En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Bilen firade 3000mil sedan renovering på väg hem från Örebro igår.'
http://malartorp.com/amazon/Film/GOPR0009.MP4
Filmen fungerar inte för mig i Mediaplayer utan jag kör dom i VLC
Den lilla filmsnutten kanske vart för stor...
/Janne
http://malartorp.com/amazon/Film/GOPR0009.MP4
Filmen fungerar inte för mig i Mediaplayer utan jag kör dom i VLC
Den lilla filmsnutten kanske vart för stor...
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Ingen bild, ingen film.....
men i min (iver) att minska antalet kemikalier hemma så har turen kommit till Glykol.
Vinterslädarna är ju (i förhållande till Amazonen) relativt morderna och vill görna ha longlife glykol typ G12+
En tur till Swedol i Västerås slutade med bland annat en 20 liters dunk med glykol får Q8 av typen longlife.
Det finns många skräckhistorier om gegg med longlife gykol i motorer som inte är "gjorda för det" där allt klegar ihop och inget blir bra.
Det har säkert hänt en gång någonstans i världen och sedan är ryktet igång.
Min inställning är att de som håller på med bilar oftas är bra på mekanik och "sämre" på kemi. Så alla dessa skräckhistorier har svårt att bita på mig. Nåväl vinterslädorna fick ett mindre byte och sambons finbil fick allt bytt. Den har ju förövrigt aluminium kylare och värmepaket tillsammans med alutopp på motorn så där såg jag inga bekymmer alls.
Amzing fick också bytt vätska. På kvällen så gjorde jag ytterligare läsning i ämnet (på utlänska sidor för i Sverige var det bara klägg och skräck) och fann en som verkade vara insatt i ämnet, det han skrev gillade jag inte riktigt. "Vissa typer av longlife passar inte ihop med kopparkylare, den äter upp tennet". Det var ju ingen höjdare eftersom jag bytt både kylare och värmepaket... var igentligen inte specielt orolig eftersom Q8 glykolgrund i longlife var sama som "vanlig" glykol men jag har ingen lust att byta paketen igen så det fick bli vatten en stund. Några dagar senare kom jag ihåg att ringa till Q8 och fick prata med an Anna på teknisk support. Efter lite dividerande med andra på avdelningen kom svaret att det inte är några bekymmer med Q8 longlife i bilar med koppar/tenn kylare. Sagt och gjort. Det är nu ihält 4liter Q8 longlife gykol i bilen och samtliga 4 bilar i familjen har nu samma vätska i sig. Vi får se med åren hur det går.
Fördelen med longlife är att man förlänger intervallen från 2 år till 4 mellan bytena på våra gjutjärns motorer.
/Janne
Det gäller att se upp med vad man läser och hur man läser det. Färgen på glykolen skilljer sig mellan länderna. Vår "gröna" är inte som grön i USA. Även grön i Sverige kan vara av olika sorter... Har man den "mindre giftiga" glykolen i bilen skall man vara noga med vad man häller i. Har man en modern bil eller en gammal där man bytt kylare/värmepaket nyligen så skulle jag rekomendera "modern glykol". Men någon longlife olja kommer jag inte att hälla i motorn, där går gränsen!
men i min (iver) att minska antalet kemikalier hemma så har turen kommit till Glykol.
Vinterslädarna är ju (i förhållande till Amazonen) relativt morderna och vill görna ha longlife glykol typ G12+
En tur till Swedol i Västerås slutade med bland annat en 20 liters dunk med glykol får Q8 av typen longlife.
Det finns många skräckhistorier om gegg med longlife gykol i motorer som inte är "gjorda för det" där allt klegar ihop och inget blir bra.
Det har säkert hänt en gång någonstans i världen och sedan är ryktet igång.
Min inställning är att de som håller på med bilar oftas är bra på mekanik och "sämre" på kemi. Så alla dessa skräckhistorier har svårt att bita på mig. Nåväl vinterslädorna fick ett mindre byte och sambons finbil fick allt bytt. Den har ju förövrigt aluminium kylare och värmepaket tillsammans med alutopp på motorn så där såg jag inga bekymmer alls.
Amzing fick också bytt vätska. På kvällen så gjorde jag ytterligare läsning i ämnet (på utlänska sidor för i Sverige var det bara klägg och skräck) och fann en som verkade vara insatt i ämnet, det han skrev gillade jag inte riktigt. "Vissa typer av longlife passar inte ihop med kopparkylare, den äter upp tennet". Det var ju ingen höjdare eftersom jag bytt både kylare och värmepaket... var igentligen inte specielt orolig eftersom Q8 glykolgrund i longlife var sama som "vanlig" glykol men jag har ingen lust att byta paketen igen så det fick bli vatten en stund. Några dagar senare kom jag ihåg att ringa till Q8 och fick prata med an Anna på teknisk support. Efter lite dividerande med andra på avdelningen kom svaret att det inte är några bekymmer med Q8 longlife i bilar med koppar/tenn kylare. Sagt och gjort. Det är nu ihält 4liter Q8 longlife gykol i bilen och samtliga 4 bilar i familjen har nu samma vätska i sig. Vi får se med åren hur det går.
Fördelen med longlife är att man förlänger intervallen från 2 år till 4 mellan bytena på våra gjutjärns motorer.
/Janne
Det gäller att se upp med vad man läser och hur man läser det. Färgen på glykolen skilljer sig mellan länderna. Vår "gröna" är inte som grön i USA. Även grön i Sverige kan vara av olika sorter... Har man den "mindre giftiga" glykolen i bilen skall man vara noga med vad man häller i. Har man en modern bil eller en gammal där man bytt kylare/värmepaket nyligen så skulle jag rekomendera "modern glykol". Men någon longlife olja kommer jag inte att hälla i motorn, där går gränsen!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Åter på jakt efter en bättre motorgång.
Har ju följt en del trådar här på forumet i jakten på mer och bättre information och kommit fram till att mitt bränsletryck (nog) är förhögt.
För att reda ut detta har en bränsletrycksregulator införskaffats.
Denna är ställbar så man kan ju se/testa vilket tryck som fungerar.
/Janne
Har ju följt en del trådar här på forumet i jakten på mer och bättre information och kommit fram till att mitt bränsletryck (nog) är förhögt.
För att reda ut detta har en bränsletrycksregulator införskaffats.
Denna är ställbar så man kan ju se/testa vilket tryck som fungerar.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
-
- Posts: 46
- Joined: Fri Mar 11, 2011 6:43 pm
- Location: Norrland
- Contact:
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
En nyfiken fråga, i viklken prisklass ligger en regulator. Är det värt att montera som "en bra att ha-pryl"?
// RostensRike
PS. Trevlig tråd, inspirerar!
// RostensRike
PS. Trevlig tråd, inspirerar!
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
den kostade 51£ inklusive frakt så om det är en "bra att ha pryl" vet jag inte men det är en bekväm felsöknings metod.
/QV
/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Är det inte ett plus om man har en manometer också?
Det här bilexemplet är för insprutningsmotorer, men det kanske finns för förgasarmotorer också?
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=br% ... sregulator" onclick="window.open(this.href);return false;
Om dom är riktigt i god klass, så är mätaren oljedämpad för att inte vibrera sönder.
Det här bilexemplet är för insprutningsmotorer, men det kanske finns för förgasarmotorer också?
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=br% ... sregulator" onclick="window.open(this.href);return false;
Om dom är riktigt i god klass, så är mätaren oljedämpad för att inte vibrera sönder.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
jo jag funderade på det men eftersom jag har 3 hg och man skall ha 1hg så är en 6 kg mätare inte mycket till ledtråd...
Just nämnda ex är i spannet 1-6 kg och är som sagt inget man kan använda på en Zenit.
Den inköpta är förinställd på 2hg man kan sänkas till 1hg (taget ur minnet)
Fann ingen manometer som jag tyckte var värd pengarna eftersom alla hade ett max långt över 3hg. Finns säker men min kombinerade vakuum/tryck mätare som rör sig 5 mm för 1hg och det får duga.
Man måste ändock provköra för att se hur det fungerar i praktiken. Om det fungerar så kan min mätare för att se hur mycket det är och sedan får jag försöka få till det med packningar.
/Janne
Just nämnda ex är i spannet 1-6 kg och är som sagt inget man kan använda på en Zenit.
Den inköpta är förinställd på 2hg man kan sänkas till 1hg (taget ur minnet)
Fann ingen manometer som jag tyckte var värd pengarna eftersom alla hade ett max långt över 3hg. Finns säker men min kombinerade vakuum/tryck mätare som rör sig 5 mm för 1hg och det får duga.
Man måste ändock provköra för att se hur det fungerar i praktiken. Om det fungerar så kan min mätare för att se hur mycket det är och sedan får jag försöka få till det med packningar.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Arbete pågår utan större framgång...
/QV
/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
sakta går det framåt eller åt sidan.
Testade att byta lock och rotor men det gjorde ingen skillnad
Eftersom jag i det längsta försöker undvika att riva motorn för ballansering så köpte jag en ny Bosch tändspole att ha som testobjekt mot min biltema blå.
när jag bytte den så förändrades motorgången totalt tog iochförsig en kort beg tändkabel mellan spole och lock från sambons sommarbil men den totala förändringen i gång, svårstartad och ingen tomgång som uppkom (den går dock fint ,,,) som hände kräver mera undersökning innan några slutsatser dras.
Skall flyta fram den "blå" till samma konfigerering som "Bosch" så får vi se var felet ligger.
/Janne
Jag köpte en Bosch till en 140á för de har enligt mitt minne inga förkopplingsmotstånd, eller är jag helt ute och cyklar?
Testade att byta lock och rotor men det gjorde ingen skillnad
Eftersom jag i det längsta försöker undvika att riva motorn för ballansering så köpte jag en ny Bosch tändspole att ha som testobjekt mot min biltema blå.
när jag bytte den så förändrades motorgången totalt tog iochförsig en kort beg tändkabel mellan spole och lock från sambons sommarbil men den totala förändringen i gång, svårstartad och ingen tomgång som uppkom (den går dock fint ,,,) som hände kräver mera undersökning innan några slutsatser dras.
Skall flyta fram den "blå" till samma konfigerering som "Bosch" så får vi se var felet ligger.
/Janne
Jag köpte en Bosch till en 140á för de har enligt mitt minne inga förkopplingsmotstånd, eller är jag helt ute och cyklar?
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Så
Felsökningen på liket går framåt, nu är gången på motorn förändrad från "går som en påse skit" till "allmänt dålig" så det är ju enförbättring.
Eftersom vädret var fint i helgen så vart det lite "roligare" jobb på bilen nu när man kan köra ut den från garaget utan att varva ihjäl den.
Jag har ju sedan 2007 kört utan isolering under golvmattorna.
Då jag velat mellan något "bra" eller "original" så vart det nu en gratisprodukt!
Takisolering till plåtskåp utomhus.
Skall ju inte påstå att det är optimalt men mattorna är ju rätt tråkiga som de är (trasiga)
Fördelen med att ha klister på baksidan är ju att de håller upp sig mot torpedväggen
Man slipper med andra ord att mattan viker sig dubbel och faller ner. Alltid något.
En bild under pågående arbete skall ni få också.
/Jan
Felsökningen på liket går framåt, nu är gången på motorn förändrad från "går som en påse skit" till "allmänt dålig" så det är ju enförbättring.
Eftersom vädret var fint i helgen så vart det lite "roligare" jobb på bilen nu när man kan köra ut den från garaget utan att varva ihjäl den.
Jag har ju sedan 2007 kört utan isolering under golvmattorna.
Då jag velat mellan något "bra" eller "original" så vart det nu en gratisprodukt!
Takisolering till plåtskåp utomhus.
Skall ju inte påstå att det är optimalt men mattorna är ju rätt tråkiga som de är (trasiga)
Fördelen med att ha klister på baksidan är ju att de håller upp sig mot torpedväggen
Man slipper med andra ord att mattan viker sig dubbel och faller ner. Alltid något.
En bild under pågående arbete skall ni få också.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Så, kom fram till att jag inte var nöjd med hur fördelaren uppför sig.
Det var för rasligt och rotorn gick för lätt.
Nu är det så att jag har undvikigt att renovera tre saker.
Bakaxlar, växellådor och fördelare.
Fördelaren löste jag med att köpa en "renoverad" på SVIS.
Det är den fördelaren jag inte är nöjd med förövrigt....
Eftersom jag inte gillar gången och den skall bli bättre så rev jag ner fördelaren.
Tyckte att den var fel...
Läste en natt på forum om hur man renoverar, vilket fett som är bra osv.
Så idag rev jag ner två till. För att kunna montera ihop den vart det en tur till biltema för att köpa Litiumfett på cykelavdelningen. Om jag har förstått rätt och funnit rätt produkt så skall den vara rätt OK istället för BOSCH fördelarfett.
Arbete pågår
Nu ikväll är jag "färdig" med min renovering men den är inte monterad ännu i bilen.
Så provkörning blir i morgon.
Den känns iallfall som jag vill, nu är det bara problemet med att det nya fördelarlocket har tappat kolstiftet!
/Jan
Det var för rasligt och rotorn gick för lätt.
Nu är det så att jag har undvikigt att renovera tre saker.
Bakaxlar, växellådor och fördelare.
Fördelaren löste jag med att köpa en "renoverad" på SVIS.
Det är den fördelaren jag inte är nöjd med förövrigt....
Eftersom jag inte gillar gången och den skall bli bättre så rev jag ner fördelaren.
Tyckte att den var fel...
Läste en natt på forum om hur man renoverar, vilket fett som är bra osv.
Så idag rev jag ner två till. För att kunna montera ihop den vart det en tur till biltema för att köpa Litiumfett på cykelavdelningen. Om jag har förstått rätt och funnit rätt produkt så skall den vara rätt OK istället för BOSCH fördelarfett.
Arbete pågår
Nu ikväll är jag "färdig" med min renovering men den är inte monterad ännu i bilen.
Så provkörning blir i morgon.
Den känns iallfall som jag vill, nu är det bara problemet med att det nya fördelarlocket har tappat kolstiftet!
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Vilken av fläktarna på bilden blåser bäst? Den elektriska eller den trebladiga i bildens högerkant?
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Den elektriska kommer nog från en 850 eller så och är tänkt att monteras i Amazonen för att kyla A/C och kylare.
köpt ny på SVIS.
Den trebladiga är en penta eller mercruser propeller så den måste ligga i vatten för att det skall blåsa om båten. (som ligger vindskyddad i ladan)
Har förövrigt provkört motorn i garaget och ställt tändningen. Lampan har aldrig visat en sådan stabil tändning som idag. Om den är rätt är en annan fråga men stabil det vart den.
/Jan
köpt ny på SVIS.
Den trebladiga är en penta eller mercruser propeller så den måste ligga i vatten för att det skall blåsa om båten. (som ligger vindskyddad i ladan)
Har förövrigt provkört motorn i garaget och ställt tändningen. Lampan har aldrig visat en sådan stabil tändning som idag. Om den är rätt är en annan fråga men stabil det vart den.
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
Provkörd.
Går bra även om den "miständer" något.
Skulle påstå att den går bättre än vanligt.
Fördelaren var alltså boven under många år...
Nästa steg (när det nu händer) blir att riva förgasaren och inspektera alla små kanaler som det finns förmånga av...
/Jan
Går bra även om den "miständer" något.
Skulle påstå att den går bättre än vanligt.
Fördelaren var alltså boven under många år...
Nästa steg (när det nu händer) blir att riva förgasaren och inspektera alla små kanaler som det finns förmånga av...
/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada
QV wrote:
Nästa steg (när det nu händer) blir att riva förgasaren och inspektera alla små kanaler som det finns för många av...
/Jan
/Mats
Mvh Mats
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98