
Tanklocket bortkapat.
Hålet igenlagt med en bockad plåt. Det var allt jag hann med på måndagen.
Tisdag
Jag började dagen med att slipa ned svetsen jag lagt på måndagen.
Lade på ett lager grundfärg sen var det en del slipande och spacklande på det.
Mellan spackling och slipning satte jag igång med den nya anslutningen till tanklocket. Hittade ett rör som passade rätt bra. Fick dock skära en skåra så det skulle bli perfekt.
Den gamla anslutningen rensad från onödig plåt.
Nånting såhär ska det bli.
Hittade en 140mm hålborr som passade perfekt som rigg till grejorna, bara att spänna fast med en slangklämma och svetsa.
Färdigsvetsat.
Tanklocket passar perfekt.
Onsdag
Tanklocket måste ju sitta nånstans så jag tog upp ett hål.
Fick göra om anslutningen lite så man kommer åt den bättre.
Anslutningen punktad i karossen. Därefter kapade jag bort det som stack upp ovanför karossen.
Anslutningen helsvetsad.
Svetsen nerslipad. Mer hanns inte med den här dagen.
Torsdag
Det ligger ett par lager färg på bilen och framförallt den rollade mattsvarta är riktigt tjock så det gick åt att spackla en del för att få det bra.
under tiden jag arbetat med tanklocket hade jag spacklat klart vid kofångaren. Tyvärr hade jag inget finspackel hemma så finishen blev inte den bästa varken här eller vid tanklocket, men finishen är väl inte den bästa på resten av bilen heller så det får duga för tillfället. Dessutom var det lite ont om tid.
Grundat.
Tanklocket provmonteras. Den nya mattsvarta matchar inte riktigt den gamla men det blev lite bättre efter att jag hade torkat bort lite damm.
Fredag
Kofångaren lackad. Med tanke på hur lite tid jag hade att lägga på det här är jag ändå förhållandevis nöjd med resultatet.
Färdig! Klockan 13 på fredagen var jag äntligen klar och kunde åka till powermeet.
Jag kom dock inte så långt, 1 mil hemifrån pajade den elektriska bränslepumpen så jag fick ringa servicebilen (farsan) som kom med en annan pump. Desvärre kom det ändå ingen soppa och det visade sig att bräsnlefiltret var igensatt också. Bytte det och sen gick det bättre och vi kom till västerås.
Dessvärre var det inte slut på krånglet där utan när man skulle ut och cruisa på kvällen dog bilen efter ett par hundra meter i kön. Av nån anledning fick jag inte fram tillräckligt med soppa när jag körde sakta och motorn blev lite varm. Fick suga fram soppa till pumpen och testade sen att köra en längre sträcka på öppen väg och det gick klockrent men tillbaks i kön var det samma problem igen så jag gav upp för dagen.
Hittade en trasig diod i den gamla pumpen och ska se om det räcker med att byta den.
Så vad säger ni, bra eller anus? Bättre före eller efter?
Miniprojekt - flytta tanklocket
Definitivt inte anus!! Imponerande arbete!
Lite personilga åsikter:
...jag skulle även ha flyttat ner nummerplåten när jag lix var igång...blir så rena linjer på bakluckan då!
...kanske jag skulle ha haft baby moon kapslar och röda, eller oranga, breddade fälgar av gamla sortens originalfälgar.
...annars ser bilen störtskön ut! Grattis!
Lite personilga åsikter:
...jag skulle även ha flyttat ner nummerplåten när jag lix var igång...blir så rena linjer på bakluckan då!
...kanske jag skulle ha haft baby moon kapslar och röda, eller oranga, breddade fälgar av gamla sortens originalfälgar.
...annars ser bilen störtskön ut! Grattis!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Re:
håller med, nr-skylten...Hugger69 wrote:...jag skulle även ha flyttat ner nummerplåten när jag lix var igång...blir så rena linjer på bakluckan då!
:
-
- Posts: 225
- Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm
-
- Posts: 154
- Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
- Location: Robertsfors
Jag har ett tips angående soppa problemen. Eftersom problemen dessutom kom direkt efter ombyggnaden av tanklocket så tror jag de beror på att du inte har avluftning på tanken. Dom där gamla locken har avluftning i locket men de nya du har monterat är nog alldeles tätt..
För övrigt så tycker ja de blev jättebra.. den blir verkligen clean bak utan tanklocket.. men håller med föregående talare att du borde göra om luckan åxå..
För övrigt så tycker ja de blev jättebra.. den blir verkligen clean bak utan tanklocket.. men håller med föregående talare att du borde göra om luckan åxå..
Kul at ni gillar det. Har inte direkt funderat på att flytta nummerlåten tidigare men många verkar tycka att det ser snyggare ut så jag får väl tänka över det.
Jag bor en bit längre ner på gatan, var därför bilen stod där.black_widow wrote:såg din bil i söndags när jag var och tatuerade mig i v-ås. bilen stod parkerad utanför bluebird-tattoo
Det är inte det som är problemet, tyvärr. Tiden räckte inte för att ansluta tanklocket med tanken så jag körde som det ser ut på bilderna över helgen. Jag hade ingen slang hemma mellan lock och tank och så borde nog anslutningen i tanken flyttas först.storbäcken wrote:Jag har ett tips angående soppa problemen. Eftersom problemen dessutom kom direkt efter ombyggnaden av tanklocket så tror jag de beror på att du inte har avluftning på tanken. Dom där gamla locken har avluftning i locket men de nya du har monterat är nog alldeles tätt..
mycket bättre blev det! tycker bagageluckan förstör hela bilen..
orginal skulle se bättre ut eller att göra luckan helt slät och montera regplåten på \"stötfångaren\" men det är ju bara vad jag tycker.. =D annars är bilen hur brutal som helst!
edit: såg inte att folk redan påpekat regplåten men..
orginal skulle se bättre ut eller att göra luckan helt slät och montera regplåten på \"stötfångaren\" men det är ju bara vad jag tycker.. =D annars är bilen hur brutal som helst!
edit: såg inte att folk redan påpekat regplåten men..
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...