Problem med däck??

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Problem med däck??

Post by Lången »

Har ett par breddade plåtfälgar som jag tänkt andvända mig av...köpte dom för en tid sen och tycker det vore läge att andvända dom nu. Dom är 5,5\" bred fram och 8,5\" bred bak. Det har suttit 195:or fram och 215 bak på dom en gång i tiden. Jag har köpt nya däck...det var 195:or fram och 215 bak, precis som förrut.. krängde på däcken själv och det gick fint. Pumpa i framdäcken och dom klev fint över kanten och \"poppade\" upp ( ni förstår nog vad jag menar) Men jag får inte till det på bakfälgarna...får dom inte att sluta tätt emot kanterna så jag får upp något tryck så dom \"poppar\" upp. Jag vet att däcken är en aningen för smal för fälgarna...men med tanke på vad jag har hör och sett vad vissa åker med för bredd på däck på 8\" fälgar så tycker jag att det borde gå med ett par 215 oxå!! Har sett tex ett par 205:or på 8\" fälg. Nån som har nått tips att dela med sig av hur jag bör bära mig åt...kanske däckfirmorna har nått knep?? Tacksam för ala svar och trix jag kan få

/ Lången
Motorer utan turbo suger
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Sätt ett spännband runt däcken i mitten av slitbanan och dra åt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Ahh....smart!!
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Har varit ute och testad nu, funkade inte så bra...det spänner just bara där själva spännaren sitter...har även provat att smörja in spännbandet så det glider lättare...men icke. Fler tips nån?
Motorer utan turbo suger
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Lägg tidningar under spännbandet så det halkar mellan sidorna eller linda ett rep många varv runt istället.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Ska prova mer i morgon...är det nått du har provat själv så du vet att det funkar?
Motorer utan turbo suger
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Jag har haft samma problem som du och dom tips jag kan ge som inte är nämda är att tryck fast däcket så mycket som möjligt på ena sidan av fälgen. lägg sedan däcket mot tex en vägg å luta så pass att fälgen har lite svängrum.
Sen pumpar du medans du sakta trycker på fälgen så mycket de går utan att däcket släpper från den sida du ha tryckt fast det.
sen när det är den där sista biten kvar då tvär trycker du till allt du kan å de snabbaste du kan. alternativt ha en kompis som drämmer till däcket med en slägga uppe på slitbanan.
Om detta inte hjälper så ta lös däcket kapa till brädbitar så långa som går å klämma in i däcket för att tvinga ut däcksidorna. å låt sen stå ett dygn eller helst flera.
Sen gör du enligt tidigare beskrivning igen.

å går inte de så får du fara å köpa slangar...
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Tack för tipset.....ska pröva mer i morgon!! Tänk att ett däck kan ställa till med så mkt problem :D
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Nu är det fixat...jag gacv upp. Åkte till närmaste gummiverkstad och dom fixade det på ett kick! Dit skulle man åkt redan från början :oops:
Motorer utan turbo suger
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re:

Post by horgalaten »

Lången wrote:Nu är det fixat...jag gacv upp. Åkte till närmaste gummiverkstad och dom fixade det på ett kick! Dit skulle man åkt redan från början :oops:
Stort Grattis dock. Det gäller att inte ge upp i första laget. Man ska alltid prova först.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply