Kyl-fråga

Moderatorer
Post Reply
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Kyl-fråga

Post by Amazon_falkenberg »

Hejsan,

när jag kom ut ifrån jobbet igår fick jagen överraskning, under amazonen låg en pöl av någon vätska, jag gjorde ett finger test och det var glykol, öppnar huven och skruvar av locket till expansionskärlet,,,tomt,,,kollar kylen,,,tom,,, min första tanke är att jag sprängt kylet men provar iaf att hälla på vatten i kylet och expansionskärlet, väntade 5min och då hade inget runit ut, jag körde hem utan problem. När jag skulle köra till jobbet igår kväll kollade jag och garage golvet var torrt, så min fråga är nu , om det inte var sabotage, hur kan kylet bara släppa allt glykolvatten? det var runt 18grader ute när jag parkerade och tempmätaren låg mitt på det mittersta sträket.
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re: Kyl-fråga

Post by p12133vd »

Amazon_falkenberg wrote:Hejsan,

när jag kom ut ifrån jobbet igår fick jagen överraskning, under amazonen låg en pöl av någon vätska, jag gjorde ett finger test och det var glykol, öppnar huven och skruvar av locket till expansionskärlet,,,tomt,,,kollar kylen,,,tom,,, min första tanke är att jag sprängt kylet men provar iaf att hälla på vatten i kylet och expansionskärlet, väntade 5min och då hade inget runit ut, jag körde hem utan problem. När jag skulle köra till jobbet igår kväll kollade jag och garage golvet var torrt, så min fråga är nu , om det inte var sabotage, hur kan kylet bara släppa allt glykolvatten? det var runt 18grader ute när jag parkerade och tempmätaren låg mitt på det mittersta sträket.
Verkar märkligt, rann det ut igår och du bara fyllde på så borde det rinna ut igen. Hade du sen inga problem med tempen när du åkte till jobbet så borde det ju inte rinna ut. Visserligen stiger ju värmen i motorn ett tag efter stoppm men inte så att vattnet rinner ur. Det lutar nog år sabotage, läckor lagar sig sällan själva :D
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Är du säker på att pölen kom från din bil? Pölen fanns inte där när du parkerade? Det kan ha dunstat från din kylare under en längre tid och pölen fick dig att kolla? Isådana fall var det ju tur att det inte var någon kollega som slagit en båge under bilen eftersom du pillade i det... Eller grannens katt...
:lol:
-anglofil-
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

nja jag slänger alltid en blick emot bilen när jag går och jag är 100% säker att pölen inte var där innan och att det var kylvatten(min kyl vart ju tom)

det har varit ett par incidenter på just den här parkeringen under sommarveckorna, securitas sitter typ 250m ifrån och bevakar men de får inte spela in så oftast så missar de vad som händer...

jaja får hoppas att de inte ger sig på min bil igen, då får jag ta och plombera allt :=)
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

borde ju varit en jäkla stor pöl om hela kylaren tömts..
turbo amazon
Posts: 21
Joined: Tue Jul 27, 2004 12:51 pm

Post by turbo amazon »

tjena jag har själv samma problem när det är varmt ute. du har kanske inte fylt på kylaren på ett tag sen så när du stanar så blir det varmt i motorn så trycker den ur vatten genom explations kärlet och så får du din lilla pöl.
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

det hade runnit ifrån bilen till en brun på parkeringen så där kan ha runnit ut en del ja fyllde på ca: 7,5L vatten efter incidenten vilket är väl vad det ska gå i ?
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag gissar på att du kört med för lite kylvätska i motorn som sen blivit så varm att det lilla vattnet som va klar kokade och det ökade trycket gjorde att det kom lite på marken :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

det borde jag ju märkt på tempmätaren? eller?
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja kanske det om du varit uppmärksak, men de var kanske precis innan du stänge av som det började koka?och det är ju svårt att spekulera när ingen vet ur mycket kylvatten du hade i kylaren när du lämnade bilen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

iofs sant men mätaren går aldrig över mitten av det mittersta sträcket vilket borde vara mer än väl under gränsen... och vi kan ju aldrig veta hur mycket vatten där var innan,,,
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

har lite samma problem med min, om jag kör bara t.ex från jobbet och hem och termostaten inte hinner öppna innan jag stänger av bilen.. då kan de trycka ur lite vatten ur expansionskärlet.. som mest ca 1-1.5 liter har jag fått fylla på.. blev lite bättre när jag bytte termostat och det var inget problem alls när jag körde utan i nån vecka, fast då tar det ju jättelång tid innan bilen blir varm
Post Reply