Demontering av tändlås

Moderatorer
Post Reply
zonam
Posts: 24
Joined: Sat Aug 06, 2005 4:18 pm
Location: Blekinge/ Ronneby

Demontering av tändlås

Post by zonam »

:oops: Jag behöver lite hjälp med hur jag får bort tändlåset från instrumentbrädan. Det sitter en kromad ring som bara snurrar och det finns inget på baksidan!?

Vidare bör frågas om det fanns amazoner med helklädda instrumentpaneler? Nederdelen på min är i skinn och verkar dåligt limmad och när jag lyfte på skinnet fann jag glänsande orginalfärg
(Ljusblå 95)

Tack på förhand Daniel I Ronneby med kombi -67 :lol:
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Tändlåset sitter med 2 skruvar på baksidan av panelen,lossa dom så ska tändlåset gå att dra fram bakåt/nedåt.Kom bara ihåg att lägga av minuspolen på batteriet innan du tar bort låset så det är strömlöst :)Amazonen har aldrig haft helklädd instrumentbräda,har bilens originalfärg nedanför övre stoppningen,så där måste någon tidigare ägare varit framme och klistrat dit det som nu sitter där,så det var bilens originallack du skymtade när du kollade. :)
zonam
Posts: 24
Joined: Sat Aug 06, 2005 4:18 pm
Location: Blekinge/ Ronneby

Tack

Post by zonam »

Tack för tipset.Skall genast rusa ut och testa. Bilen är strax helt demonterad. Motorn lyftes ut igår.(utan lyft). Har lite ont i armarna idag*ler* skam den som ger sig//Daniel :twisted:
zonam
Posts: 24
Joined: Sat Aug 06, 2005 4:18 pm
Location: Blekinge/ Ronneby

Suck

Post by zonam »

Skruvarna satt på undersidan av instrumentpanelen , och på framsidan sitter där en kromring som förhindrar tändlåset att lossna. Har för mig att jag läste en gång om just detta. Man skulle vrida om nyckeln nånting..
Har nu gett upp för idag.

Tanken är att hela intrumentbrädan skall tas bort men där sitter ju en grov kabel mellan låset och tänsdpolen som till synes ej går att ta bort!?
.. :?: // Daniel
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det finns en liten knapp ca 3mm i diameter som måste tryckas in när nyckeln är i tändläge för att kunna få bort låscylindern som spärrar den kromade ringen.
Knappen sitter nära instrumentbrädan 5-10mm från låscylinderns framsida ca kl halv 10.
På den här bildensyns det om man tittar noga, kopiera till paint och förstora lite.
Last edited by Lars Bd on Thu Jul 13, 2006 8:19 pm, edited 1 time in total.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Det står faktiskt att skruvarna sitter på baksidan panelen i boken jag har,en \"gör-det-själv\" handbok som Volvo sålde för länge sen,och är skriven av dom.När jag var ut i min 67a senare,såg jag också,att dom sitter ju i underkant,rakt under låset,så böckerna kan förvirra en ibland också :lol:
zonam
Posts: 24
Joined: Sat Aug 06, 2005 4:18 pm
Location: Blekinge/ Ronneby

Nu börjar det likna ngt

Post by zonam »

Tusen tack killar för hjälpen. Vad skulle man ta sig till utan alla duktiga mekare!? Har nu löst problemet tack vare er: :lol:

Och visst är det så att man litar på det som står i boken, har gjort det allt för många gånger.//Daniel
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Post by ergu »

hur gör man om man inte har några nycklar??
jag har nämligen köpt mig en pv-64 ett objekt utan nycklar.....
zonam
Posts: 24
Joined: Sat Aug 06, 2005 4:18 pm
Location: Blekinge/ Ronneby

Hmm

Post by zonam »

Knepigt. men har du inga nycklar får du ju skaffa ett nytt lås ändå verkar det som !? Frågan är om det är samma lösning som amazonen.
Kanske det funkar med lite våld? Typ rejäl skruvmejsel och en stor hammare!!!

Är det ingen annan som har en bättre lösning får du nog knäcka det lite försiktigt så du inde skadar ngt annat. Berätta gärna hur du löser det.
//Daniel
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Är låsen original kan volvo fixa nycklar de har dessa uppgifter sparade.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply