En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
jobb januari / februari
Nu när sportlovet närmar sig så måste jobbrycket komma för att man skall bli klar i vår. Men även datanätsbyggarna har fått fart på jobben så nu blir man fullbokad igen. Skall troligtvis till Lund i veckan innan jag åker till Örebro för att sedan avsluta det hela i Östersund så nästa vecka blir det inte mycket gjort på bilen.
Men jag har putsat lite lister
så är fälgarna framplockade
och däcken inköpta
Några krombitar är ivägsända och några skall snart komma, det kan funka att förvandla bilen till \"rullande renovering\" i vår/sommar
/Janne
Men jag har putsat lite lister
så är fälgarna framplockade
och däcken inköpta
Några krombitar är ivägsända och några skall snart komma, det kan funka att förvandla bilen till \"rullande renovering\" i vår/sommar
/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:27 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jakten på den rullande renoveringen
Så en halv dag med Amazonen.
Började med att leta reda på Bromsvätska DOT5 i förrådet, det tog en stund eftersom jag har städat contejner + Lada lördag, söndag och måndag.
Fyllde up och luftade bromsar + grundjustering av dito.
Luftningen av huvudcylinder gick utmärkt, tack för det micke_932
Kopplingen vart också fylld och luftad.
Olja i bakaxel
Olja i Växellåda
Kontroll av att jag hade fyllt olja i motorn!
Grundjusteringen av bakbromsar med nyrenoverad lammeldiff vart intressant. Inte fan går det att dra runt bromstrumman med en hand, inte en chans. Fick rotera trumman via kardan istället. Gissar på att min bromsverkan på bilprovningen kommer att bli mycket jämn mellan vänster och höger bak.
Slipade mer på lacken så att jag kan polera imorgon för då skall vindrutetorkarna + spolarmunstyckena monteras dit.
När det gäller elkablarna till blinkers och färdljus.
I vilket \"hål\" går blinkerskablarna ner i det närmast skärmbalken eller det nedre längst bort från skärmbalken. Glömde nämligen att skriva upp det vid demonteringen.
Avslutade kvällen med att demontera en huvudcylinder till kopplingen.
Provade först \"banka mot planka\" metoden (finns på sid ett) men det vart inte bra (inget hände) så jag slog in kolven till botten och avfettade loppet med en tandborste. Tryckte sedan ut kolven med fettsprutan (se sid ett för det verktyget)
/Janne
Började med att leta reda på Bromsvätska DOT5 i förrådet, det tog en stund eftersom jag har städat contejner + Lada lördag, söndag och måndag.
Fyllde up och luftade bromsar + grundjustering av dito.
Luftningen av huvudcylinder gick utmärkt, tack för det micke_932
Kopplingen vart också fylld och luftad.
Olja i bakaxel
Olja i Växellåda
Kontroll av att jag hade fyllt olja i motorn!
Grundjusteringen av bakbromsar med nyrenoverad lammeldiff vart intressant. Inte fan går det att dra runt bromstrumman med en hand, inte en chans. Fick rotera trumman via kardan istället. Gissar på att min bromsverkan på bilprovningen kommer att bli mycket jämn mellan vänster och höger bak.
Slipade mer på lacken så att jag kan polera imorgon för då skall vindrutetorkarna + spolarmunstyckena monteras dit.
När det gäller elkablarna till blinkers och färdljus.
I vilket \"hål\" går blinkerskablarna ner i det närmast skärmbalken eller det nedre längst bort från skärmbalken. Glömde nämligen att skriva upp det vid demonteringen.
Avslutade kvällen med att demontera en huvudcylinder till kopplingen.
Provade först \"banka mot planka\" metoden (finns på sid ett) men det vart inte bra (inget hände) så jag slog in kolven till botten och avfettade loppet med en tandborste. Tryckte sedan ut kolven med fettsprutan (se sid ett för det verktyget)
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Du han en hel del på en ½ dag Jag ser fram imot lite bilder då du monterat lite
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Gick ut för att polera bort reporna från 2000 pappret. Började att gnugga för hand. Efter en 30 minuter gav jag upp, vist vart det blankare än 2000 papper men det är mest en ändring av riktiningen på reporna. Har ringt till http://www.thepolishman.se/ och äker på en stor utgift där.
Troligt är att det blir:
AEG PE150 med W4000 (lamull + W8006, W9006 trissor + lite annat...
Nu kommer det besök så nu blir det inget mer skrivet.
/Janne
Troligt är att det blir:
AEG PE150 med W4000 (lamull + W8006, W9006 trissor + lite annat...
Nu kommer det besök så nu blir det inget mer skrivet.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Har fått nya barn i verkstaden
Så har varit och handlat polergrejor i lördags
Det vart ingen AEG för skall man slipat med 2000 papper behövs det tydligen värre gerjor än en excentermaskin.
så en Milwaukee AP12QE med 150 och 70 mm fästplattor och ett gäng med trissor........
Funkar kanon, Nu är det inte lika jobbigt att polera längre.
Har beställt besiktningstid idag, det vart den 18 maj få se om jag skall jaga en tidigare tid eller om vi tar denna.
Har fixat
Blinkers + färdljus
kopplat all el i motorrummet (utom tutan)
Monterat luftfiltret
Monterat nya kylaren (men inte värmepaketet för det är inte färdigt)
Monterat flygplanshandtaget + ljusen bak
Regskylt bak
Beställt en framruta med list för hämtning denna vecka i Örebro.
Polerat runt ramen på fram och bakruta.
Har slipat igenom på en del ställen så jag måste fixa en liten färgspruta samt lite mer färg.
Var inne på besiktningen i Fredags och frågade hur mycket man måste ha på bilen för en besiktning, nu blir det nog en hel del men alla sidoruter fram och bak hinner jag inte med som det ser ut just nu. Inte heller dörhandtag eftersom dessa är på kromning.
Just nu ser det bra ut, kommer nog att få \"en rullande renovering\" iår.
Fick bekymmer med ett av mina nya däck med vit rand.
Det vart en \"groteskt\" indikering på däckmaskinen 110 gram (på utsidan)
Vi tog och rotera däcket ett 1/2 varv på fälgen då vart det 90 gram. Åkte hem efter fälg nummer 5.
När vi krängde över däcket på denna fälg vart det 80 gram inte kul med på gränsen till accepabelt.
Tog ett gammalt michelin däck på \"fälg nummer 4\" och det vart 35 gram där. Så mitt vikt problem satt i däcket. Nåväl nylackade fälgar, snobbring, och ventilhattar av plåt samt vikter av bly, dessa är snart en bristvara.
/Janne
Det vart ingen AEG för skall man slipat med 2000 papper behövs det tydligen värre gerjor än en excentermaskin.
så en Milwaukee AP12QE med 150 och 70 mm fästplattor och ett gäng med trissor........
Funkar kanon, Nu är det inte lika jobbigt att polera längre.
Har beställt besiktningstid idag, det vart den 18 maj få se om jag skall jaga en tidigare tid eller om vi tar denna.
Har fixat
Blinkers + färdljus
kopplat all el i motorrummet (utom tutan)
Monterat luftfiltret
Monterat nya kylaren (men inte värmepaketet för det är inte färdigt)
Monterat flygplanshandtaget + ljusen bak
Regskylt bak
Beställt en framruta med list för hämtning denna vecka i Örebro.
Polerat runt ramen på fram och bakruta.
Har slipat igenom på en del ställen så jag måste fixa en liten färgspruta samt lite mer färg.
Var inne på besiktningen i Fredags och frågade hur mycket man måste ha på bilen för en besiktning, nu blir det nog en hel del men alla sidoruter fram och bak hinner jag inte med som det ser ut just nu. Inte heller dörhandtag eftersom dessa är på kromning.
Just nu ser det bra ut, kommer nog att få \"en rullande renovering\" iår.
Fick bekymmer med ett av mina nya däck med vit rand.
Det vart en \"groteskt\" indikering på däckmaskinen 110 gram (på utsidan)
Vi tog och rotera däcket ett 1/2 varv på fälgen då vart det 90 gram. Åkte hem efter fälg nummer 5.
När vi krängde över däcket på denna fälg vart det 80 gram inte kul med på gränsen till accepabelt.
Tog ett gammalt michelin däck på \"fälg nummer 4\" och det vart 35 gram där. Så mitt vikt problem satt i däcket. Nåväl nylackade fälgar, snobbring, och ventilhattar av plåt samt vikter av bly, dessa är snart en bristvara.
/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:26 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Härligt QV att den svart är \"klar\"
Men jag saknar då biler.
Men jag saknar då biler.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Har till nu våtslipat för hand eftersom jag mest har jagat runt rutramar och under sidoruter. Problemet jag har haft är att det blir någon repa som är djupare än resten så det är lite marigt att få lacken HELT blank.
När man slipar så skall man ner helt till en \"matt\" yta, det duger alltså inte med att ta bort topparna och lämna \"vallgraven\" på apelsinlacken.
Funderar på att gå över till maskinslipning på de stora ytorna, men då behöver man en exenterslip också! Med maskinslipning så kanske man slipper de extra djupa reporna (som kan ha uppkommit på grund av att jag ej viste att man måste blötlägga våtslippapper innan man använder dom).
För att få bort reporna från 2000 pappret så behöver en polermaskin.
När du börjat att slipa / polera, ta bara en yta först. Det är mycket jobb räkna med minst 50 timmar för en bil. (maskintid ingen handjagning)
Funderar på att polera takboxen, kanoten så man lär sig polermaskinen bättre.
Idag så fixade jag en del överblivet svets och lackjobb. Lite sent kanske men när man river ner en bil i smådelar så blir det alltid småjobb kvar om man är det lilla minsta ostrukturerad (och jag är lite mer ostrukturerad än så).
Imorgon så skall jag till Volvolelle för att hämta vindrutan.
På fredag skall jag hämta den sista skvätten lack för att kunna bättra på ytorna ifall man slipar igenom. Dom (Sverige) har ju slutat att importera lack baserat på tinner. Jag har ju använt PPG och vill ju gärna ha \"samma\" lack till bättringarna som jag har på bilen nu.
Så på Fredag skall jag lägga på ett lager lack där jag har gått igenom på plåten mellan motorhuv och vindruta sedan efter det blir det montering av rutor fram och bak.
/Janne
När man slipar så skall man ner helt till en \"matt\" yta, det duger alltså inte med att ta bort topparna och lämna \"vallgraven\" på apelsinlacken.
Funderar på att gå över till maskinslipning på de stora ytorna, men då behöver man en exenterslip också! Med maskinslipning så kanske man slipper de extra djupa reporna (som kan ha uppkommit på grund av att jag ej viste att man måste blötlägga våtslippapper innan man använder dom).
För att få bort reporna från 2000 pappret så behöver en polermaskin.
När du börjat att slipa / polera, ta bara en yta först. Det är mycket jobb räkna med minst 50 timmar för en bil. (maskintid ingen handjagning)
Funderar på att polera takboxen, kanoten så man lär sig polermaskinen bättre.
Idag så fixade jag en del överblivet svets och lackjobb. Lite sent kanske men när man river ner en bil i smådelar så blir det alltid småjobb kvar om man är det lilla minsta ostrukturerad (och jag är lite mer ostrukturerad än så).
Imorgon så skall jag till Volvolelle för att hämta vindrutan.
På fredag skall jag hämta den sista skvätten lack för att kunna bättra på ytorna ifall man slipar igenom. Dom (Sverige) har ju slutat att importera lack baserat på tinner. Jag har ju använt PPG och vill ju gärna ha \"samma\" lack till bättringarna som jag har på bilen nu.
Så på Fredag skall jag lägga på ett lager lack där jag har gått igenom på plåten mellan motorhuv och vindruta sedan efter det blir det montering av rutor fram och bak.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dragkrok
Så har varit social idag och \"bara\" polerat takboxen som försöksobjekt.
Kör man för länge med lammulen och det \"går tort\" så får man en gul fläck. Så nu vet man det......
Hämtningen av vindrutan gick bra, ungefär det man förväntade sig...
Har fått en fråga om hur dragkroken är monterad. Denna krok är inte ny utan renoverad. Det är samma krok som satt på bilen när jag köpte den så det är inte fråga om någon regbesiktning.
Typskylten vart återmonterad med vattentät popnit.
Övriga bilder på infästningen
/Janne
Kör man för länge med lammulen och det \"går tort\" så får man en gul fläck. Så nu vet man det......
Hämtningen av vindrutan gick bra, ungefär det man förväntade sig...
Har fått en fråga om hur dragkroken är monterad. Denna krok är inte ny utan renoverad. Det är samma krok som satt på bilen när jag köpte den så det är inte fråga om någon regbesiktning.
Typskylten vart återmonterad med vattentät popnit.
Övriga bilder på infästningen
/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:24 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fina bilder.
Måste man inte ha en förstärkningsplåt i reservhjulsbaljan?
Måste man inte ha en förstärkningsplåt i reservhjulsbaljan?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/