69'as amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Fin Fin tank du fixade dig! 8)
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

klemenz wrote:men det e ju bara att kapa loss grenröret från insuget, svårare än så är det inte.. eller?? :roll: :lol:

iövrigt så tror jag nog att detta kommer blir finfint :P
Känns som om det är onödigt att kapa sönder originalet om man får tag på ett extraktor.. :D


till alla andra, tackar tackar ! inte så svårt att få bra resultat bara man lägger ner några timmar :)


//Jonas
Last edited by K_arlstrom on Sat Mar 17, 2007 4:09 pm, edited 1 time in total.
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Nya rör

Post by K_arlstrom »

Det blev tätt mellan uppdateringarna nu, tror jag fått tillbaks lite sug efter att fixa amazonen :O

Så igår blev det en sväng till brandstationen (med min pappa som är brandman) och lånade deras pelarlyft, en sån skulle man ha hemma !

Image
Innehållet i det mystiska paketet som kom igår, ljuddämparen har sprungit iväg..

Image
Blev lite dåligt med bilder under bytet, men det var nog inte så mycket att visa heller ;P

Image
Från en annan vinkel, nu låter bilen riktigt trevligt :D

Det tog lite drygt 2 timmar, glömde ta med mig rondellen så det tog lite extra tid att få lös originalet men det gick ganska lätt ändå.
Slutresultat: en stor förbättring av motorljudet!


//Jonas
Last edited by K_arlstrom on Mon Mar 19, 2007 6:47 am, edited 1 time in total.
Vilja, våld och vasselin
Amazing
Posts: 6
Joined: Fri Mar 16, 2007 11:13 pm

Post by Amazing »

nice! vad fick du betala för systemet?
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

Amazing wrote:nice! vad fick du betala för systemet?
1695:- från kg-trimning, men dom är återförsäljare för simons/ray så alla andra återförsäljare borde ha samma pris, kanske finns någon lokalt hos dig så slipper du betala frakt ? :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Post by SO-CHEAP »

Det blev ju as bra!!8) Du får ta en bild på när den står på marken, så att man kan se hur maffigt det ser ut bakifrån med det nya slutröret :D
CUSTOM
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

SO-CHEAP wrote:Det blev ju as bra!!8) Du får ta en bild på när den står på marken, så att man kan se hur maffigt det ser ut bakifrån med det nya slutröret :D
du får din vilja igenom i dagens uppdatering ;P dock är slutröret allt annat än blankt och rent..


Veckan här började med att mitt bromsservo la av helt och hållet, sköt nog backventilen och gummimembranet förra veckan men det har varit så halkigt ute så jag har inte kunnat bromsa nå hårt ;P

Image
det svarta i mitten (fyrkantiga) är smutsig motorolja :O fråga inte mig hur den kommit dit, och den lilla vita grejen tror jag hörde till backventilen..

Ska ta och köpa ett servo från en tidig 140 (-72 enligt hasse63) och då får jag det nog på måndag kväll, i bästa fall :/ Så för att ha någonting att göra en stilla söndag som denna så tänkte jag kolla hur det såg ut utan "raketutblåsen" baktill på amman, det slutade med att jag inte behövde bestämma mig, det blir utan hur som helst :P

Image
de tre bitarna som igentligen ska vara två, plus att bulten gick av efteråt.

Image
tur som är så tycker jag det är ok utan dom, men avgasröret sitter för långt ner just nu, bilens lägsta punkt ! :D


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Det är länge sen jag kunde köra med amazonen nu, hade blivit lite tjorv i beställningen men nu är servot på väg ! Och på tal om beställningar så fick jag en igår..

Image
Med lite ny plåt och en gummilist till bakluckan :)

Före 15maj så är det tänkt att projektarbetet ska vara klart, får hoppas att jag hinner stoppa in centrallås och larm tills dess då det skulle vara betydligt roligare att visa upp än rostlagning.. \"här var det rost, och här, och där\" ;)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Uppdatering

Post by K_arlstrom »

Dagarna går och det händer att jag får lite gjort, och tur är det för det går inte allt för fort :(

Men jag har hunnit kapa sönder bilen ganska ordentligt, och börjat laga åtminstonde :)

Image
Stort hål, så här mycket var kraftigt rostigt..

Image
Byggde nytt golv, la det på plats och ritade hur jag skulle kapa för att få det att passa

Image
Punktat fast det, passade riktigt bra bortsett från att det hade slagit sig lite (därför det är kapat rakt in)


Men nu är det där inte allt som har hunnit hända, utan jag tog även och monterade centrallåset idag !

Image
Centrallåset draget i kabelstrumpa, provar så att allt fungerar som det ska

Största problemet var nog att få ut kablarna i dörren, men det löste jag så här..
Image
Borra ett hål i dörren på lämpligt ställe

Image
Tejpa fast en skruv ovanför hålet

Image
Stäng dörren så att det blir ett fint märke på dörrstolpen att borra i

Image
Borra upp hålen (lånade en 17.5mm borr senare, bara 10mm hål på bilden)


Till monteringen av själva centrallåsmotorerna nu, låset är köpt från danmobility..

Image
Ta lös låsknoppen och muttern uppe till höger

Image
Här är vad du får ut

Image
Skruva fast låspinnen med centrallåsmotorn ca 10 mm utrymme

Image
Mät ut vars hålen ska borras, borra och skruva fast centrallåsmotorn och grejen du tog lös tidigare

Image
Prova så att det fungerar före du drar kabeln seriöst

Image
Kabeln dragen klart, kabelstrumpan skyddar kabeln mot eventuell nötning och gummigenomföringarna ska förhoppningsvis förhindra att det nöts !


Så läget än så länge är att jag har ett stort hål i kofferten men centrallåset fungerar fint !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
klemenz
Posts: 50
Joined: Sat Sep 17, 2005 10:48 am

Post by klemenz »

fan va seriösa grejer:P men e de centrallås med fjärrkontroll till eller??

jadu.. de var ju inget liiitet hål du gjorde i bagaget :lol:
ragazon
Posts: 81
Joined: Wed Sep 21, 2005 6:59 pm
Location: säter

Post by ragazon »

fina bilder på monteringen av centrallåset, har köpt ett likadant och klurat lite på monteringen. Då kan alla sluta fundera och följa ditt exempel.
Bra jobbat
Last edited by ragazon on Wed May 02, 2007 6:08 pm, edited 1 time in total.
vroom.....
Amazon favorit -66
Amazon sport -64
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Re:

Post by K_arlstrom »

klemenz wrote:fan va seriösa grejer:P men e de centrallås med fjärrkontroll till eller??

jadu.. de var ju inget liiitet hål du gjorde i bagaget :lol:
Haha, japp, kanske är därför som det tar så lång tid :roll:
Jo det är låset med fjärrkontroll, fungerar mycket bra ! når ganska långt med.. inte hunnit kolla gränsen men en tomtlängd går fint ;P
Nej men att göra hålet var den lätta halvan :D det är nu jag håller på med problemet :O
ragazon wrote:fina bilder på monteringen av centrallåset, har köpt ett likadant och klurat lite på monteringen. Då kan alla sluta fundera och följa ditt exempel.
Bra jobabt
Tackar, jag tänkte att jag kan passa på att visa noga ifall nån mer beställt ett dom med, men så råkade jag mäta fel på höger dörr (därför som det är vänster på bilden med måtten) :) Jag fick koppla kablarna från den framsidan med längre sladdar och sen från bakdörren med långa sladdar för att det skulle gå att dra snyggt och smidigt ;P Kan vara värt att nämna det med !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Gött jobbat grabben!

Bagagegolvet ser minst lika illa ut på min också. Tur att plåt på löpmeter är billigt. :wink:
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

fin monterings guide! hmm jag har ju centrallås från 740 liggandes :)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

parbring: ändå bättre, jag har fått spillbitar av galvaniserad plåt :)

Rogge: det var enklare än jag trodde, men kul att du uppskattade huiden !



--------------------------- Uppdatering ---------------------------

Image
Ungefär hur det blir i skuffen

Image
Image
Ganska färdig inredning :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Post Reply