Amazon -62 renoveringsobj.

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Amazon -62 renoveringsobj.

Post by CCB »

Här kommer några bilder på min -62:as Amazon innan renovering,
lite rostlagning under katögonen och skärmbyte kvar. Förra ägaren har kört in i något och bucklat vänster del av kofångaren men som tur var så fick jag igår tag i den delen på skroten för 25kr.
Dessutom har den formsydd inredning i rött läder och tyg.
Image
Image
Image
Image
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Suck

Post by CCB »

Man blir inte bara lite deppig då man demonterar skärmen och får se så mycket rost.. Och när man lyfter bort mattorna i bilen för att laga rosten får man ytterligare en glad överaskning..
Image
Image
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

mycket rost? min polares PV e så rostig att han kunde dra ut bakre fjädern.. det är mycket rost..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det var rel. mycket rost du hade på din Amazon Rogge.

Ett bra sätt att förbereda rostlagningen i sånna lägen är att tvätta eller värma bort all underredesmassa från innerskärmen. Annars blir det ett evinneligt rykande/brinnande om den när du svetsar. Dessutom ser du om rosten håller på och komma även bakom massan.

Man kan lägga på stark avfettning. Låta det dra in några dygn. Sedan på med mer avfettning som får dra in ytterligare några dygn osv. Tvätta ingenting emellan omgångarna. Sedan krävs att man har en hetvattentvätt eller med lite tur, högtryckstvätt körd på varmvatten (gillar högtryckstvätten det?). Det underlättar även om du har tänkt skrapa bort massan.

Lycka till med rostlagningsarbetet! Om inte annat kommer du bli duktig på att svetsa bilkarosser efter att ha lagat all rost.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Tycker det ser ut som om det stått vatten på golvet, alt. så har det varit konstant fuktigt av nån matta. Har för mig att det ligger en asfaltsmatta på detta ställe vid golvet, i.a.f. på min `68, men din ser ju ut att vara naken plåt. ingen asfaltsmatta eller färg..

Min har rostat på samma ställe, men ej lika mycket. MÅSTE fixas under semestern..
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Golvplåten som du ser på golvet är utbytt. Det är ingen originalplåt som har börjat rosta utan någon som gjort en ivrig rostlagning utan att använda riktig lack och rostskydd efter plåtbytet.

Plåten är ej helt plan original utan har väl en form av långa ränder som utbuktningar för att styva upp plåten. Original är den lackerad med riktig karossfärg (samma som i hjulhus osv), sedan är mycket riktigt en asfaltsmatta ditvärmd från fabrik.

Jag tycker själv att det är en klar fördel att måla golvet med 2k färg (plåtrent->etsgrund->2k grund->2k färg) då man i princip kan vattenfylla bilen utan att få rostangrepp.

Asfaltsmattorna gör dessutom stor nytta genom att skydda lackeringen, men de är ju tänkta för ljudisoleringens skull. De finns att köpa i de flesta biltillbehörsaffärer, om än inte med samma \"våfflade\" utseende som original. Det är möjligt att veteranprodukter och andra firmor har dem i rätt utförande dock.

Vatten på golvet är väl mer regel än undantag när det gäller amazoner där vindrutan ej har tätats om sen originalmonteringen. Det bästa är ju att försöka få bilen helt tät. Lyckas man inte med det och tvingas ba bilen ståendes utomhus i regnet kan ett bilöverdrag göra susen. Får man in vatten så bör man lyfta på gummimattorna, ta ur jutevävsmattorna som ligger under gummimattan och låta det lufta. Man kan även lägga in gamla tidningar som får suga åt sig vattnet, sen kastar man dem.
Last edited by D59471 on Wed Apr 21, 2004 5:41 pm, edited 1 time in total.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ville inte låta nedlåtande, rost är ju rosrt och ovälkommet i vilket fall..ville bara göra det klart.
jag kan säga att jag hade rost på min ja.. fick bara kapa bort skärmakanterna bak, hjulhusen bak, strax framför vindrutan, i golvet ca 4-5 hål storlek varierande från typ diametern på en golfboll till storleken på en handflata, trösklarna osv.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

kom på en sak till at säga om bilderna..snygga fälgar, få upp lite glans på dom och dom blir skitsnygga
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

skall göras

Post by CCB »

Hehe tack, ja måste väl köpa lite medel och polera upp dem.. Men först skall all rost bort, jag funderar på att låna mig en vagga och tippa upp bilen så man får bra arbetsmiljö när jag ska laga golvet. Jag känner på mig att det finns mer rost att hitta på den där bilen.
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Skaffa \"riktiga\" golvplåtar från klubben. Så får du pressveck o allt!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Egentligen så är det fel på dessa plåtar för tokoriginaldåren som mäter punktsvetsavståndet med skjutmått.
De är ju galvade, golvplåtarna har aldrig varit galvade original.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Veteranprodukter och andra firmor säljer nog golvplåtar som inte är galvanizerade. Det gjorde de i alla fall för några år sedan.

De galvade plåtarna är ingen höjdare att svetsa i. Men de går ju att få dit snyggt. Tänk dock på att använda etsande grund för zinkytor och färg som tål att målas på zink. Annars har ni snart färgsläppningar.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

CCB: mjo jag ska skaffa nya fäljar till min oxå.. men jag har bara sommardäck med bra mönster.. de fälgarna jag har ska jag ha vinterdäcken på.. så det är lite synd att sprätta bort helt fina däck.. =/
men men de nya jag ska skaffa är crome spoke 6x15\" fin fint
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Där ser man.

Jag hade Cromespoke 7x15\" på min bil en gång i tiden.
Det finns bilder på hur det såg ut. Men jag hittar inte dem nu.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Eftersom Henke tyckte bilden var så dålig tar jag väl bort den då...
Last edited by JE Jr on Wed Apr 21, 2004 7:04 pm, edited 2 times in total.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply