En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re:

Post by parbring »

QV wrote: Man kanske skall löda in dragkrokskablaget i kabelstammen.
Är det någon som har sett den lösningen?

Tja, nu sittandes på jobbet får jag för mig att det är gjort så på min, men jag kan kolla när jag kommer hem, och verkar det vara snyggt gjort kan jag ju givetvis ta en bild.
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

drygt treton timmar kvar innan besiktning och nu är jag färdig för i dag.

Rutorna kom i, både fram och bak.
Plockade även i sidorutorna bak.
Fixade huv öppningen
Bilen drog höger vid bromsning och det vart fixat.
Hade en del problem med att den \"småkoka\" men det berodde nog på att termostaten kärvade. Problemet finns inte längre iallafall.
Bilen kändes tungstyrd (med fart) så jag minskade to in i omgångar och nu käns det OK.
Monterade innerbelysning av bara farten.
Pluggade hålet för värmepaketet.
La in varningstriangel bak
Monterade säkerhetsbälten fram
monterade backspegel (inner)
Monterade reflexer bak
Hittade en vattenläcka runt vattenpumpen, efterdrog bultarna. Vi får se om det räcker.

Har en liten läcka i avgassystemet men vi får se vad dom säger

Nu blir det inte mer gjort innan besiktnig, vi får se hur det går.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Reflektera över att du Pluggat hålet för värmepaketet, innebär det att du inte har nåt där nu när du ska besiktiga? Det är ju en ombesiktning (om dom ser det förståss, inte säkert dom tänker på det) då man måste ha defroster.

Annars så hoppas jag det går bra att besiktiga :)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

:P :P :P :P :P :P :P :P 8) :P :P :P :P :P :P :P :P

Nu är den besiktigad och GODKÄND.
Enda kommentaren jag fick var 0,1 i CO är för lågt, det är därför den går ojämt.
Klart för \"rullande renovering\".

Angående min pluggning av värmepaketet så såg han det.
Kommenteren \"det finns inget värmepaket\" besvarades med \"det är inte klart ännu\" och så var det inget mer med det.

Jag plockade bort lyktsargarna innan jag åkte in i besiktningshallen, så jag fick även ljusbilden fixad av Mats (besiktigaren).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Stort grattis!
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

hur känns det? har ju vart en del jobb.
Bygger amazon-66 med B20E motor
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Skönt, har åkt en 6-7 mil i dag med bilen. Det var lite kallt i morse på väg till besiktningen. Men det känns bra. Nu skall man jaga lite småfix.... Vattnet läcker inte längre, det räckte med att dra åt pumpen. Såg under bilen att det läcker en del olja från \"bensinpumpen\" det är fästet till A/C som stökar till det.

Men den fixar jag \"senare\"

Nu fick jag besök så vi hörs senare

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Montering av rutor

Post by QV »

Angående att montera in rutorna så bak börjar man med mitten nere och går mot mitten övre. Hål höger och vänster snöre ungefär lika vid monteringen.

Fram börjar man också i mitten kommer inte ihåg om det var ner eller övre vi började med. Framrutan är en del lättare än bakrutan.

Använder man såpa så blir att halt. Åk förbi däcksverktaden och hämta lite av deras jox som dom har mellan däck och fälg.

Gummilisten monteras utan jox och såpa på rutan, Har man på såpa här så åker den bara runt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Vi använde såpvatten, när jag jobbade på Volvo lastvagnar för att dra in rutorna, tycker det funkar kanonbra. Ang att dra in rutan, så brukade vi börja nere i mitten, och sen dra en sida åt gången, och så bankade man utifrån i hörnen, så det gick på plats.
Bygger amazon-66 med B20E motor
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Amp lampa

Post by QV »

Fick en kvällstur nu när jag åkte till farsgubben. Måste kommaihåg skinnjackan imorgon när man skall iväg till Köping. Det är lite svalt utan värme och rutor.

Kollade på min AMP lampa i kvällsljuset. Svart som natten, inget glöd där inte. Nu har jag i och för sig inte kunat prova med fläkten men torkare och blinkers påverkar inte AMP lampan så att den börjar lysa. Det \"enda\" jag har gjort med elsystemet är att ha monterat dit en renoverad säkringshållare.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Så då har man varit i Köping på SVIS träffen.
Image
Kom fram kvart över åtta, de första 100 finbilarna får var sin lott och när jag kom så var det mindre än 10 lotter kvar.... nåväl för Er som undrar så van jag inget.

Resan gick bra men det var sista långturen utan rutor i dörrarna. Fick sitta de sista 6 milen ner med vänsterhand för örat. Hade klätt mig med skinjacka, hatt och handskar (gubbe med hatt i gammal bil :D ) så det var inte så kalt denna tur.

Hittade en uppsättning fina ventilationsrutor bak för 800 pix, men eftersom jag har nykromade ramar ligger och väntar på min uppmärksamhet så fick dessa tillfalla någon annan.

Dagens felköp (gör alltid sådana) var en mycket fräsch kylargardin till en ....... B16 kylare........ :oops:

Träffade bland annat Micke ED där nere. Järnskrotet till A/C monteringen väcker en del frågor hos besökarna. Dagen var frövrigt trevlig och blåsig.

Det är en del diskutioner i andra trådar om hur högt tempmätaren skall vara när man kör. Jag har en helrenoverad motor med tvättade kanaler samt nyrenoverad kylare. I början går mätaren högt för att sedan falla när termostaten öppnar (mätaren sjunker ner till nya läget på en sekund). Efter någon mil är tempen stabil och vid motorvägsfart har jag denna temp.
Image
Rätt högt upp på skalan, sjunker något vid 70 Km/timmen.
Bilen hade vid detta tillfälle rullat 25 mil efter renovering.

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:17 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Idag el

Post by QV »

Så då har man jobbat med bilen igen.
Idag vart det tankmätarens tur. Har haft funderingar på att sända iväg den till Jiges för renovering men hittade en ny på SVIS för 495:-
Image
Den gamla har jag förövrigt försökt att renovera och det var inget jag lyckades med på första försöket. (det var släpskon mot motståndstråden som hade problem att få fast på pianotråden, den som håller fast \"flötet\").
För Er som inte har bytt givaren så kan jag säga att det är inga bekymmer och man kan inte montera givaren fel för hålen i locket är asymetriska.

Drog också en \"extra\" kabelhärva till skuffen så att man kan montera mp3 spelare, centrallås eller kanske en elmanövrerad antenn till radion :twisted:
Det vart iallafall 6 ledare + en S-video kabel för lågnivåsignaler. Ledarna + höljet kommer ifrån slaktade Amazon \"skuff\"elhärvor och allt vart draget i taket på passargerarsidan. Nu skall jag bara ljudisolera lite sen kan man montera innertaket.

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:15 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Extra elen ser ut så här
Image

Och min dragkroksskarv
Image

Tyvärr började vattenpumpen att läcka (den till huset) så jag har lite att göra nu...

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:15 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Ser fint ut det där!

Nåväl, resterande prylar verkar ju ha gått tämligen bra, så läckande vattenpump får väl ses som milt i sammanhanget av en renovering. :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

En förtydling.
Det är driksvattenpummpen till torpet som har börjat läcka så det finns ingen tid att mecka Amazon i dag tyvärr. Men surfa lite kan man ju göra...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply