kontrollfråga ang kil
kontrollfråga ang kil
höjden av osäkerhet efter flera års frånvaro och nu renovering av bromsar, kommer inte ihåg hur kilen som håller bromstrumman skall vara vänd. Skall fasningen vara på ovansidan och inåt mot bromsskölden?
Det är bra om man kan sätta i kilen efter det att trumman har satts dit på rätt plats (eller kontrollera kilens läge) före åtdragning av muttern jag har sett ett flertal trummor där kilen följt med trumman in för långt och kilen \"klipper\" då upp trumman i den inre delen av trummnavet.
Konan ska inte smörjas med kopparpasta eller liknande, endast en tunn dålig smörjolja får användas.
Trumman ska sitta med den friktion som blir mellan nav och axel, smörjer man med fel medel (för bra) minskar den friktionen och kilen med kilspår får ta mer belastning än avsett och kilspåret i både axel och trumma kan bli förstört.
Mutter och bricka får/bör smörjas med ett bra smörjmedel.
Hur kilen ska vändas är jag inte säker på men har för mig att det är som du tror.
Konan ska inte smörjas med kopparpasta eller liknande, endast en tunn dålig smörjolja får användas.
Trumman ska sitta med den friktion som blir mellan nav och axel, smörjer man med fel medel (för bra) minskar den friktionen och kilen med kilspår får ta mer belastning än avsett och kilspåret i både axel och trumma kan bli förstört.
Mutter och bricka får/bör smörjas med ett bra smörjmedel.
Hur kilen ska vändas är jag inte säker på men har för mig att det är som du tror.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
tack för svaret, skickar en bild här på hur jag sätter dit den. hoppas det är rätt.http://www.sommarstaden.com/pub/spix/kil.gif
Lars Bd:s tips hade varit bra att veta om innan jag drog fast dem (att dra dit kilen efteråt). Plockade av trummorna igen och exakt det han beskrev hade hänt
\"Man lär så länge man lever\"
får se om det har betydelse på längre sikt, men synd på nya bromsskivor.kilen \"klipper\" då upp trumman i den inre delen av trummnavet
\"Man lär så länge man lever\"
Angående konan så ska man ALDRIG smörja nåt där, rengör hellre med rödsprit el liknande så det är väldigt rent och bra.
Kilens funktiopn är egentligen bara för att styra rätt, så om man har nån olja (även om den är dålig) på konan så finns alltid risk att det blir kilen som håller fast istället för konan.
Kilens funktiopn är egentligen bara för att styra rätt, så om man har nån olja (även om den är dålig) på konan så finns alltid risk att det blir kilen som håller fast istället för konan.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
En "tunn dålig smörjolja" kommer att underlätta monteringen och sedan krypa ut från konan, friktioner i krympförbandet kommer att bli mycket nära det helt torra monteringssättet.
Angående oljan så gjorde jag liknelsen vid montering av rullager där lagertillverkarna rekomenderar en tunn monteringsolja som underlättar montering men som sedan kryper ut.
Ett annat ej provat sätt att montera trumman är att värma den till 300°C och bestämt montera den med handkraft på axeln samt dra emot muttern så att trumman inte kan röra sig axiellt under tiden den svalnar.
Men då ska delarna vara fettfria och tvättade med sprit som Amarace beskrev.
Kontrolldra muttern när det har kallnat.
Då vet man att kilen inte har hamnat för långt in.
Angående oljan så gjorde jag liknelsen vid montering av rullager där lagertillverkarna rekomenderar en tunn monteringsolja som underlättar montering men som sedan kryper ut.
Trumman behöver inte styras rätt på konan utan kilen är "plan b" om inte konan klarar av att överföra drivkraften.Amarace wrote:Kilens funktiopn är egentligen bara för att styra rätt
Ett annat ej provat sätt att montera trumman är att värma den till 300°C och bestämt montera den med handkraft på axeln samt dra emot muttern så att trumman inte kan röra sig axiellt under tiden den svalnar.
Men då ska delarna vara fettfria och tvättade med sprit som Amarace beskrev.
Kontrolldra muttern när det har kallnat.
Sätt hellre kilen så att den börjar på halva gängen och tryck in den sista biten med muttern.joakim wrote:hoppas det är rätt
Då vet man att kilen inte har hamnat för långt in.
Även filttätningen blir förstörd när trumman har en "klippskada".joakim wrote:betydelse på längre sikt
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re:
Det är nog det rimligaste då axelns kilspår har ett grundare avslut.Pelle wrote:fasningen mot axeln
Jag kunde inte se någon bild i reservdelskatalogen där fasen på kilen kunde ses, på vilken sida såg du det?
Så här.Sätt hellre kilen så att den börjar på halva gängen
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.