En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Så då är man hemma med bilen i grönt skick. Bilder kommer senare är för trött i dag för att hålla på med bildhantering.

Resan upp i dimman gick bra och hemresan var i solsken inte en droppe regn. Tyvär kommer det en period med tjänstresor nu så det kommer inte att hända så mycket med bilen de närmaste veckorna.

Lacken då. Den vart bra. Den invigde kan hitta fel. Det vart ingen \"showlack\" men den är bättre än en \"normal\" nybil.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

En bild på pärlan skall det bli.

Image

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:28 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Cleant!

Är det våtslip/polering som sker nu eller bara lite efterpolering?

Berätta gärna vad du kör med för medel och hur resultatet blir. :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Härligt :D Bara de roliga krar nu då.

Väntar på lite monteringbilder :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

D59471 wrote:Är det våtslip/polering som sker nu eller bara lite efterpolering?
För att få bra yta så måste man lägga på tjocka lager. Har man ugn så sträcker den tydligen en del på lacken så då kan man lägga tunnare lager. Nu hade jag ingen tillgång till ugn så det vart tjocka lager med "någon" rinning som följd. Så det som sker på bilden är en efterpolering där det var en "hängning".

Det vart "apelsin" på skuffen men det fixas med 1200, 2000, 3000 papper

Har en del jobb att fixa innan jag kan påbörja monteringen

ett av dom kan ni finna här
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=153200
och tyvär är det ett av de bättre jobben!

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ok, anledningen att jag frågar är att jag i visst ljus ser att min lack har sjunkit lite under de år som gått sen bilen lackerades. Helt normalt.

Men jag funderar på att våtslipa/polera de ytor där det framträder mest. Dörrsidor och rundningen ovanför speglarna längs sidorna. Har läst massor i ämnet och har i stort sett alla maskiner/medel på jobbet men jag är lite feg.

Kanske skulle låta nån firma göra det istället. :roll:

Angående tjocka lager när man lackar utan ugn så vet jag vad du menar. Jag lackade ju mitt motorrum själv. Fick nån rinning som ska åtgärdas men annars blev det riktigt bra. Ser ut precis som den lack de la på firman för åtskilliga tiotusingar. ;)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Förstår vad du menar med \"feg\"
Lacken ser \"skaplig\" ut men med några nopper. Då skall man fram med 1200 papper och \"förstöra\" allt! :? För att sedan fixa till det med 2000 och polering 8) .
Denna prosedur är förvisso enkel, men det finns ett aber. Om man går igenom med 1200 (eller 2000) då blir det SKIT.

Men om man inte går igenom, då blir det UNDERBART.

Har ytterligare en resvecka Gbg 2 dagar och Visby 3 dagar. SAABen är forfarande trasig. pust.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det är lite läbbigt. Känns som att man skulle våtslipa för hand med klots bara istället för att använda maskin. Lackfirman hävdar att de lagt 2 ordentliga lager och att det inte ska vara några problem alls att våtslipa/polera då.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Dörrhandtag

Post by QV »

Allt arbete har inte avstannat bara för att man inte har uppdaterat tråden,
men tyvärr inte så mycket som jag egentligen önskar.

Dörrhandtagens lås har blivit renoverade. En liten artikel ligger halvfärdig
som behöver någon timmas jobb innan den är klar att sända till medlemstidningen.

Image

Fyra däck med vit rand ligger och väntar på uppmärksamhet.
Likaså ett antal ventilationsrutsramar som skall plockas ner i beståndsdelar.
Någon som vet var man hittar nitar?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Dörrhandtag

Post by D59471 »

QV wrote:Likaså ett antal ventilationsrutsramar som skall plockas ner i beståndsdelar.
Någon som vet var man hittar nitar?

/Janne
Har för mig att Veteranprodukter hade nitarna. Jag tog ner mina rutor i smådelar när jag bytte ut gummilisterna mot nya.
Ett småpilligt jobb. Tänk på att du bör ha "tätningsmassa" på band. Ser ut ungefär som svart vulkaniserande tape
men tjockare och klibbigare.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

fönsterrutor

Post by QV »

Har sett bilderna på NicklasO putsningar av listerna. Någon som vet hur man polerar bort repor på rutorna? Har nämligen inte monterat sidorutorna i hållarna ännu samt att jag funderar på att ta ur ventilationsrutorna (fram) så att man kan kroma om rutramen.

Skall kolla med VP men minnesbilden var att dom \"bara\" hade niten till ventilationsrutsgångjärnet och jag behöver \"alla\" nitar runtom, borde bli en 10 st per sida.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu när du säger det så. Det stämmer. Glasmästaren hade nitar som passade runt om mellan ramen och gummilisten.

Tätbandet jag nämnde ska förstås sättas på glasrutans kanter innan den förs in i rutramen. Sedan skär man bort överflödet som sticker ut på glaset.

Hur du putsar kromet bäst vet jag inte. Men det är väl mässing? Går ju utmärkt att kroma om ifall man vill ha nyskick.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Nitarna till rutramen är rörnitar av förkromad mässing med en diameter strax under 4 mm.
så här ser dagens jobb ut. Håller på att montera bort rutorna nu. En är borta iallafall.

Image
Det är alltid lika intressant och se om man får ihop något använbart från högen av delar :D

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:27 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Sakta framåt gå det.
Har sänt in dörrhantag och ventilationsrutsramarna för omkromning.

Har förövrigt åkt skridskor på mälaren i dag.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har suttit och putsat lister i går (lördag). Har funnit en komplett uppsättnig lister runt bakrutan i blankt och bulfritt skick. Men runt framrutan och dropplisterna blir det till att köpa nya. (har för mig att det finns).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply