En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Gillar trådar med lite kluriga inlägg (läs Riktig renovering, inte utbytes) Tyvärr tenderar man att fastna i custom avdelningen..
Ska försöka hitta lite tid o läsa denna tråden från början tror jag
Ska försöka hitta lite tid o läsa denna tråden från början tror jag
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Det finns några sidor att läsa i tråden.
Nu med Ebay så kunnde man ju skapa andra lösningar på problemen man löste för 10 år sedan men det finns ju fortfarande saker att renovera på bilen. Jag har ännu inte givigt upp iden om att renovera ljusomkopplaren så man får ett fungerande instrumentbelysning Nu har jag iallafall en svarv (som jag änu inte kan använda men det löser sig)
Jo jag gillar att skruva isär saker för att se vart felet var (på riktigt). Jag vill görna veta varför jag byter något och inte bara jagar ett fel genom att byta på måfå.
Har fortfarande ojämn gång på motorn trots att jag har
renoverat förgasaren
kontrollerat och rengjort förgasaren 3 gånger.
kontrollerat bensintrycket och köpt regulator för exakt justering
renoverat fördelare och monterat elektroniskt tändsystem
osv...
Men snart så skall den gå bra, men inte i år.
Bilen står just nu för jag har efter 4200 mil fått ett ras på motorn.
Troligtvis är det kamdrevet som har gett upp,
För jag har inget
oljetryck
ingen rörelse på fördelaren
inget flöde på bensin
Men jag bygger maskinhall så bilen får stå uppställd i ena hörnet av gårdsplan och sura.
/Janne
Nu med Ebay så kunnde man ju skapa andra lösningar på problemen man löste för 10 år sedan men det finns ju fortfarande saker att renovera på bilen. Jag har ännu inte givigt upp iden om att renovera ljusomkopplaren så man får ett fungerande instrumentbelysning Nu har jag iallafall en svarv (som jag änu inte kan använda men det löser sig)
Jo jag gillar att skruva isär saker för att se vart felet var (på riktigt). Jag vill görna veta varför jag byter något och inte bara jagar ett fel genom att byta på måfå.
Har fortfarande ojämn gång på motorn trots att jag har
renoverat förgasaren
kontrollerat och rengjort förgasaren 3 gånger.
kontrollerat bensintrycket och köpt regulator för exakt justering
renoverat fördelare och monterat elektroniskt tändsystem
osv...
Men snart så skall den gå bra, men inte i år.
Bilen står just nu för jag har efter 4200 mil fått ett ras på motorn.
Troligtvis är det kamdrevet som har gett upp,
För jag har inget
oljetryck
ingen rörelse på fördelaren
inget flöde på bensin
Men jag bygger maskinhall så bilen får stå uppställd i ena hörnet av gårdsplan och sura.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
En anledning till att jag redan i ett tidigt skede (läs 10år sen) valde att införskaffa stålkamdrev till min b20
Får man fråga vad det är för svarv du införskaffat?
Får man fråga vad det är för svarv du införskaffat?
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Håller på att bygga en maskinhall så man är inte inne så ofta just nu.
Svarven är en Blomqvist BN600
Fräsen har jag inte köpt ännu, måste få byggnaden färdig för det är fullt överallt just nu.
/Jan
Svarven är en Blomqvist BN600
Fräsen har jag inte köpt ännu, måste få byggnaden färdig för det är fullt överallt just nu.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 478
- Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
- Location: Lund
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Oj... Verkar som om man missat nått här. Tråkigt att höra om kamdrevet.
Blomqvistar brukar vara bra svarvar. Det kommer nog bli bra när du väl får den inkopplad
(Hade varit trevligt med lite bilder på ditt nybygge! )
// M
Blomqvistar brukar vara bra svarvar. Det kommer nog bli bra när du väl får den inkopplad
(Hade varit trevligt med lite bilder på ditt nybygge! )
// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Rivning av gammal lada på 80m2
60m2 bergknalle sprängd
min "stora" leksak en 4 tonnare
Vy från baksidan på nya lekstugan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Du kommer att flytta in i "lekstugan", där kan man hålla till hur länge som helst.
AVG
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Tänkte att Amazonens motorproblem skulle få inviga den nya hallen men...
Vintersläde 2 gjorde hål i växellådan för en månad sedan.
Vintersläde 1 tappade alla vingar på vattenpumpen i torsdags. I Karlstad 25 mil från hemmet
Brorsonsens bil klämde in sig däremellan för nya kulbultar och stötdämpare.
Men snart är hallen helt målad och slutbesiktigad så då skall väll Amazonen få rulla in
Vintersläde 2 gjorde hål i växellådan för en månad sedan.
Vintersläde 1 tappade alla vingar på vattenpumpen i torsdags. I Karlstad 25 mil från hemmet
Brorsonsens bil klämde in sig däremellan för nya kulbultar och stötdämpare.
Men snart är hallen helt målad och slutbesiktigad så då skall väll Amazonen få rulla in
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
idag vart banorna för traversbalken upphängda.
Snart så kan man börja "använda" hallenSe upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Fint bygge. Kör du med limträ där du har öppet till nocken och har du stålpelarna bara till traversen eller är de som en bärande vägg för att slippa få så långt spann?
Har gjutit min platta men velar vad jag ska bygga för garage..
Snyggt var ditt bygge iaf!
Har gjutit min platta men velar vad jag ska bygga för garage..
Snyggt var ditt bygge iaf!
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Ja det är en limträbalk i toppen som håller fast takstolarna utan underliggare.
Traversen upphängning är helt fristående ifrån byggnaden, förutom att den är bultad i golvet då...
Banorna (och traversbalk) är Demag KBK II balk som tål 5 meter mellan upphängningspunkterna.
Traversen upphängning är helt fristående ifrån byggnaden, förutom att den är bultad i golvet då...
Banorna (och traversbalk) är Demag KBK II balk som tål 5 meter mellan upphängningspunkterna.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Hummm borde vara denna som det är fel på, tror jag.
Enda bakslaget hittills är att det knappt var någon kylvätska i systemet, kunde bara tappa ur en liter. Har inget minne av att jag gjort något åt för att tömma systemet. Det är gykol i systemet så det skall inte ha frusit heller.
Det var ju någon här och snodde kylaren ifrån min B16 som stod på gårdsplan. Kanske skulle de sno min B18 kylare också...
Det finns ett lock i Biltemas kylartestarsats som passar (fysiskt) på B18 kylare. Men tätningen sitter för högt upp så det tätar inte.
Körde en test med universaladaptern till kylarpåfyllaren och med några hekto i systemet så verkar det vara tätt. Inget vatten i oljan.
Nu skulle ju gykolen bytas i alla fall men att ha systemet tomt ingår ju inte i min långsiktiga plan.
Det är inte direkt någon ödemark mellan Mariefred och Arboga men man lär väll se o'm det frar något ToR besiktningen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Ibland kollar jag in statistik från hemsidan.
En fil stickar alltid ut och det är artikeln om hur man renoverar dörrlåsen
Renoverade dörrlås, Går lite tungt i -20, kanske lite för mycket fett?
En pdf på min artikel i Amazonbladet
http://www.malartorp.com/amazon/howto_d ... amazon.pdf
De sista året har denna (fortfarande efter 10 år på nätet) laddats ner drygt 10 gånger om dagen... Måste finns många risiga dörrlås där ute.
En fil stickar alltid ut och det är artikeln om hur man renoverar dörrlåsen
Renoverade dörrlås, Går lite tungt i -20, kanske lite för mycket fett?
En pdf på min artikel i Amazonbladet
http://www.malartorp.com/amazon/howto_d ... amazon.pdf
De sista året har denna (fortfarande efter 10 år på nätet) laddats ner drygt 10 gånger om dagen... Måste finns många risiga dörrlås där ute.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.