En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Image

Städning och sortering pågår

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

På väg till sommarträffen i Strömstad.
Skulle ha blivigt ett oljebyte innan men det får bli efter. De blir nog inte mera än 100-150 mil vilketfall som helst denna helg.
Just nu på ett hotell i Alingsås.
Torde vara framme till träffen tidigt på em om allt går som det skall.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Nästan ett år sedan man skrev i tråden!

Bilen har varit svårstartad en stund så det var dags för en mera grundläggande felsökning.
- bensin finns i pumpen och nivån ligger bra (över kanten)
- det luktar bensin efter ett antal startförsök och den läcker inte bensin
- den går inte på startgas

= problem med gnista

för att kolla gnistan så försökte jag lägga ett tändstift på ventilkåpan men det är svårt att se från kupen.
Efter en natts sömn så kom jag på Tändinställningslampan :idea: . Den har ju sladdar. så jag riggade den och belyste kupen istället för remskivan.
Energi fanns men inte alltid...
Så jag bytte ut min 5 år gammla biltema blå (c:a 1500 mil) som suttit upp och ner till en ny Bosch som nu sitter upp och ner istället.
Nu går den igen.

Lampor fungerar, bromsar drar jämt, tuta fungerar. Det enda jag fann var att golvomkopplaren för hel och halvljus inte är så pålitlig i sina omkopplingar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by A-masen »

Ja, det här visste du naturligtvis själv? Men för ordningens skull måste jag visa på möjligheten. http://volvoamazonpictures.se/guides/In ... ontakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon annan kan ju även bli lite nyfiken.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Jo den har jag sett men jag föredrar min golvkontakt.

Helt ärligt så använder jag knappt kontakten, därav att den har beckat ihop.
Däremot så är min modifiering till LED i den blå kontrollampan trevlig. Det hjälper till att se om hellyset är på.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Så, inga bilder nu heller.

Har varit ute på en förstatur med bilen. Var dryga 100 mil.
Kollade ju västkorna och bytte tändspole veckan innan, tillsammans med en provkörning på 500 meter...
Sen backar man ut bilen en morgon och åker till Göteborg!
Man måste ju lita på grejorna :-)

Tyvärr fick man återuppliva lite av ungdomens synder under turen. Vart magsjuk och ståendes i en korsning mitt ute i skogarna inärheten av marks kommun och mådde rejälv risigt... Men då sa magen till att nu skall du gå ut! Kände på något sätt igen posen när man stödde sig på bakflygen... Det är ungdomsminnen det!


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Smedola
Posts: 1
Joined: Wed May 20, 2015 1:18 pm

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Smedola »

Vagnen ser ju fin ut . håller lacken fortfarande ? Hur har du gjort med kromet? Nytt eller omkromat ?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Lacken håller fortfarande.
Det är några skavanker som har tillkommit men de har inget ursprung i hur bilen vart lackad...

Krom är en blandning av gammalt (lister, horn) omkromat (handtag, rutramar) och NOS (kofångare).

Var i Örebro idag och vände med pärlan. Har använt bilen 2 gånger i år = 150 mil.
Skall upp till Stockholm i natt och den får nog gå då också, den står ju framme :-)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Dieseltroll »

Vissa litar mer på sin gammelbil än andra :lol: Jösses vad jag provkörde och dubbelkollade allt innan jag åkte ut på långtur, men det gick ju bra det också. Sen tror jag att din är lite noggrannare renoverad...

Jag har för mig att du har byggt om till brytarlös tändning. Kan du förklara lite mer hur det är gjort?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det är ett kitt från Ignitor

Nu finns inte den med i deras lista som Volvo utan jag sökte på fördelarens beteckning och hittade ett kitt som i pricip passar....

Var någon artikel i klubbtidningen om montaget.

Eftersom tändspolen "slutade fungera" så vart den rensad och när jag hade huggit upp punktsvetsarna mellan spolen och den armerade kabeln så kom jag åt 12V+ för att driva allt.

Men jag är inte nöjd med dragläget på tomgång så för att utesluta tändningsrelaterade fel så fungerar jag på att köpa ett 123system för att se hur bilen går då.
Lite dyr felsökning kanske men tidseffektiv om man inte köper USB varianten. Hursomhelst såbör du plocka isär fördelaren och göra rent och smörja upp. Kommer du till sommarträffen i helgen?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Dieseltroll »

Då har du bara bytt ut brytaren mot en transistor med triggerskiva? Har du någon bra bild på hur det är gjort / ser ut under fördelarlocket? Man är ju nyfiken :grin:
Har också funderat på 123, men priset är aningen avskräckande än så länge iallafall. Sen är jag ju väldigt glad i att göra saker och ting själv, och 123 känns väldigt mycket plug-and-drive...

Brukar faktiskt ingå genomgång av fördelaren i vårservicen för bilen, tillsammans med tändinställning och förgasarstädning/justering.

Visste faktiskt inte att det var något i helgen, där får man för att man är dålig på att läsa klubbtidningen. Öland hade passat mig perfekt (stuga på ön), men nu har jag redan lyckats planera in en massa annat. Däremot såg jag att det var aktiviteter med klubben i Lödde den 30/6, numera inskrivet i kalendern :grin: Jag får väl börja åka på årsmötet så man får chansen att träffa alla amazonägare som bor lite längre norrut också...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

någon bild finns men jag får kolla efter det när jag kommer hem om det inte redan finns i tråden...

kortfattat så trycker man fast en magnetring över nockarna och monterar en eldel istället för brytarna.

Plockar du isär hela fördelaren vid vårservice? Isåfall är det väldigt seriöst! Det som behövs fixas till är ju vikterna så de löper lätt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Dieseltroll »

Brukar faktiskt bli så, om det är helt nödvändigt kan man ju diskutera. Vill iallafall ha loss brytarplattan, så att den löper fint, osså självklart polera upp brytare, rotor och lock. Kan bli mycket oxid över en vinter...

Ok, isåfall vet jag vilken typ du har. Funderar på att installera brytarlöst själv, men det får avhandlas i min egen tråd när det blir aktuellt, och då får man ju börja kolla runt vad andra har, om de är nöjda och hur de systemen fungerar. Tack för hjälpen!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by A-masen »

Oavsett fabrikat på det brytarlösa systemet, så är säkert alla system överlägsna brytarspetsarna och kondensatorn. Brytarspetsarna slits och tändinställningen ändras med tiden. En kondensator ger en (1) urladdning, PANG! sedan är det över.
Ett elektroniskt system ger inte bara en urladdning. Det ger en hel skur av gnistor. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=UvmBLqjaZxY" onclick="window.open(this.href);return false;
Det framgår inte vad det är för motor, men det är oväsentligt. Man ser tändgnistan som mest liknar en ljusbåge. Det garanterar nog att fler bränsledroppar brinner upp. Lägre förbrukning, bättre energiutbyte, renare avgaser (CH-halt) Det blir knappast något mekaniskt slitage på ett brytarlöst. Men man kommer inte ifrån det ursprungliga, tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor. Det kräver sin tillsyn och vård som i gamla tider.
Sedan vad man väljer av dom elektroniska blir väl lite vad man vill kosta på sig. Jag har en stark känsla av att man får vad man betalar för, i det fallet. Exempel: Om man köper ett 123 Ignition för tre - fyra tusen så får man en mängd finesser plus en helt ny fördelare. Köper man en Gör Det Själv-konverteringssats för en tusenlapp eller två, så får man ett fungerande och bra brytarlöst system. Men det kanske inte är optimalt för den som vill vara perfektionist? Men det är inget fel i det. Jag har själv haft tre sådana Gör Det Själv-system. Två i bilar och ett i båten. Det var en markant skillnad jämfört med brytarspetsar och kondensator.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

I ett brytarsystem så är det tändspolen som genererar gnistan när brytaren öppnar. Kondensatorn som sitter monterad på Amazonen är till för att skydda brytaren och ge den en längre livslängd. Den ger alltså ingen extra energi till gnistan. Den kan förövrigt placeras vid brytaren eller vid tändspolen.

När man byter till ett brytarlöst system så kan man få flera gnistor och längre gnistlängd om det är konstruerat för det. Man märker det på att varvräknaren inte längre fungerar som tänkt och att vissa tändinställninglampor inte längre kan visa rätt grader när man försöker ställa in tändningen.

Med en 123 fördelare så blir man av med glappet som finns i en sliten fördelare samt att man (på USB modellen) kan justera tändförställningen vid olika varvtal och vakuum.

Sedan finns det tändssytem som är kondensatorbaserade och sitter på modernare bilar än Amazonen. Dessa har en högre gnistenergi.

Har förövrigt funnit en firma i Holland som monterar 123 systemet i valfri fördelare. Då får man ju en originallook på allt också :-)

Har inte bestämt mig om jag skall testa en 123 fördelare eller om jag skall kolla (nogrant) över fördelaren igen. Kanske ett leak down test skulle kunna kolla om motorn är lika på alla cylindrar.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply