Bromstrummor bak?!

Moderatorer
Post Reply
Bjorkman
Posts: 4
Joined: Wed May 12, 2004 11:02 am

Bromstrummor bak?!

Post by Bjorkman »

Jag behöver lite hjälp...
jag har byggt om till ventilerade skivor fram... och nu har jag två olika bultcirklar... orginal bak och 108/5 fram...

Och jag undrar hur jag gör för att få samma bultcirkel bak?

Fanns det någon 140/240/740 som hade trumma bak som kan passa på amazonens bakaxel??

elr ska man göra nån annan slags mod.?

:?
Bjorkman
Posts: 4
Joined: Wed May 12, 2004 11:02 am

Post by Bjorkman »

Jag fick en idé själv :lol:

Om man tar å fixar en\"spacerplatta\" med rätt bult mönster och sätter fast den... sen borrar nya hål i trumman å har \"spacern\" som mall... och till sisst pressar i nya bultar i trumman...
elr ska man sattsa på att gänga hålen som blir och änvända bultar istället för muttrar som det är org?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Gör om till pinnbultar i trumman som original, för materialet i trumman kanske inte klarar av att gängas så det håller. Eller gör en spacer platta.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:33 pm, edited 1 time in total.
Croner
Posts: 70
Joined: Sun Jul 23, 2006 4:18 am

Re: Bromstrummor bak?!

Post by Croner »

Bjorkman wrote:Jag behöver lite hjälp...
jag har byggt om till ventilerade skivor fram... och nu har jag två olika bultcirklar... orginal bak och 108/5 fram...

Och jag undrar hur jag gör för att få samma bultcirkel bak?

Fanns det någon 140/240/740 som hade trumma bak som kan passa på amazonens bakaxel??

elr ska man göra nån annan slags mod.?

:?
Du kan ta fälgarna från en tidig 140ia dom är lika dana som amazonernars förutom att bultmönstret är olika. Men vad gör det när det döljs av navkapslar?
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Till exempel måste man ha dubbla reservhjul med sig... :roll: Men förutom det så kan det ju fungera bra. Om man nu vill ha originalfälgarna.

Jag hade borrat om framnav och bromsskivor till Amazonens bultcirkel om det varit min bil. Gjorde så på min PV där jag bytte till 140-framvagn och det var inte särskilt stor operation.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

140/240 axel är nog bäst att satsa på tror jag, för min del känns det obra att borra o gänga o så i skivor o trummor pga att om man gör fel, så hjulet lossna vid färd, det är väldigt obra.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply